• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38052
+
-

بلاتکلیفی 7ساله یک پروژه

بهره‌برداری از مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان 260 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

در شهر
بلاتکلیفی 7ساله یک پروژه

نفیسه زمانی‌نژاد |   اصفهان- خبرنگار:

 مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های نیمه‌تمامی است که با وجود وعده‌های مکرر برای بهره‌برداری، هنوز هم بلاتکلیف مانده است، به طوری که به گفته «قدرت‌الله نوروزی» شهردار اصفهان، طلسم آن با ۲۶۰ میلیارد تومان شکسته می‌شود؛ طرحی که «ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان، معتقد است بعد از گذشت 7 سال، پیشرفت ۶۸ درصدی آن هم فقط در سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی وجود داشته است، در حالی که این مرکز یکی از طرح‌های ماندگاری است که به عنوان برند ملی و در مقیاس بین‌المللی در حال ساخت است.

معاون عمرانی شهری شهرداری اصفهان اظهار امیدواری می‌کند که با وصول ۶۵ میلیارد تومان نقدینگی که دولت وعده داده است، حداقل سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی در مدت ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد.


دولت به تعهدات خود عمل کند

مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای یکی از طرح‌های شاخص و مهم شهر اصفهان است که در سال ۱۳۹۰ کلنگ‌ آن به زمین زده شد؛ محلی پرافتخار برای شهر و کشور که قرار بود تمام امکانات این طرح مطابق با استانداردهای روز دنیا بنا شود.حال چنین طرح بزرگی که در سال 90 با امید کمک‌های دولت آغاز شد و قرار بود در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن به بهره‌‌برداری برسد، با گذشت 7 سال هنوز نیمه‌تمام است. این تاخیر در اجرای طرح در صورتی اتفاق افتاده است که مسئولان و نمایندگان استانی تأکید می‌کنند به دلیل ملی بودن طرح، دولت باید به تعهدات خود در قبال آن عمل کند.  از طرف دیگر، کارشناسان اقتصادی و متولیان بخش خصوصی تاکید می‌کنند که برای اتمام چنین طرح‌هایی ورود بخش خصوصی لازم است، به طوری که بر اساس تبصره 19 قانون بودجه سال 97 طرح‌های نیمه‌تمام دولتی باید به بخش خصوصی واگذار شود. 

  بر اساس این ماده قانونی، به دولت اجازه داده شده به منظور جلب مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌ها و طرح‌های منتخب جدید و نیمه‌تمام (با اولویت طرح‌های نیمه‌تمام) و بهره‌برداری   طرح‌های تکمیل‌شده یا در حال بهره‌برداری، در قالب شیوه مشارکت عمومی ـ خصوصی، انواع قرارداد واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره‌برداری یا برون‌سپاری را به امضا برساند. واقعیت آن است که به دلیل تغییر شرایط مالی کشور، ضرورت دارد دولت بخشی از وظایف خود را در امور زیرساختی به بخش خصوصی واگذار کند.


استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی

شهردار اصفهان با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل سالن اجلاس بیان می‌کند: تاکنون جلسات بسیاری با سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی برای این مهم برگزار شده است. 

نوروزی خاطرنشان می‌کند: به دلیل طولانی شدن، هزینه‌های این طرح سنگین شده است. از این رو برای سالن‌ها تاکنون 215 میلیارد‌ تومان هزینه شده و حدود 260 میلیارد تومان دیگر پول نیاز داریم.

به گفته وی، سالن اجلاس شامل چند بخش سالن‌ها، هتل و بخش تجاری است که در بخش هتل و سالن‌‌ها قرار بوده دولت در آن سال 100 میلیارد تومان کمک کند و مابقی هم توسط شهرداری تأمین شود، اما در همان ابتدا دولت صرفاً 20 میلیارد تومان پرداخت کرده و اکنون مسئولان استانی به دنبال این هستند که 65 میلیارد تومان باقی مانده را دریافت کنند.


طرح سالن اجلاس مطابق با استانداردهای بین‌المللی است

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تاکید بر برنامه‌‌ریزی دقیق و مدون برای تکمیل طرح سالن اجلاس می‌گوید: تا آخر امسال طرح مرکز همایش‌ها پیشرفت قابل توجهی خواهد کرد. 

«شیرین طغیانی» خاطرنشان می‌کند: امیدواریم شهرداری اصفهان با رفع موانع حقوقی و تامین منابع مالی، طرح مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای را در سال آینده به بهره‌برداری برساند. 
وی می‌افزاید: البته تاکنون بخشی از این طرح به بخش خصوصی واگذار شده است، اما باید در این زمینه جدی‌تر وارد شویم و بخش خصوصی هم فعال‌تر شود.

این مسئول اظهار می‌کند: هرچند طرح اجلاس سران از نظر مقیاس با استانداردهای بین‌المللی برابری می‌کند، از دید شهرسازی و طراحی با استانداردهای ایران همخوانی ندارد. از طرفی، هنوز مشخص نیست شکل‌گیری چنین طرح‌هایی در اصفهان بعد از اجرا برای مردم چه فایده‌ای دارد و چه رفاهی ایجاد می‌کند و این اصلی‌ترین معضل است.

طغیانی دراین باره توضیح می‌دهد: برای هر طرحی در شهر 2 دیدگاه وجود دارد؛ یا باید کاربری فضای خدماتی برای مردم داشته باشد و یا برای شهر و شهرداری درآمدزایی کند. به نظر می‌رسد طرح‌هایی همچون سالن اجلاس سران به دلیل مقیاسش تنها مصرف‌کننده بودجه مردم اصفهان است و منفعتی برای مردم ندارد.

این نماینده مجلس تصریح می‌کند: به هر حال، در حال حاضر با پیگیری‌های مدیریت فعلی شهر اصفهان این طرح درمرحله نسبتا خوبی قرار گرفته، اما لازم است که مدیریت شهری به پیامدهای فقدان توجه به اولویت‌بندی طرح‌ها در سال‌های گذشته توجه بیشتری داشته باشد.


مرکز همایش‌های بین‌المللی؛ طرحی برای آینده

مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان در شرقی‌ترین نقطه شهر و در انتهای خیابان شهید روح‌الامین و مجاور بزرگراه کمربندی شرق اصفهان قرار گرفته است. ۳۰ هکتار از این سایت برای ساخت سالن‌ها و ۲۰ هکتار آن برای ساخت مراکز اقامتی و گردشگری و تجاری اختصاص یافته است.
سالن اصلی مرکز همایش‌های بین‌المللی در طبقه همکف به صورت پارلمانی و 2 طبقه برای جایگاه تماشاگران و خبرنگاران با ظرفیت 1200 نفر پیش‌بینی شده است و 1154 صندلی برای تماشاگران در نظر گرفته شده که 616 صندلی در طبقه اول و 616 صندلی در طبقه دوم قرار دارد.
یک سالن چندمنظوره نیز با ظرفیت 1600 نفر ویژه نشست‌های استانی و برای پذیرایی در حال ساخت است. همچنین سالن سینما و تئاتر در این طرح با ظرفیت 550 نفر در حال ساخت است که برای برگزاری نشست‌های استانی، کنفرانس‌های مطبوعاتی و کلاس‌های دانشجویی در حد 600 نفر مناسب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید