• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36504
+
-

سام درخشانی بازیگر سینما و تلویزیون در حاشیه همایش دیابت منطقه 19:

مرام و معرفت جنوب شهری‌ها زبانزد است

مرام و معرفت جنوب شهری‌ها زبانزد است

الناز عباسیان|خبرنگار

منطقه19


 گاهی اگر صدها پزشک درباره شیوع یک بیماری هشدار داده و ده‌ها کارشناس توصیه کنند، شاید آنها را جدی نگیریم، اما همین که یک هنرمند پا پیش گذاشته و درباره آن موضوع صحبت کند، توجه ما جلب شده و شاید تلنگری به ما زده شود. تأثیر کلام هنرمندان باعث شده تا برخی از آنها به عنوان «سفیر سلامت» برای افزایش سطح سلامت شهروندان پیشقدم شوند. «سام درخشانی» بازیگر سینما و تلویزیون هم «سفیر دیابت» است که سراغ ساکنان مناطق جنوبی تهران آمده تا آنها را با این بیماری خاموش آشنا کند. با او در بوستان ولایت همکلام شدیم و درباره این فعالیتش گفت‌وگو کردیم و نظرش را درخصوص ظرفیت‌های بوستان ولایت پرسیدیم. 

 به‌عنوان سفیر دیابت، وضع سلامت ساکنان مناطق جنوبی شهر تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

بسیاری از افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، از بیماری خود بی‌اطلاعند و همین موضوع درمان آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند. ما تلاش داریم با آگاهی‌بخشی نسبت به این بیماری افراد را به کنترل قندخون دوره‌ای ترغیب کنیم. اضافه وزن، سابقه خانوادگی، مصرف دخانیات و کم‌تحرکی، خطر ابتلا به این بیماری را تشدید می‌کند، اما متأسفانه در مناطق جنوبی شهر به علت مشکلات معیشتی بسیاری از شهروندان، اغلب به معاینه دوره‌ای و ورزش اهمیت نمی‌دهند. همچنین سبک زندگی و عدم آگاهی افراد از بیماری در مناطق کم‌برخوردار موجب شده تا شیوع این بیماری در این محدوده بیشتر از نقاط دیگر شهر باشد. 

 چه راهکاری برای دوری ساکنان جنوب شهر از این بیماری دارید؟

بی‌شک برپایی همایش‌های رایگان، استقرار ایستگاه‌های غربالگری و فعالیت اتوبوس دیابت در محله‌ها برای آگاهی‌بخشی به شهروندان و پیشگیری و کنترل دیابت مؤثر است. از طرف دیگر شهروندان باید بدانند که حداقل روزی 40دقیقه پیاده‌روی می‌تواند تا 50درصد از بروز بیماری دیابت و بیماری‌های دیگر جلوگیری کند. همچنین تغذیه ارتباط مستقیمی با بیماری دیابت دارد و باید مصرف مواد غذایی شیرین محدود شود. 

 خاطره‌ای از فعالیت خود به‌عنوان سفیر دیابت دارید؟ 

بله، خیلی زیاد. اما تازه‌ترین آنها چند روز پیش در بانک برایم اتفاق افتاد. رئیس بانک گفت که مادرش در یکی از همایش‌هایی که من درباره دیابت صحبت کرده بودم، حضور داشته است. خودش می‌گفت بعد از آن همایش مادرش تغییرات اساسی در سبک زندگی و تغدیه آنها ایجاد کرده است. برای مثال قندان‌های خانه را از قند خالی کرده و جای آن توت خشک و خرما پر کرده است. شنیدن چنین بازخوردهایی از شهروندان مرا به ادامه فعالیتم به‌عنوان سفیر دیابت ترغیب می‌کند. 

 همایش پیشگیری و درمان دیابت در بوستان ولایت و منطقه19 را چگونه دیدید؟ 

حضور چشمگیر شهروندان در همایش بسیار ارزشمند و نشانگر توجه آنها به این موضوع است. امیدوارم صحبت‌های ما و اقدامات مسئولان برپایی همایش مؤثر واقع شود. 

 نخستین بار است که به این بوستان آمده‌اید؟ 

خیر، چند سال پیش برای شرکت در ویژه‌برنامه جشن رمضان به این بوستان دعوت شده بودم. 

 بوستان ولایت و وضع فعلی آن را چگونه می‌بینید؟ 

واقعیت این است که با گذشت چند سال از افتتاح این بوستان، از ظرفیت‌های آن استفاده چندانی نشده است. به نظر می‌رسد فقط از بخش کوچکی از بوستان استفاده شده و با برنامه‌ریزی درست مسئولان می‌توان از ظرفیت‌های دیگر آن هم برای غنی‌سازی اوقات فراغت و استعدادیابی شهروندان ساکن جنوب شهر تهران بهره‌برد. 


شما پیشنهادی در این زمینه دارید؟ 


بی‌شک اینجا از بـــزرگ‌ترین بوستان‌های کشور محسـوب می‌شود و قابلیت اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع را دارد. اینجا فضای مناسبی برای برپایی ورک‌شاپ‌های هنری مثل بازیگری، موسیقی، تئاتر، نقاشی و... دارد. از طرفی به تازگی طرح اجرای کنسرت‌های رایگان خیابانی مطرح شده است. برای شهروندان محله‌های جنوب شهر که اغلب امکان حضور در کنسرت‌ها با ورودی زیاد ندارند، فضای این بوستان بسیار مناسب است. روحیه شهروندان با اجرای این برنامه‌های مهیج، تغییر می‌کند و پرانرژی می‌شود. این فضا به خوبی پاسخگوی نیاز فرهنگی و اجتماعی نه تنها شهروندان محله‌های مجاور، بلکه دیگر نقاط شهر هم هست. البته با توجه به سطح درآمد اغلب شهروندان این محدوده، متولیان فرهنگی و اجتماعی شهر باید برای اجرای برنامه‌های مختلف حمایت مالی کنند. هنرمندان هم می‌توانند مشارکت و زمینه برپایی کلاس‌های رایگان مختلف یا شهریه کم را فراهم کنند‌. همچنین سالن آمفی‌تئاتر این بوستان برای تمرین و اجرای تئاتر مناسب است. حتی از محوطه باز بوستان می‌توان برای اجرای تئاترهای خیابانی بهره برد. به هر حال با توجه به حضور نوجوانان و جوانان مستعد و علاقه‌مند در محله‌های جنوبی شهر، باید برنامه‌ریزی بهتری برای استفاده از ظرفیت‌های بوستان ولایت صورت بگیرد. 

 در صحبت‌هایتان به مشارکت هنرمندان اشاره کردید. خودتان آماده همکاری در این زمینه هستید؟ 

بله، البته. اگر مسئولان و بانیان فرهنگی برنامه‌ریزی مناسبی داشته و بستر برپایی ورک شاپ‌های بازیگری را فراهم کنند، ما هم استقبال می‌کنیم. خوشبختانه بوستان ولایت دسترسی خوبی به بزرگراه‌های اصلی شهر دارد و هنرمندان از هر نقطه از شهر می‌توانند خودشان را به این محدوده برسانند. 

 خودتان ساکن کدام محله‌اید؟ 

محله کودکی من چهارراه کالج است. 

 و سؤال پایانی، اهالی جنوب شهر را چگونه می‌بینید؟ 

از قدیم بچه‌های جنوب شهر به معرفت و رفاقت معروف بوده و هستند. آنها انسان‌های بامرامی‌اند و خونگرمی در ذات آنهاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید