• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37474
+
-

گرانی رسمی خودرو به تعویق افتاد

تولید خودرو به یک‌سوم کاهش یافت

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار

شمارش معکوس برای افزایش رسمی 70 تا 90درصدی قیمت خودروهای تولید داخل آغاز شده اما وزیر صنعت فعلا امضای بخشنامه افزایش قیمت خودرو را به اتخاذ تمهیدات و فراهم‌شدن مقدماتی منوط کرده است.

به گزارش همشهری، فعالان بازار خودرو هم از قفل‌شدن مبادلات به‌دلیل عرضه قطره‌چکانی خبر می‌دهند؛ چنان‌که یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هدف خودروسازان از توزیع قطره‌چکانی خودرو به بازار را اخذ مجوز افزایش قیمت دانسته است.

یافته‌های خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد که تیراژ تولید خودرو به یک‌سوم کاهش یافته و 100هزار خودروی ناقص در پارکینگ 2خودروساز بزرگ معطل تکمیل و تأمین قطعه هستند. برخی مقامات شرکت‌های خودروسازی به همشهری گفته‌اند درصورت خودداری وزیر صنعت از ابلاغ مصوبه افزایش قیمت‌ها‌ در آینده نزدیک، احتمال تعطیلی خطوط تولید وجود دارد. فرایند افزایش رسمی قیمت خودروهای داخلی در زمان وزارت محمد شریعتمداری در وزارت صنعت آغاز شد. سازمان حمایت نرخ‌های جدید را پیشنهاد و کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب کرده‌اند. گفته می‌شود این نهادها با صدور مجوز افزایش رسمی 70 تا 90درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی موافقت کرده‌اند. درصورت اجرای این مصوبه، میزان افزایش قیمت در خودروهای رده قیمتی کمتر از 40میلیون تومان 80درصد خواهد بود. البته مقرر شده تا خودروسازان برای جلوگیری از وارد‌شدن شوک بیشتر به بازار، این افزایش قیمت‌ها را در 3مرحله اعمال کنند. محمد شریعتمداری اجرای این مصوبه را در آخرین روز وزارتش به اعلام نظر رضا رحمانی، وزیر جدید صنعت، موکول کرد. اما وزیر جدید صنعت، دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت: ابلاغ مصوبه قیمت‌های جدید خودرو به تمهیدات و مقدماتی نیاز دارد.

خطر تعطیلی خطوط تولید خودرو

هرچند بسیاری هدف پررنگ‌‌شدن اخبار زیان خودروسازان‌ را اعمال فشار بر وزیر جدید صمت برای موافقت با افزایش قیمت تلقی می‌کنند، اما دبیر انجمن خودروسازان بحران تولید در شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی را جدی اعلام کرد. احمد نعمت‌بخش به همشهری‌ گفت: صنعت خودرو به‌طور مستقیم و غیرمستقیم 850هزار شغل ایجاد کرده اما تثبیت قیمت‌ها موجب تعطیلی تعدادی از قطعه‌سازان شده و تولید خودرو را به یک‌سوم کاهش داده است. او اعلام کرد: 30هزاردستگاه خودروی ناقص به‌دلیل کمبود قطعه در سایپا و 60هزاردستگاه در ایران خودرو دپو شده است. به گفته او، مشکلات تخصیص و تأمین ارز در سامانه نیما موجب تعطیلی قطعه‌سازان شده است. او توضیح داد: مواداولیه تولید مانند آلومینیوم 277درصد گران شده است. نعمت‌بخش‌ افزود: این شرایط موجب زیان 5هزار و 500میلیارد تومانی 2خودروساز بزرگ در نیمه نخست امسال شده و با این وضع قطعه‌سازان قادر به دریافت مطالبات خود از خودروسازان نیستند.



   سیاسی‌کاری وزیران صنعت

دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از سیاسی‌کاری وزیران صنعت در تعیین قیمت تمام‌شده خودرو گفت: اگرچه وزیر سابق صنعت با تلاش خود صنعت خودرو را از دست قیمت‌گذاری شورای رقابت نجات داد، اما عملا آن را از چاله به چاه انداخت و در دام دیوانسالاری سازمان حمایت، کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار گرفتار کرد. به گفته احمد نعمت‌بخش، 2‌ماه است که قیمت‌های کارشناسی سازمان حمایت در کمیته خودرو با حضور 3معاون وزیر تصویب شده و در انتظار ابلاغ ستاد تنظیم بازار است اما شریعتمداری برای فرار از تبعات افزایش قیمت در اجرای آن تعلل کرد و وزیر جدید صنعت نیزاجرای این مصوبه  را نیازمند بررسی بیشتر می‌داند. او افزود: در کجا صنعتی را سراغ دارید که قیمت ورودی مواداولیه آن آزاد اما قیمت فروش ثابت باشد. ‌فولاد مبارکه هر 3‌ماه یک‌بار فولاد آلیاژی را که مواداولیه قطعه‌سازان است، گران می‌کند. او افزود: میانگین ارزبری خودروهای پر‌تیراژ 2هزار دلار است. صنعت خودرو که در گذشته با دلار 3800 و 4200تومانی و پرداخت 10درصد ال‌سی باز می‌کرد، اکنون باید با دلار 8500تومانی و پرداخت 130درصد این کار را انجام دهد. با این روند نیاز نقدینگی صنعت خودرو 25برابر شده و اگر قیمت‌های جدید خودرو در 2هفته آینده اجرایی نشود، تولید خودرو متوقف خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید