• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 5 آبان 1397
کد مطلب : 35568
+
-

فناوری‌های جدید در طولانی‌ترین پل دریایی جهان

طولانی‌ترین پل دریایی جهان که اخیراً در چین افتتاح شده و یک اعجوبه مهندسی به‌شمار می‌رود، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارها در پیشرفت سریع اکوسیستم استارتاپی چین نقش مهمی را ایفا می‌کند

فناوری‌های جدید در طولانی‌ترین پل دریایی جهان

اشکان خسروپور/ خبرنگار
طولانی‌ترین پل آبی جهان یک اعجوبه تمام‌عیار دنیای مهندسی است؛ پلی که 55کیلومتر طول دارد و چند شهر بزرگ و پرجمعیت چین را به یکدیگر متصل می‌کند، قرار است رؤیای سیلیکون‌ولی چینی را برای چشم‌بادامی‌ها محقق کند. به گزارش همشهری، با سریع‌تر شدن عبور و مرور بین شهرهای بزرگ چین و ماکائو عملا جهش بزرگی برای رسیدن به این هدف برداشته شده است. خود مسیر این بزرگراه و تونل نیز با ابزارهای فناورانه جدیدی تحت نظر قرار می‌گیرد که برخی از آنها برای اولین‌بار در جهان اجرا می‌شود. 

   پرداخت عوارض با وی‌چت
این بزرگراه فعلا روی عموم مردم بسته است و فقط افراد با مجوز ویژه حق تردد در آن را دارند. همه خودروهای عبوری نیز باید عوارض عبور بدهند. 20گیشه پرداخت عوارض در ورودی پل قرار گرفته و پرداخت عوارض به جز روش‌های نقدی و بانکی معمول به‌صورت پیش‌پرداخت الکترونیکی یا با استفاده از پیام‌رسان وی‌چت امکان‌پذیر است.

 سنسورهای کنترل ضربان قلب
در مسیر، سنسورهایی برای بررسی ضربان قلب و فشار خون نصب شده است. این اطلاعات به مرکز کنترل پل فرستاده می‌شود و اگر برای راننده‌ای شرایط بحرانی پیش بیاید، پیام اضطراری به اورژانس فرستاده می‌شود.

  دوربین خمیازه‌سنج 
دوربین‌های خمیازه‌سنج نصب‌شده رفتار راننده‌ها را در مسیر پایش می‌کنند. اگر راننده‌ای در طول 20ثانیه بیشتر از 3بار خمیازه بکشد، یک پیام هشدار به مرکز ارسال می‌شود.

  دوربین‌های ضد‌تروریسم
در بخش‌هایی از مسیر 48دوربین با کیفیت بالا نصب شده که به‌طور مستقیم تحت نظارت پلیس ضد‌تروریسم است. گشت‌های نامحسوس پلیس نیز برای پیشگیری از حادثه روی پل حضور دارند.

  کانال ویژه تغییر لاین
راننده‌های هنگ‌کنگ و ماکائو طبق سیستم انگلیسی از سمت چپ می‌رانند ولی در چین جهت رانندگی برعکس است. در بخشی از مسیر کانال‌هایی برای تغییر لاین رانندگی تعبیه شده تا رانندگان 2طرف در جهت درست قرار بگیرند.

 تونلی برای انقراض دلفین‌ها
طرفداران محیط‌زیست از مخالفان سرسخت این پروژه بلندپروازانه چینی هستند. آنها می‌گویند احداث این پل و استفاده از آن در اکوسیستم منطقه تغییرات جدی به‌وجود آورده و اگر شرایط به همین ترتیب جلو برود، باعث انقراض دلفین‌های سفید چینی و از بین بردن بخش قابل‌توجهی از اکوسیستم منطقه خواهد شد. 

20 میلیارد دلار
این کل هزینه‌ای است که برای ساخت این پل دریایی پرداخت شده است.

60 برج ایفل
400هزار تن فولاد ضدزنگ در این پل استفاده شده است؛ این مقدار فولاد برای ساخت 60برج ایفل کافی است.

8 ریشتر
ادعا شده این پل در برابر طوفان‌های بسیار شدید (با درجه شدت 4 به بالا) و زلزله با شدت 8ریشتر مقاوم است.

5/2 ساعت صرفه‌جویی
پیش از ساخته شدن پل، پیمودن مسیر هنگ‌کنگ‌ به ماکائو 3ساعت طول می‌کشید اما با این پل، فقط نیم‌ساعت زمان می‌برد تا فاصله 2شهر را طی کنید.

طولانی‌ترین پل معلق
 آکاشی کایکو 
 ژاپن
سال ساخت: 1998
طول: 8/3کیلومتر


بلندترین پل
 میلا ویاندوک 
 فرانسه
سال ساخت: 2004
طول: 47/2کیلومتر


مرتفع‌ترین پل
 داگ 
 چین
سال ساخت: 2016
ارتفاع: 34/1کیلومتر


طولانی‌ترین پل متحرک روی‌آب
 جاده پون‌چان‌ترایان
آمریکا
سال ساخت: 1956
طول: 5/38کیلومتر



 

این خبر را به اشتراک بگذارید