• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 شهریور 1397
کد مطلب : 30823
+
-

می‌خواهم زنده بمانم

از آغاز برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با شکل و شمایل جدید، تیم‌های ایرانی 12بار توانسته‌اند در مرحله یک چهارم نهایی این تورنمنت حاضر باشند. پاس تهران نخستین تیمی بود که در لیگ قهرمانان به مرحله یک‌چهارم  رسید و پرسپولیس و استقلال، آخرین تیم‌هایی به شمار می‌روند که طعم حضور در این مرحله را چشیده‌اند. آبی‌ها برای عبور از این مرحله پس از شکست در بازی رفت، کار بسیار دشواری در زمین السد دارند و قرمزها برای رسیدن به نیمه نهایی،باید الدوحیل را با شکست به خانه بفرستند. تجربه حضور نمایندگان ایران در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، عموما با موفقیت همراه نبوده است. در کنار چند خاطره دلچسب، فوتبال ایران خاطرات بد پرشماری از این مرحله در ذهن دارد.
پاس تهران با مصطفی دنیزلی، به جمع 8 تیم برتر آسیا رسید و در این مرحله با العین روبه‌رو شد. پس از تساوی یک بر یک در زمین حریف، به‌نظر می‌رسید همه‌‌چیز برای راهیابی پاس به نیمه‌نهایی فراهم شده است. تیم دنیزلی در دیدار برگشت با نتیجه 1-3 از حریف جلو بود اما ظرف چند ثانیه برتری‌اش را از دست داد و در دقایق پایانی، بازی ناگهان 3-3 مساوی شد. این مسابقه شاید یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های دوران مربیگری مرد ترک به شمار می‌رفت. 2 سال بعد از این بازی، در سال 2007سپاهان در این مرحله با «کاوازاکی فرونتیل» ژاپن برخورد کرد. هر دو مسابقه با تساوی بدون گل به پایان رسید و سپاهان با درخشش عباس محمدی درون دروازه، در ضربات پنالتی به پیروزی دست پیدا کرد. طلایی‌ها در آن دوره تا فینال آسیا نیز پیش رفتند. در سال 2008نوبت سایپا بود که حضور در یک چهارم‌نهایی را تجربه کند. نارنجی‌ها با شکست تحقیر‌آمیز   1-5در زمین بنیادکار، در مجموع 2 بازی 3-7 شکست خوردند و رنگ نیمه‌نهایی را ندیدند. ذوب‌آهن در سال 2010دست به‌کار بزرگی زد و در یک چهارم نهایی آسیا، پوهانگ کره‌جنوبی را از پیش رو برداشت. ذوب در بازی رفت به پیروزی1-2دست پیدا کرد و با تساوی یک-یک در دیدار برگشت،این مانع بزرگ را پشت سر گذاشت. تیم ابراهیم‌زاده نیز تا فینال به راهش ادامه داد و سرانجام نایب قهرمان آسیا شد.
در سال 2011برای نخستین بار 2نماینده ایران به‌صورت همزمان به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان رسیدند. در این مرحله اما اوضاع برای سپاهان و ذوب‌آهن چندان خوب پیش نرفت. سپاهان درحالی‌که السد را در زمین شکست داده بود، به‌دلیل استفاده از رحمان احمدی محروم با حکم انضباطی ای.اف.سی این مسابقه را با نتیجه 3 بر صفر واگذار کرد. ذوب‌آهن نیز در 2 بازی نزدیک در مقابل سوون بلووینگز ناکام شد و از جام کنار رفت. حذف در یک‌چهارم،درست یک سال بعد نیز گریبان سپاهان را گرفت و این بار نوبت الاهلی عربستان بود که این تیم را از جدول بازی‌ها خارج کند. در سال 2013 اما استقلال طلسم چند ساله را شکست و با «دبل» کردن بوریرام تایلند، به سلامت از یک چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان رد شد. پرسپولیسی‌ها نیز فصل گذشته در یک دوئل دراماتیک،الاهلی عربستان را کنار زدند و خودشان را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا رساندند. قرمزها در بازی رفت،2 گل از حریف دریافت کرده بودند اما با درخشش منشا به بازی برگشتند و در دیدار برگشت، حریف را با نتیجه 1-3شکست دادند.
تا پیش از این فصل و حضور همزمان استقلال و پرسپولیس در یک چهارم‌نهایی، باشگاه‌های ایرانی 10بار در این مرحله حاضر بوده‌اند. این 10 تجربه تا امروز به 6حذف و 4صعود ختم شده است. در آخرین فصلی که فوتبال ایران، 2 نماینده همزمان در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان داشت، هر 2 تیم در همین مرحله با جام وداع کردند. آیا استقلال و پرسپولیس،می‌توانند تبدیل به نخستین تیم‌های ایرانی شوند که به‌صورت همزمان به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسیده‌اند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید