• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 آبان 1397
کد مطلب : 35177
+
-

رونق بازار پارکینگ پول

ارزش بازار بدهی از 7 میلیارد دلار گذشت

مطابق تازه‌ترین اطلاعات ارزش کل بازار بدهی ایران به مرز 100هزار میلیارد تومان معادل 7میلیارد دلار رسیده است.
به‌گزارش همشهری، از 5سال پیش که رفته‌رفته بر حجم کسری بودجه دولت اضافه شد، دولت به فکر انتشار اوراق بدهی افتاد؛ بر همین اساس از 3سال پیش رفته‌رفته بر حجم انتشار اوراق بدهی در اقتصاد ایران اضافه شد. این اوراق عموما از طریق بورس و فرابورس فروخته می‌شود. به‌طور معمول دولت‌ها در زمان بروز کسری بودجه دست به انتشار اوراق بدهی می‌زنند تا منابع مالی مورد نیازشان را برای اداره کشور و سایر فعالیت‌ها از طریق تامین مالی جمعی و دریافت نقدینگی مردم به‌دست بیاورند که این کار در کنترل تورم هم اثرگذار است.

بر همین اساس مطابق تازه‌ترین اطلاعات ارزش کل بازار اوراق بدهی ایران که عمدتا شامل اوراق بدهی دولتی است به مرز 100هزار میلیارد تومان رسیده است. با این حال تحلیلگران بر این باورند که با توجه به حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران این پتانسیل وجود دارد که حجم بازار اوراق بدهی ایران تا سال 1400حتی به 1000میلیارد تومان هم افزایش یابد. هم‌اکنون حجم نقدینگی در اقتصاد ایران 1600هزار میلیارد تومان است و چنانچه نرخ رشد نقدینگی 20درصد باقی بماند می‌توان برآورد کرد حجم نقدینگی در سال 1400به محدوده 3000هزار میلیارد تومان برسد. این مقدار نقدینگی این پتانسیل را برای تامین مالی داخلی دولت فراهم می‌کند. از لحاظ ساختاری براساس برخی برآوردها اقتصاد ایران سالانه به 700میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که دولت می‌تواند بخشی از این منابع را از طریق انتشار اوراق بدهی در داخل کشور و برخی دیگر را از طریق انتشار اوراق بدهی ارزی تامین کند. با این حال تاکنون دولت تلاش چندانی برای انتشار اوراق بدهی ارزی یا خارجی انجام نداده است.

اوراق بدهی ارزی یکی از معتبر‌ترین نوع اوراق بدهی در جهان است که درواقع ریسک اعتباری کشور‌ها را هم نمایان می‌کند. هرچه اوراق بدهی ارزی یک کشور ارزشمندتر باشد به‌معنای این است که اقتصاد و دولت آن کشور از شرایط بهتری برخوردار است.

رشد بازار بدهی ایران

مطابق تازه‌ترین اطلاعات آماری ارزش اسمی بازار اوراق بدهی در اقتصاد ایران هم‌اکنون به 100هزار میلیارد تومان معادل 7میلیارد دلار رسیده که بخش زیادی از این اوراق مربوط به انتشار اسنادخزانه اسلامی است که نوعی اوراق بدهی دولتی محسوب می‌شود. با این حال هنوز شرکت‌های نیمه دولتی و بخش خصوصی چندان روی خوشی به انتشار این اوراق نشان نداده‌اند و همچنان منابع مالی مورد نیازشان را از طریق شبکه بانکی تامین می‌کنند.

اطلاعات آماری همچنین نشان می‌دهد از اول امسال تاکنون سهامداران 31هزار میلیارد تومان اوراق بدهی از طریق بازار سرمایه خریداری کرده‌اند که از این مقدار 25هزار و 747میلیارد تومان در فرابورس و 5هزار و 231میلیارد تومان در بورس دادوستد شده است. این آمار بیانگر این است که بازار اوراق بدهی ایران به‌سرعت در حال رشد است و فقط در سال‌جاری ارزش کل معاملات اوراق بدهی نسبت به سال قبل 115درصد رشد کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهد یک فرصت باز برای تامین مالی دولت و شرکت‌های خصوصی به‌وجود آمده است. در همین رابطه رئیس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار بدهی سازمان بورس هم این آمار را تأیید می‌کند و می‌گوید: ارزش اسمی بازار بدهی (بازار اوراق تأمین مالی) در پایان مهر‌ماه برابر ۹۲۹هزار و ۸۱۹میلیارد ریال و در آستانه ۱۰۰هزار میلیارد تومانی شدن است. او درباره نگاه بخش‌های مختلف اقتصادی به بازار بدهی گفت: دولت بازیگر بزرگی در بازار بدهی است و با ایفای بموقع تعهدات توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند.

اوراق بدهی چیست؟

اوراق بدهی یا اوراق قرضه نوعی از اوراق با درآمد ثابت هستند که خریدار این اوراق به دولت و شرکت‌های بزرگ وام می‌دهد و با این وام سود ثابتی را به‌دست می‌‌آورد. به بیان بهتر اوراق بدهی یک نوع وام است با این تفاوت که به جای اینکه بانک‌ها این وام را پرداخت کنند مردم آن را پرداخت می‌کنند؛ یعنی اینکه دولت‌ها و شرکت‌ها برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ خود با فروش اوراق بدهی از مردم وام می‌گیرند و پرداخت اصل پول به همراه سود را تضمین می‌کنند. معمولا سود اوراق بدهی بالاتر از سود بانکی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید