• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 21 آبان 1397
کد مطلب : 37201
+
-

ردپای قاره‌های گمشده زمین

ردپای قاره‌های گمشده زمین


قاره‌های گمشده همواره موضوعی جذاب در علم بوده‌اند. اما حالا آژانس فضایی اروپا با تصاویر ماهواره‌ای فوق‌پیشرفته‌ خود موفق شده آثاری از قاره‌های گمشده پیدا کند که میلیون‌ها سال زیر قطب جنوب مخفی شده بودند.

آنچه این تصاویر ماهواره‌ای مشخص می‌کند این است که زمین‌های باستانی که در عمق ۱.۶کیلومتری زیر قاره یخ‌زده قرار دارند نشانه‌هایی از زمین‌های باستانی آسیا دارند و احتمالا از این قاره جدا شده‌اند.

به‌گزارش دیلی‌میل، سرپرست این پروژه تحقیقاتی درباره کشفیات به‌دست آمده می‌گوید: در قسمت شرقی قطب جنوب موزاییک هیجان‌انگیزی از ویژگی‌های زمین‌شناسی مشاهده می‌کنیم که نشان می‌دهد پوسته‌ زیرین قطب جنوب با پوسته‌ دیگر قاره‌ها، طی ۱۶۰میلیون سال گذشته شباهت‌ها و تفاوت‌های بنیادی خاصی پیدا کرده است.

لیتوسفر یا سنگ کره که خارجی‌ترین لایه‌ کره زمین به شمار می‌رود از پوسته و مواد مذاب زیر آن تشکیل می‌شود. این سطح زیری شامل رشته کوه‌ها و مناطق کوهستانی نیز می‌شوند که کرایتون نام دارند.

کرایتون در واقع بازماندگان قاره‌های کهن محسوب می‌شوند که اکنون به پایداری رسیده‌اند و دگرشکلی اندکی را تجربه کرده‌اند. با اینکه قاره‌ها ۱۳۰میلیون سال پیش از هم جدا شده‌اند اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد استرالیا و قطب جنوب تقریبا تا ۵۰سال پیش به هم وصل بوده‌اند. براساس دیتای جدید قسمت شرقی استرالیا، شباهت زیادی به استرالیا و هند داشته است.

سال۲۰۰۹ میلادی آژانس فضایی اروپا، جست‌وجوگر GOCE یا کاوشگر گردش اقیانوس و میدان گرانش را به فضا پرتاب کرد. این کاوشگر پس از ۴سال گردش سوختش تمام شد اما اطلاعات به‌دست آمده از آن هنوز در حال بررسی است. محققان براساس همین اطلاعات توانستند تغییر شکل پوسته زمین بر اثر تنش‌ها و کرنش‌های وارده در طول ۲۰۰میلیون سال قبل را مورد مطالعه قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید