• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 28 آبان 1397
کد مطلب : 38002
+
-

اخبار فردا

اخبار فردا

سه‌شنبه 29 آبان

آخرین بازی از لیگ ملت‌های اروپا -
دور مقدماتی لیگ ملت‌های اروپا فردا شب به‌پایان می‌رسد. این بازی‌ها ایده جدید یوفا برای بالا بردن جذابیت بازی‌های ملی در قاره اروپاست که از شهریور سال‌جاری آغاز شد و حالا به پایان دورمقدماتی رسیده است. فردا شب پرتغال و لهستان در گروهی رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند که ایتالیا هم در آن حضور دارد. با نتایجی که پیش از این در این گروه رقم خورد، سقوط لهستان به رده پایین‌تر بازی‌ها در دور بعدی، قطعی شده است. با این حال لهستان به رهبری لواندوفسکی دنبال اعاده حیثیت است. آنها نمی‌خواهند این بازی‌ها را بدون برد به پایان برسانند. در طرف مقابل پرتغال که در جام‌جهانی 2018 به‌عنوان قهرمان اروپا حاضر شده بود، نتایج خوبی به‌دست نیاورد و حالا این تیم تلاش می‌کند به پیشروی در لیگ ملت‌های اروپا ادامه دهد. آنها شنبه همین هفته مسابقه‌ای سنگین برابر ایتالیا را پشت سر گذاشته‌اند و شاید خستگی حاصل از آن بازی در این رویارویی مشکلاتی برایشان ایجاد کند. به هرحال این بازی، تک مسابقه باقی مانده از لیگ ملت‌های اروپاست و احتمالا فردا شب در ساعت 11و 15دقیقه خیلی‌ها را پای تلویزیون می‌نشاند.



شاعر تهران- بخشی از لحظه‌های فردا را می‌توانیم به «محمدعلی‌سپانلو» (۲۹ آبان ۱۳۱۹- ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴) اختصاص بدهیم؛ شاعر و مترجم سرشناس ایران، البته در زندگی‌اش تجربه‌های هنری دیگری هم داشت. هدف اگر آشنایی با جزئیات زندگی او باشد، می‌توانید مستند «نام تمام مردگان یحیاست» را تماشا کنید. سپانلو سابقه بازی در فیلم‌های سینمایی را هم دارد. او در فیلم «رخساره» (امیر قویدل – 1380) با میترا حجار همبازی شد. 2 فیلم از 2کارگردان سرشناس ایران (ستارخان/ علی حاتمی و آرامش در حضور دیگران/ ناصر تقوایی) از دیگر تجربه‌های سینمایی محمدعلی سپانلو هستند. غیر از این اگر دنبال بیشتر آموختن در زمینه داستان‌نویسی هستید، حتما کتاب نویسندگان پیشروِ ایران (تاریخچه رمان، قصه کوتاه، نمایشنامه و نقد ادبی در ایران معاصر) را بخوانید. و عاقبت به این شعر می‌رسیم که در آن سپانلو به حدی تهران را دوست داشت که به «شاعر تهران» معروف شد. «قایق‌سواری در تهران» مجموعه‌شعری است که در آن سپانلو، تهران را در حد اسطوره مطرح می‌کند.

روز آواز در ارسباران- کسانی که به موسیقی سنتی ایران علاقه دارند، باید برای فردا طوری برنامه‌ریزی کنند که بتوانند ساعت 6عصر در فرهنگسرای ارسباران باشند. بیست‌و‌هفتمین نشست «آیین آواز» با حضور علی‌اصغر شاه‌زیدی- خواننده و مدرس مکتب آوازی اصفهان- برگزار می‌شود. این ردیف‌دان و مدرس باسابقه همچنین در بخشی دیگر از نشست قرار است آوازی را به همراه کمانچه هادی منتظری اجرا کند. نشست تخصصی آموزشی آیین آواز با هدف تجلیل از بزرگان و پیشکسوتان عرصه آواز ملی ایران و همچنین ارائه بحث‌ها و سخنرانی‌های تخصصی شکل گرفته و سومین سال فعالیت خود را می‌گذراند. فرهنگسرای ارسباران در ضلع شمال غربی پل سیدخندان واقع شده و ورود به سلسله نشست‌های آیین آواز برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.



ایران در برابر ونزوئلا- تیم ملی فوتبال ایران بعد از بازی مقابل ترینیداد و توباگو، ‌به مصاف ونزوئلا می‌رود. طبق اعلام فدراسیون فوتبال، فردا مسابقه دوستانه‌ای بین ایران و ونزوئلا در قطر برگزار می‌شود. پیش‌تر قرار بود این بازی در استادیوم آزادی برگزار شود اما تیم ونزوئلا به‌دلیل در اختیار داشتن 6بازیکن با پاسپورت آمریکایی از سفر به تهران منصرف شده است و تصمیم بر آن شده که بازی بیرون از ایران برگزار شود. کی‌روش در این بازی، بازیکنان مورد‌نظرش برای حضور در جام‌ملت‌های آسیا را ارزیابی می‌کند. این دومین مسابقه دوستانه ایران و ونزوئلا در سال‌جاری است. پیش از این در مسابقه‌ای دوستانه قبل از جام جهانی 2018ایران یک بر صفر ونزوئلا را شکست داده بود.



سنجش عیار شاگردان کرانچار- المپیک 1976در کانادا، آخرین حضور تیم فوتبال ایران در این بازی‌های مهم بین‌المللی بود. تیم ایران در آن بازی‌ها حضوری پرقدرت داشت و با پیروزی یک بر صفر مقابل کوبا و شکست 3بر 2مقابل لهستان که آن زمان از قدرت‌های فوتبال جهان بود به مرحله دوم صعود کرد. وقتی ایران در این مرحله با مسابقه‌ای نزدیک با نتیجه 2بر یک از شوروی شکست خورد و حذف شد، کارشناسان فوتبال تصور می‌کردند ایران در المپیک‌های بعدی تبدیل به تیمی دردسرساز برای قدرت‌های فوتبال جهان شود. برخلاف تصور آنها، حالا 42سال از آن زمان گذشته و فوتبال ایران در این مدت حتی در یک المپیک هم حاضر نبوده. حضور در المپیک برای فوتبال ایران تبدیل به حسرتی بزرگ شده و حالا زلاتکو کرانچار (مربی شناخته شده کروات) ماموریت به پایان رساندن این حسرت را برعهده گرفته است. تیم او پر از استعدادهایی است که بدون تردید به‌زودی مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی بزرگسالان فوتبال ایران می‌شوند. فردا می‌توانیم نمایش شاگردان کرانچار را در مسابقه‌ای دوستانه برابر عمان تماشا کنیم؛ این تیمی است که باید حسرت 42ساله فوتبال ایران را به پایان برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید