• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 24 آبان 1397
کد مطلب : 37600
+
-

وحید مظلومین معروف به سلطان سکه و محمداسماعیل قاسمی اعدام شدند

سکه سر سلطان را به باد داد

قضایی
سکه سر سلطان را به باد داد

دور جدید رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی، این بار خیلی زود به مرحله آخر و چوبه دار رسید و وحید مظلومین که از او با نام سلطان سکه یاد می‌شد، به همراه محمد اسماعیل قاسمی مشهور به محمد سالم، سحرگاه روز گذشته اعدام شدند. رقم اعدام‌های اخلالگران اقتصادی در کشور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. با اعدام وحید مظلومین و محمد سالم، این رقم به 4رسید. پیش‌تر مه‌آفرید خسروی در پرونده 3هزار میلیاردی اوایل دهه‌90 و فاضل خداداد در دهه‌70 به پای چوبه دار رسیده بودند. با این حال، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم اعدام برای 2اخلالگر اقتصادی دیگر هم خبر داده است. بابک زنجانی، میلیاردر بزرگ نفتی هم که حکم اعدام او صادر شده، یکی دیگر از افرادی است که ممکن است به این جمع اضافه شود.

از کجا شروع کرد و به کجا رسید؟
اولین‌بار سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران از دستگیری سلطان سکه خبر داده بود. با این حال نگاه به سوابق مظلومین نشان می‌دهد، فعالیت مظلومین و باقری که هنوز حکمش تأیید نشده است، در سال 92 هم پر‌رنگ بوده است.  رسیدگی به پرونده وحید مظلومین، متهم ردیف اول پرونده سکه و ارز و محمداسماعیل قاسمی متهم ردیف دوم همین پرونده، 17شهریورماه آغاز شد و 43روز طول کشید و 29مهر‌ماه در دیوان عالی کشور تأیید نهایی شد. این پرونده کمتر از 2ماه به نتیجه رسیده است. دور جدید‌ رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی از 20مرداد‌ماه با استجازه‌ای که آیت‌الله آملی لاریجانی از رهبری انقلاب گرفته بود، آغاز شده است. در نامه رئیس قوه قضاییه به رهبر انقلاب پیشنهاد شده بود که هرگونه تعلیق و تخفیف مجازات اخلالگران و مفسدان اقتصادی ممنوع باشد. رهبر انقلاب اسلامی هم با این پیشنهادها موافقت و تأکید کردند: مجازات مفسدان اقتصادی سریع و عادلانه انجام گیرد و در مورد اتقان احکام دادگاه‌ها دقت لازم توصیه شود.

شاخ‌های بازار
آخرین گفت‌وگوهای رسانه‌ای با این دو متهم هم پر از حرف‌های عجیب‌وغریب بود. از ادعاهای مظلومین که هنوز باورش نمی‌شد که بتوانند او را گوشه رینگ گیر بیندازند تا حرف‌های محمد سالم که گفته بود من و وحید شاخ‌های بازار بودیم. شبکه پیچیده مظلومین هم روز گذشته از نگاه رسانه‌ها دور نمانده بود. او در این شبکه غیرمجاز حتی ملاحظه زنان مسن در فامیل را نکرده و از حساب پیرزن 71ساله مبلغ 3هزار 500میلیارد ریال سوءاستفاده کرده است. در ادامه تحقیقات از «سلطان سکه» مشخص شد در شبکه وحید مظلومین 170هزار تراکنش مالی در قالب 290فقره حساب به مبلغ 14هزار میلیارد تومان بوده است. مظلومین با اینکه مجوز خرید و فروش سکه و ارز را نداشته است، با ایجاد یک باند سازمان‌یافته بزرگ‌ترین شبکه اخلال ارزی و خرید و فروش بدون مجوز سکه را تشکیل داده و محمد اسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم نیز یکی از اعضای این شبکه بوده است و تراکنش مالی شخص اسماعیل قاسمی در این شبکه 4هزار و 834میلیارد تومان بوده است. محمد سالم از حمید مظلومین به‌عنوان یکی از مشتریان خود یاد می‌کند و در فیلمی که دیروز خبرگزاری‌ها از وی منتشر کردند، می‌گوید روزانه 2500سکه خرید و فروش می‌کرد.

چرا پس آزاد شد؟
پیش‌تر در دادگاه مظلومین دادستانی اتهامات این فرد را اینگونه بیان کرده بود: او سال‌ها در بازار ارز، سکه و طلای تهران فعالیت داشته و در جریان التهابات و نوسانات قیمت ارز در سال ۷۱ نیز بازداشت می‌شود. در آن زمان که دلار یکباره چندین برابر افزایش قیمت می‌یابد، از سوی منابع انتظامی و اطلاعاتی، وحید مظلومین به‌عنوان یکی از عوامل اصلی اخلال در بازار معرفی شده و پرونده قضایی برای نامبرده تشکیل و مدتی در بازداشت بوده است. او سال‌91هم بار دیگر بازداشت می‌شود اما وی را به‌عنوان رابط و عامل بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار به دادگاه معرفی می‌کنند. سخنگوی قوه قضاییه هم پیش از این به این موضوع اشاره کرده و گفته بود همین دلیل باعث رهایی او از بازداشت شده است. اژه‌ای 24تیر‌ماه هم در توضیح برخی از دستگیری‌های مربوط به بازار سکه و ارز گفته بود: آنها می‌گویند با هماهنگی بانک مرکزی ارز خرید فروش می‌شده و احیانا خروج ارز داشته‌اند.

   اعدام‌ها و حبس برای اخلالگران

پرونده اعدامی‌های قوه قضاییه به همین جا ختم نمی‌شود.معاون اول قوه قضاییه و سخنگوی این قوه روزیکشنبه گذشته هم با خبر اعدام برای 2 مفسد اقتصادی دیگر به نشست خبری‌اش آمده بود. او گفته است: داریوش ابراهیمیان فرزند علی‌اکبر به اتهام افساد‌فی‌الارض به اعدام و ضبط کلیه وجوه به مبلغ ۳۵ میلیون تومان محکوم شده است. وی در ادامه گفت: یونس بهاءالدینی فرزند ابراهیم هم به همین اتهام به‌عنوان مفسد‌فی‌الارض شناخته شده و به اعدام محکوم شده است. پنجمین نفر از اعدامی‌های پرونده‌های اخیر حمید باقری درمنی است که البته حکم او هم مانند ابراهیمیان و بهاء‌الدینی نهایی نشده و سرنوشتش نامعلوم است. این روایت کامل برخوردهای قضایی با اخلالگران اقتصادی نیست. در همان هنگامی که‌ جلسات دادگاه سلطان سکه و اخلالگران بازار ارز و سکه برگزار می‌شد، دادگاه‌های مدیرعامل مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج هم در جریان بود. 8شهریور‌ماه ابوالفضل میرعلی، مدیرعامل مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج هم براساس رأی دادگاه کیفری یک به 15سال حبس تعزیری محکوم شده بود و متهمان ردیف دوم و سوم تبرئه شده بودند. ارزش مالی پرونده مزبور 12هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که حدود 360شاکی داشت‌ که البته بیشتر این مبلغ مربوط به بدهی‌های این مؤسسه به مردم بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید