• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 22 مهر 1397
کد مطلب : 33930
+
-

بازار ارز به تعادل رسید

یافته‌های همشهری نشان می‌دهد با تغییر سیاست بانک مرکزی در بازار ارز، دلار آمریکا در یک محدوده مشخص به تعادل رسیده است

اجرای سیاست جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در روزهای اخیر به ایجاد تعادل در نرخ دلار منجر شده، به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا در محدوده 14تا 14هزار و 500تومان تثبیت شده است.
با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی، سیاست‌های این نهاد پولی هم تغییر کرده است. مشاهدات خبرنگاران همشهری در بازار ارز نشان می‌دهد بانک مرکزی در روزهای اخیر نقش فعال‌تری را در مدیریت بازار ارز برعهده گرفته است. چندی پیش دبیر کل کانون صرافان به وضوح از تغییر سیاست‌ها در بانک مرکزی خبر داده و اعلام کرده بود: بانک مرکزی قصد دارد به جای ایفای نقش به‌عنوان بازار ساز همانند یک بازیگر وارد بازار ارز شود، در چنین شرایطی مستندات آماری و گزارش‌های میدانی همشهری از بازار ارز نشان می‌دهد اجرای رویه تازه بانک مرکزی به ایجاد تعادل در بازار منجر شده است. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در تلاش است به‌عنوان یک بازیگر عمده بازار ارز، قیمت‌ها را با متعادل کردن عرضه و تقاضا، در یک محدوده تعادلی قرار دهد. ظاهرا این کار عمدتا از طریق صرافی‌های بانک‌ها، به‌ویژه صرافی بانک ملی به‌عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی دنبال می‌شود. این رویه موجب شده قیمت هر دلار آمریکا در یک هفته اخیر در محدوده 14هزار تومان نوسان داشته باشد. در چند دهه گذشته بانک مرکزی از طریق اجرای سیاست بازارسازی با عرضه ارز در زمان صعود قیمت‌ها زمینه کاهش قیمت را فراهم می‌کرد اما از رشد قیمت‌ها متناسب با شرایط اقتصادی کشور مانع می‌شد. این سیاست در طول سال‌های گذشته انتقاد‌های زیادی را ایجاد کرده بود و کارشناسان معتقد بودند اگرچه بانک مرکزی جلو افزایش قیمت دلار را در دوره‌های زمانی چند ساله می‌گیرد اما با توجه به شرایط اقتصادی این سیاست کارساز نیست و منجر به رشد قیمت‌ها متناسب با شرایط اقتصادی کشور می‌شود. کارشناسان این وضع را به یک فنر جمع شده تشبیه می‌کردند که در برخی برهه‌های زمانی به‌ویژه وقتی که شرایط اقتصادی تغییر می‌کند کنترل فنر از دست بانک مرکزی خارج می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بانک مرکزی باید اجازه دهد قیمت ارز خود را متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعدیل کند تا یکباره شاهد افزایش قیمت نباشیم. در چنین شرایطی بانک مرکزی در تطبیق خود با این انتقاد تلاش کرده به‌عنوان یک بازیگر قیمت‌ها را در سطح تعادل نگه دارد و اجازه دهد بازار در تعادل بیشتری حرکت کند.
مطابق اطلاعات موجود، صرافی بانک ملی در چند روز گذشته و مطابق یک رویه ثابت به‌عنوان یک بازیگر بازار ارز اقدام به خرید هر دلار آمریکا به نرخ‌های مصوب 13تا 13هزارو 300تومان کرده و در نهایت آن را در زمان اوج‌گیری قیمت در محدوده 14هزارو 700تومان در بازار عرضه کرده است؛ این رویه موجب شده از یک طرف جلوی کنترل بیش از حد قیمت‌ها در بازار گرفته شود و از سوی دیگر قیمت ارز متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعدیل شود تا بازار ارز یکباره دچار هیجان‌های دوره‌ای و مقطعی نشود. در هفته گذشته برخی نهادهای رقیب سیاسی با کاهش مصنوعی عرضه ارز در بازار تلاش کردند اهرم‌های صعودی قیمت ارز به‌ویژه دلار را آزاد کنند اما تغییر رویه به موقع بانک مرکزی مانع از بروز یک شوک تازه در بازار ارز شد.
گزارش‌های میدانی خبرنگاران همشهری حاکی است که این سیاست روی قیمت سکه و طلا هم اثر گذاشته و بازار سکه و طلا را هم به ‌صورت خودکار به تعادل رسانده است؛ به‌طوری که دیروز عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا وجواهر تهران هم با اشاره به ایجاد تعادل در بازار گفت: التهابات بازار کاسته شده و تقریبا عرضه و تقاضا برابر است؛ به‌طوری که قیمت‌ها نوسان جزئی در حد 10تا 40هزار تومان دارند.
محمد کشتی‌آرای گفت: هر چند قیمت طلا در بازارهای جهانی 15دلار در هر اونس افزایش یافته اما با توجه به ثبات نسبی در نرخ ارز، قیمت طلا و سکه نیز از پنجشنبه گذشته دارای ثبات است.

این خبر را به اشتراک بگذارید