• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36359
+
-

اعلام فهرست 5نفره نامزدهای شهرداری تهران به سه‌شنبه موکول شد

مذاکره برای 1+5 پایتخت

برخی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی: احتمال رأی‌آوردن استفساریه شهردار تهران در کمیسیون بالاست

گزارش
مذاکره برای 1+5 پایتخت

حامد فوقانی | خبرنگار

اگرچه ماجراهای خیابان بهشت و سکانداری تهران سر دراز پیدا کرده اما آنگونه که اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس می‌گویند مذاکره‌ها در این رابطه به جد ادامه دارد. در این بین، سه‌شنبه زمان اعلام نتیجه  مذکرات اعلام شده است.بخشی از مذاکراتی که این روزها در مسیر خانه ملت و پارلمان شهر صورت می‌گیرد به ادامه فعالیت سیدمحمدعلی افشانی، شهردار فعلی تهران ارتباط دارد و بخشی دیگر هم به تعیین 5کاندیدای تصدی شهرداری. با این حساب دو سؤال اساسی درباره سرنوشت 1+5تهران مطرح می‌شود؛ یک آنکه آیا افشانی با وجود قانون منع به‌کارگیری بازنشستگی و به‌خاطر هم‌ترازی با وزرا همچنان شهردار باقی می‌ماند یا نه؟ سؤال دوم اما پاسخش به سؤال نخست گره خورده؛ اینکه 5کاندیدای منتخب چه کسانی از گزینه‌های مطرح‌هستند ؟ پس ابتدا باید نظر کمیسیون اجتماعی مجلس درباره استفساریه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و شهرداران مشخص شود؛ موضوعی که سبب شده تا  کمیسیون اجتماعی خانه ملت امروز جلسه‌ ویژه‌ای را برای بررسی‌های نهایی ترتیب دهد.

 اما پیش از آن و تا شب گذشته خبرهایی به گوش رسید که نشان از نظر مثبت اغلب نمایندگان عضو کمیسیون برای مستثنی شدن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان داشت. تعدادی از آنها در گفت‌وگو با همشهری به صراحت تأکید کردند شهرداری تهران، موضوعش با دیگر ارگان‌ها و شهرها تفاوت دارد. به همین دلیل تغییر مدیریت پایتخت - آن هم برای سومین بار طی فاصله حدودا یک‌ساله- می‌تواند آسیب‌های زیادی را به شهر و شهروندان وارد کند؛ البته که مدیریت شهری تهران به‌نوعی الگوی دیگر شهرها هم به‌حساب می‌آید.

بررسی استفساریه؛ چگونه و چطور؟    

با اختلاف نظراتی که تاکنون میان نمایندگان مجلس دیده شده، به راحتی می‌توان حدس زد امروز مذکرات‌شان برای شهرداری تهران بسیار داغ خواهد بود. تعدادی از آنها روز گذشته در گفت‌وگو با همشهری عنوان کردند که گویا برخی از نماینده‌ها چشم‌شان را روی تهران و مشکلات‌شان بسته‌اند و درباره بازنشستگی شهردار مرغ‌‌شان یک‌پا دارد. در حالی که رفع ابهامات قانونی و بی‌توجهی به وضعیت پایتخت اصلا کار ساده‌ای نیست.

به هرترتیب باید دید خروجی جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی چیست و  چنانچه مهر تایید بر استفساریه بزنند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ شکور پورحسین، یکی از اعضای کمیسیون در این‌باره به همشهری گفت: «اگر لایحه مربوط به استفساریه به تصویب کمیسیون برسد، طبق آیین‌نامه 50نماینده می‌توانند از هیأت رئیسه مجلس، درخواست بررسی خارج از نوبت را داشته باشند.» او تأکید می‌کند که امروز تنها به‌خاطر اهمیت موضوع شهردار تهران و مستثنی شدن او از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مطرح می‌شود. به گفته پورحسین، شهردار پایتخت- جدا از مسائل سیاسی و شخصی- از منظر هم‌ترازی با وزرا خیلی مهم بوده و به همین‌خاطر نمایندگان باید به چنین نکته‌ای توجه کنند. او اضافه کرد: ‌«به هرحال تغییر مدیریت کلانشهری همچون تهران نمی‌تواند مناسب باشد و احتمال فراوان می‌دهم که لایحه مربوطه در کمیسیون اجتماعی آرای لازم را به‌دست آورد. سپس لایحه در صحن ارائه می‌شود و می‌توان گفت که پیش از اتمام مهلت ترک شغل به‌خاطر بازنشستگی (26آبان) تکلیف مشخص شود.»

این درصورتی است که سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته لایحه استفساریه به‌احتمال زیاد رد می‌شود. او در عین حال گفت: «البته مواردی وجود دارد که ما باید آنها را کارشناسی کنیم، مثلا در مورد به کارگیری جانبازان بالای ۵۰ درصد باید مشخص کنیم که آیا جانبازان ۵۰ درصد هم شامل می‌شوند یا خیر و یا بحث دیگر در مورد سنوات افراد است، گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم فرد فوق لیسانس دارد ۳۰ سال هم کار کرده اما سنواتش مشخص نشده است که ما باید این ابهامات را برطرف کنیم.»

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس در توضیح اینکه روند بررسی لایحه چگونه است، گفت: ‌«با توجه به اینکه یک فوریت طرح استفساریه درباره مستثنی شدن شهردار تهران رأی نیاورد به‌صورت یک طرح عادی در دستور کار کمیسیون قرار گرفته. حتی اگر این استفساریه یکشنبه در جلسه کمیسیون رأی بیاورد و ۵۰ نماینده مجلس خواستار قرارگیری این طرح به‌صورت خارج دستور در جلسه دوشنبه هم بشوند، ابتدا باید این درخواست رأی‌گیری شود، سپس درصورت رأی آوردن طرح استفساریه به رأی گذاشته شود و درصورتی که تصویب شد تازه به شورای نگهبان ارسال شود.»

صحبت‌های این نماینده در حالی عنوان شده که 2عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس، اندکی عقیده‌شان با آنها تفاوت دارد. جالب اینکه سخن از رایزنی برای ادامه کار افشانی، شهردار فعلی تهران تا مشخص شدن لایه‌های پنهان موضوع نیز در میان است. صحبت‌های این دو نماینده مجلس را در ستون روبه‌رو می‌خوانید.

12نفری که بازنشسته نیستند

شورای شهر در کش و قوس بررسی استفساریه موضوع شهردار تهران از منظر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، برای آنکه زمان را از دست ندهد، بررسی کاندیداهای شهرداری را هم در دستور کار دارد. با وجود این، اگرچه قرار بود دیروز 5کاندیدا از دل گزینه‌های مطرح معرفی شوند اما شورایی‌ها چنین مسئله‌ای را تا سه‌شنبه به تعویق انداختند. از سوی دیگر جمعه شب، نامه‌ای از سوی جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن فهرستی از استعلام 12نفری که سنوات باقیمانده خدمت آنان تا بازنشستگی بیش از 3سال است، دیده می‌شد؛ نامه‌ای که به محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران ارسال شده است.

در این بین شائبه‌ای به‌وجود آمده که آیا فقط همین ۱۲نفر، مشکلی برای حضور در رقابت انتخاب شهردار ندارند؟ در پاسخ باید گفت که پیگیری‌های صورت‌گرفته از سازمان امور اداری و استخدامی کشور نشان می‌دهد، در تماس شفاهی ریاست شورا با ریاست سازمان مذکور، اسامی ۱۶کاندیدای دیگر حذف شده و شورا صرفا درخصوص وضعیت بازنشستگی این ۱۲ نفر ابهام داشته؛ بر همین اساس درباره استعلام ۱۲نفر، اعلام نظر کرده؛ به این ترتیب وضعیت بازنشستگی یا عدم‌مشکل اشتغال نفرات دیگر فهرست 25نفره برای شورا محرز است.

   بررسی مستثنی کردن شهرداران کلانشهرها در مجلس


عبدالرضا عزیزی- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

جایگاه شهردار تهران به لحاظ اهمیت هم‌تراز با وزیر است و از طرفی هم مهندس افشانی شهردار تهران تجربه زیادی درحوزه مدیریت دارد. همچنین باتوجه به تغییر و تحولات پیاپی در مدیریت شهرتهران که به صلاح شهر و شهروندان نیست، بهتر است شهردار تهران تثبیت شود. با توجه به این موارد، فردا (امروز یکشنبه) طرح استفساریه‌ای در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد که اگر سایر همکاران در کمیسیون به آن رأی بدهند و طرح به تصویب برسد، این طرح در صحن علنی مجلس به‌صورت خارج از نوبت بررسی می‌شود. امیدواریم این طرح در صحن رأی بیاورد و شهرداران تهران و کلانشهرها در قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مستثنی شوند و به مسئولیت خود ادامه دهند. در تلاش هستیم این استفساریه در هفته جاری در صحن بررسی و پس از ارسال به شورای نگهبان، این موضوع پیش از 26آبان تعیین تکلیف شود.

   درخواست مهلت برای ادامه کار شهردار تهران


علی رستمیان- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی


پس از اینکه فوریت استفساریه مستثنی شدن شهرداران در صحن مجلس رأی نیاورد، این طرح به کمیسیون اجتماعی بازگشت داده شد. این طرح فردا (امروز) از سوی اعضای کمیسیون بررسی می‌شود و اعضا نظرات فنی و تخصصی خود را در این‌باره بیان می‌کنند.

براین اساس، استفساریه، درباره شهردار تهران در دستور کار قرار می‌گیرد که معتقدم با توجه به حساسیت‌هایی که شهرداری تهران به‌عنوان پایتخت دارد این طرح در کمیسیون تصویب شود و به صحن برود. از طرف دیگر اگر استفساریه به مهلت 26آبان‌ماه که مدیران بازنشسته باید کناره‌گیری کنند، نرسد و به این نتیجه برسیم که این موضوع نیازمند تشکیل کارگروه است، مهلتی برای ادامه کار شهردار تهران درخواست می‌شود تا به کار خود ادامه دهد و طرح استفساریه روند خود را طی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید