• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32636
+
-

خشم آمریکا از لبخند ظریف

دیپلماسی
خشم آمریکا از لبخند ظریف

دیپلماسی چندجانبه ظریف در آمریکا خشم دولت آمریکا را برانگیخته است. وزارت خارجه آمریکا در اقدامی عجیب و غیرمتعارف از مصاحبه‌های ظریف با رسانه‌های آمریکایی در جریان سفر او به نیویورک به‌شدت انتقاد کرده است.

وزارت امورخارجه آمریکا در توییتی به نقل از برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، از ظاهر شدن در رسانه‌های آمریکایی، جایی که بتواند نظراتش را به‌طور آزادانه ابراز کند، خوشحال می‌شود.

در ادامه این توییت ادعاشده که ظریف همین حق را از مردمش سلب و دولت او به‌طور مداوم خبرنگاران را زندانی می‌کند.

علاوه بر این، توییتر رسمی وزارت خارجه آمریکا یک هشتگ هم علیه ایران به زبان فارسی نوشته؛ همان هشتگی که قبلا مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور درباره ایران به‌کار برده بود.

محمدجواد ظریف که به نیویورک سفر کرده، در چند روز گذشته گفت‌وگوهایی اختصاصی با شبکه سی‌بی‌اس و سی‌ان‌ان و همچنین المانیتور، واشنگتن‌پست و... داشته و در برخی محافل و اندیشکده‌های آمریکایی هم سخنرانی کرده است. از محورهای اصلی این گفت‌وگوها می‌توان به «روابط ایران و اروپا»، «کشمکش‌های ایران با دولت دونالد ترامپ» و «مذاکرات ظریف با جان کری» اشاره کرد.

ظریف در کمتر از یک هفته در نیویورک دست‌کم 20دیدار هم با همتایان خود از کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، چین، هند، اتریش، هلند، نروژ، سوریه، کره‌جنوبی و... داشت که مهم‌ترین محور این رایزنی‌ها برجام، تحولات منطقه و همکاری‌های تجاری و اقتصادی و بانکی بود.

دیدار با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شرکت در اجلاس وزیران خارجه ایران و 1+4 درباره برجام دیگر برنامه مهم ظریف در سفر نیویورک بوده است. او همچنین در 5 نشست بین‌المللی شرکت کرد. این علاوه بر همراهی وزیر خارجه در زمان حضور حسن روحانی،رئیس‌جمهور در نیویورک است.

ظریف در حالی به‌دلیل دیپلماسی چندجانبه در نیویورک مورد هجمه وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته که پیش‌تر در ایران هم برخی نمایندگان نسبت به دیدارهای او در آمریکا اعتراض کرده بودند.

شهریور امسال جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، وزیر خارجه را نسبت به حضور در محافل آمریکایی به‌خصوص در دوران تصدی سفارت ایران در سازمان ملل مورد سؤال قرار داد و ظریف در پاسخ به او در صحن مجلس شورای اسلامی گفته بود: بنده در همه محافل آمریکایی سخنرانی کردم. هم در «جامعه باز» و هم در شورای روابط خارجی سخنرانی کردم و می‌کنم، هم در شورای آسیایی سخنرانی کردم و هم به مجلس نمایندگان آمریکا رفتم. ظریف تأکید کرده بود: من اجازه داشتم این کارها را به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران انجام دهم. گزارش تک‌تک این اقدامات را ارائه کردم و از بالا تا پایین کشور نسبت به این اقدامات بنده اشراف داشتند و برای این اقدامات بنده را تقدیر می‌کردند.

   عناصری می‌خواهند مانع از روابط مالی ایران و اروپا شوند

معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد: سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای پرداخت‌های مالی با ایران، می‌تواند از سوی کشورهای دیگر هم استفاده شود. عباس عراقچی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم عناصری تلاش می‌کنند مانع آغاز این سازوکار شوند و در این روند کارشکنی می‌کنند، با این حال امیدواریم سازوکار مالی ایران و اروپا تا پیش از اعمال بسته جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران در‌ ماه نوامبر راه‌اندازی شود. به گزارش ایرنا، معاون وزیر خارجه اظهار داشت: تحریم‌های جدید آمریکا بر بهای نفت در بازار جهانی تأثیر جدی می‌گذارد. عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران تهدیدها مبنی بر بستن تنگه هرمز را تحقق خواهد بخشید، اظهار کرد: این تهدید نیست بلکه یک واقعیت است، بدیهی است که همه کشورهای منطقه خلیج‌فارس می‌خواهند نفت تولیدی خود را بفروشند و جهان به نفت و انرژی منطقه نیاز دارد. وی خاطرنشان کرد که ایران با شرکای خود برای ایجاد سازوکار دوجانبه فروش نفت تلاش می‌کند و امکان ایجاد سیستمی شبیه سوئیفت برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بررسی می‌شود. عراقچی افزود: مقام‌های اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی این موضوع هستند که آیا سامانه سوئیفت می‌تواند به همکاری با ایران ادامه دهد یا سامانه‌ای شبیه آن باید ایجاد کرد؟

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه هم روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره توافق ایران و اروپا، اظهار داشت: پس از آمد و شدهای بسیار و مباحث زیاد حول محور سازوکارهای مشخص، در برخی حوزه‌ها به تفاهماتی نزدیک شده‌ایم. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به‌دلیل شرایط خاص که آمریکا بر کشورها برای ممانعت از همکاری اقتصادی با ایران اعمال و به این منظور وقت و هزینه بسیاری صرف می‌کند، مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا و سازوکار طراحی شده به‌دلیل مصالح ملی و معاندینی که در این میان درصدد تخریب رابطه و شکل‌گیری سازوکاری که می‌تواند خلأ کارشکنی‌های آمریکا را پر کند، دارند، این موضوع آشکار نشده و نخواهد شد. قاسمی اضافه کرد: کسانی که در این زمینه اظهارنظر می‌کنند و تعابیر خاصی درباره این سازوکار دارند، تنها گمانه‌زنی است و اطلاع دقیقی از مکانیسمی که در حال نهایی‌شدن است، ندارند. وی تصریح کرد: قطعا بحث نفت در برابر غذا یا هر تعبیر دیگری نظیر این درست نیست و ما در حال حرکت با اتحادیه اروپا، چین و روسیه هستیم. به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت‌ماه به‌طور یکجانبه آمریکا را از توافق چندجانبه بین‌المللی هسته‌ای ایران خارج کرد. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که بسته‌هایی را در حمایت از تجارت شرکت‌های خود با ایران ارائه می‌دهد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌تازگی اعلام کرد که سازوکاری ویژه برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران تا پیش از‌ ماه نوامبر(13آبان) آماده خواهد شد. سامانه موسوم به «اس.پی.وی» (SPV) با هدف ادامه همکاری تجاری اتحادیه اروپا با ایران حتی با وجود تحریم‌های آمریکا طراحی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید