• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 33014
+
-

تاریخ بزرگ در ایران کوچک

تاریخ بزرگ در ایران کوچک

محوطه باستانی «ازبکی» شامل یک تپه اصلی و چند تپه اقماری است که در نظرآباد قرار دارد و از مهم‌ترین و ارزشمندترین نمودهای تاریخ کهن بشر به شمار می‌رود.
روزنامه همشهری البرز در شماره امروز خود به این محوطه باستانی پرداخته و نوشته است: این محوطه یکی از مهم‌ترین آثار به‌جا‌مانده از تمدن کهن بشری و از قابلیت ثبت جهانی برخوردار است و کاوش‌ها و مطالعه‌های صورت‌گرفته در آن می‌تواند از ابهامات متعدد موجود درباره چگونگی سیر تمدن در جوامع باستانی رمزگشایی کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی نظرآباد و اشتهارد در این باره می‌گوید: محوطه ازبکی یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستانی کشور به شمار می‌رود که در سال 48 شناسایی شد و در سال 52 به ثبت آثار ملی رسید. مهم‌ترین ویژگی محوطه ازبکی این است که تاریخ آن فقط متعلق به 9 هزار سال پیش نیست، بلکه این محوطه باستانی یک روند تاریخی را از 9 هزار سال تا 3 هزار سال پیش دربرمی‌گیرد و نشانگر یک توالی تاریخی 6 هزار ساله است.

صیاد جعفری‌فرد با بیان این‌که تپه ازبکی با پیشینه چند هزار ساله خود می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شود، می‌افزاید: در نظر داریم موزه اشیای کشف‌شده از این سایت باستانی را در محوطه ازبکی ایجاد کنیم. تلاش می‌کنیم این منطقه را برای عموم علاقه‌مندان بازگشایی کنیم، اما همه این موارد نیازمند تامین اعتبار لازم و فراهم شدن زیرساخت‌هاست.
حسین امین‌افشار، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری البرز، هم
 در این باره می‌گوید: برای این‌که امکان بازدید عمومی از سایت و محوطه باستانی ازبکی فراهم شود، باید اقدامات زیربنایی و حفاظتی در منطقه اجرا شود. پیش نیاز این موضوع هم تامین اعتبار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید