• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 آبان 1397
کد مطلب : 36251
+
-

گران‌ترین بلیت‌های کنسرت و تئاتر در طول تاریخ کدام‌ها بوده‌اند؟

بلیت‌های جادویی

عرضه و تقاضا در بازار هنر، قیمت بلیت بعضی کنسرت‌ها را در جهان تا 15هزار دلار نیز افزایش داده است

بلیت‌های جادویی

شبنم سیدمجیدی

وقتی رولد دال- نویسنده مشهور انگلیسی- در داستان خیالی‌اش درباره بلیت‌های جادویی نوشته بود که این بلیت‌ها در شکلات و طلا پیچیده شده‌اند، توصیف مناسبی برای تخیل‌کردن دنیایی بود که در آن آدم‌ها برای ورود به یکی از بهترین و خاص‌ترین نمایش‌های روی زمین، التماس کنند، پول قرض بگیرند یا اینکه حتی دزدی کنند. اما حالا از زمان دال خیلی گذشته است و به‌نظر می‌رسد که دیگر نیاز به تخیل‌کردن چنین دنیایی نیست. ما در واقعیت، آن را زندگی می‌کنیم. دال، دنیایی خیالی را تصویر کرد که در آن آدم‌ها برای گرفتن آن یک تکه کاغذ، روی صورت هم پنجه می‌کشند، خیلی شگفت‌انگیز است که امروز این تصویر، واقعیت‌یافته است. امروز آدم‌ها برای وارد‌شدن به بعضی از مراسم و اتفاقات هیجان‌انگیز و خاص حاضرند پول‌های هنگفتی خرج کنند؛ خیلی از کنسرت‌ها و بعضی  از نمایش‌ها، از این دست هستند.

گران‌ترین هنرمندان، انگلیسی هستند

یکی از گران‌ترین بلیت‌های تاریخ هنر، مربوط به کنسرت گروه لد زپلین است. در سال2007 لد زپلین بعد از مدت‌ها یک کنسرت برگزار کرد که در آن دوباره اعضای گروه به هم پیوستند. این اجرا در ورزشگاه او 2 آرنا (TheO2Arena) برگزار شد و فقط یک فرصت برای رفقای قدیمی نبود که برای آخرین بار با هم کاری مشترک انجام دهند. این به هم پیوستن باعث شد قیمت بلیت‌های آن به ارقام بزرگی برسد. به گفته گرداننده وب‌سایت گروه، این کنسرت با 20میلیون درخواست برای خرید بلیت و تماشای زنده لد‌زپلین روی صحنه (که احتمال می‌رفت آخرین بار باشد) در دنیا، رکوردی بی‌نظیر ثبت کرد. با این حساب، جای تعجب نیست که وقتی یک صندلی با قیمت 15هزار دلار فروش برود. رولینگ استونز هم قدیمی‌ترین گروه راک در تاریخ موسیقی است. آنها کارشان را در سال 1962در لندن آغاز کردند و در طول بیش از نیم‌قرن گذشته همیشه از نظر تجاری موفق بوده‌اند. طرفدارانشان می‌گویند آنها فقط سن‌شان بالا رفته و هنوز قلب‌شان جوان است. این گروه، از نظر فروش آلبوم، در رده سیزدهم پرفروش‌ترین گروه‌های موسیقی طول تاریخ قرار گرفته‌اند، پس عجیب نیست که بلیت کنسرت‌هایشان بالا باشد. قیمت بلیت کنسرت‌های آنها در سال2014 به‌طور میانگین به 624دلار رسید. قیمت بلیت کنسرت رولینگ استونز در استادیوم لندن، اعتراض طرفدارانشان را برانگیخت. آنها می‌گفتند همچنان این پول را می‌پردازند، اما رقم پرداختی دیوانه‌کننده است! امسال بلیت‌های کنسرت آنها درلاس‌وگاس با قیمت 1040دلار هم به فروش رسید. البته گروه برای اجراهایشان هزینه‌های هنگفتی نیز می‌کنند؛ سالن‌هایی بزرگ با امکانات پیچیده (مثلا باز‌شدن سقف)، تجهیزات زیاد، تعداد زیادی نوازنده پشتیبان، گروه فیلمبرداری بزرگ، 2صحنه بزرگ اجرای سیستم موسیقی کالیبر رولینگ استونز، نیروهای امنیتی زیاد برای حفظ امنیت مخاطبان و... . از این نیز نباید گذشت که عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را تعیین می‌کند. اگر بدانید که میانگین بلیت برای شرکت در کنسرت خوانندگان بزرگ در اروپا و آمریکا به‌طورمعمول بین100تا300دلار است، آن وقت بزرگی این عددها را متوجه می‌شوید. مثلا بلیت‌های کنسرت تیلورسویفت(خواننده آمریکایی) در تابستان سال 2018 با قیمت میانگین 208دلار فروخته شد.

گروه گران شرقی

BTS نام یک گروه کره‌ای است که رکورددار فروش آلبوم در طول تاریخ کره شده است. بررسی بلیت‌های فروخته‌شده کنسرت در تابستان امسال نشان می‌دهد که این گروه کره‌ای حتی در کانادا و آمریکا نیز طرفداران بی‌شماری دارند تا جایی که تور آنها در کانادا با بلیت‌هایی با قیمت478دلار به فروش رسیده است. طرفدارانشان در اندونزی و کره می‌گویند این قیمت‌ها بسیار عادلانه است، چرا‌که آنها تبدیل به یک گروه بزرگ بین‌المللی شده‌اند. آنها می‌گویند حاضرند چنین پول‌هایی را بپردازند و از کار این هنرمندان بزرگ لذت ببرند. یکی از طرفدارانشان می‌گوید: وقتی تمام صندلی‌های کنسرت‌هایشان در دقایق اول فروش می‌رود و تقاضا وجود دارد، مشخص است که قیمت‌ها نیز بالا می‌رود.

گران‌ترین بلیت تاریخ تئاتر

تئاتر موزیکال«همیلتون» ساخته لین مانوئل میراندا، گران‌ترین بلیت‌های تاریخ تئاتر برادوی را فروخته است. قیمت بلیت‌های این نمایش در بالاترین قیمت، به 1500دلار نیز رسید.  قبل از اینکه این تئاتر وارد برادوی شود، در سال 2015در سالن‌های عمومی شهر اجرا شد و البته همچنان گران‌ترین بلیت‌ها را داشت که بلیت‌هایش با قیمت 200دلار در بازار سیاه
 به فروش می‌رسید. بهتر است بدانید که بلیت یک تئاتر برادوی به‌طور معمول 100دلار قیمت دارد. بعد از آن همیلتون وارد برادوی مرکز تئاترر نیویورک) شد و بلیت‌هایش به‌طور میانگین با قیمت 409دلار به فروش رسید. ارزان‌ترین بلیت 150دلار بود. فقط 2‌ماه بعد، قیمت بلیت‌ها در بازار سیاه به 1000دلار رسید. در فوریه سال 2016این نمایش موزیکال یک جایزه گرمی برای بهترین آلبوم موسیقی تئاتر برنده شد و بازیگران آن در مراسمی که 25میلیون نفر بیننده از سراسر دنیا داشت، به‌صورت زنده اجرا کردند. این نمایش بیشترین جوایز تونی را نیز برنده شد. البته این تنها تئاتری نیست که توانسته توجه عمومی و جهانی را به‌خود جلب کند، نمایش‌های دیگری مثل «چکمه‌های چین چینی» و «کتاب مورمون» نیز جزو پرفروش‌های بازار تئاتر دنیا بوده‌اند که قیمت بلیت‌های آنها نیز در نوع خود کم‌نظیر است. در سال اول اجرای چکمه‌های چین چینی، قیمت بلیت‌هایش به‌طور میانگین 458دلار بود و در سال دوم به 265دلار کاهش یافت. کتاب مورمون نیز در سال اول با قیمت 469دلار فروش می‌رفت و در سال بعد به 380دلار کاهش یافت.

اما همیلتون سیر صعودی خود را تا سال2016حفظ کرد. قیمت‌های بلیت این نمایش تا سال 2016 به 1500دلار هم رسید. بعد در سال 2017با کمی نزول به 1000دلار کاهش یافت و اکنون در سال 2018با قیمت 800دلار نیز می‌توان بلیت آن را خرید. این تئاتر موزیکال به کارگردانی لین‌‌مانوئل میراندا براساس زندگی الکساندر همیلتون یکی ازمؤسسان ایالات متحده آمریکا ساخته شده است. همیلتون در شهرهایی مثل لندن نیز اجرا شد و خیلی از منتقدان، آن را یکی از بهترین اجراهای تئاتری در دنیا لقب ‌داده‌اند که تماشای آن، ارزش بهایی را که برای آن پرداخت می‌شود دارد. اما برخی منتقدان نیز می‌گویند وقتی یک نمایش تا این حد گران می‌شود، بقیه نیز از آن تبعیت خواهند کرد و به یک شیوه معمول تبدیل می‌شود.

* تئاتر موزیکال«همیلتون» ساخته لین مانوئل میراندا، گران‌ترین بلیت‌های تاریخ تئاتر برادوی را فروخته است. قیمت بلیت‌های این نمایش در بالاترین قیمت، به 1500دلار نیز رسید.  قبل از اینکه این تئاتر وارد برادوی شود، در سال 2015در سالن‌های عمومی شهر اجرا شد و البته همچنان گران‌ترین بلیت‌ها را داشت که بلیت‌هایش با قیمت 200دلار در بازار سیاه  به فروش می‌رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید