• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3047
+
-

آغاز موج اول آنفلوآنزای فصلی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در واکنش به اخباری در فضای مجازی مبنی بر فوت فردی به‌دلیل آنفلوآنزای پرندگان گفت: پرونده این فرد مورد بررسی قرار گرفته، جواب آزمایش این فرد از نظر ابتلا به آنفلوآنزا منفی بوده و فوت وی ربطی به آنفلوآنزای پرندگان نداشته است.

دکتر محمدمهدی گویا، ضمن اعلام این خبر با بیان اینکه 2نوع آنفلوآنزای فصلی و پرندگان وجود دارد، افزود: تا به حال موردی از آنفلوآنزای پرندگان در انسان نداشته‌ایم و آنفلوآنزای فصلی هیچ ربطی به مصرف مرغ، تخم مرغ و گوشت نداشته و ندارد و انتقال آنفلوآنزای پرندگان به انسان از طریق خوردن گوشت مرغ یا تخم‌مرغ پخته، بسیار بعید است و کسانی که در تماس با پرنده‌ها هستند، در کشتارگاه کار می‌کنند، پرنده نگهداری می‌کنند، با فضولات پرنده سروکار دارند یا در مرغداری کار می‌کنند ممکن است در معرض این بیماری قرار گیرند.

وی افزود: آنفلوآنزای فصلی با شروع فصل سرما در کشور شروع می‌شود و خیلی غیرمعمول نیست. همچنین آنفلوآنزای فصلی همه‌ساله اپیدمی می‌شود و همه‌گیری‌های آن می‌تواند چند موج داشته باشد. وی گفت: این وضعیت در همه جای دنیا مشاهده می‌شود و ما هم‌اکنون در موج اول آنفلوآنزا هستیم و ممکن است بعد از چند هفته موج بعدی بیماری ظاهر شود؛ زیرا در تمام طول فصل سرما ممکن است بیماری آنفلوآنزا ظاهر شود و مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

محمد مهدی گویا گفت: برخی گروه‌ها درصورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر بیشتری هستند و این گروه‌ها شامل سالمندان یا افرادی که یک بیماری زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی، ریوی، نارسایی کلیه، نارسایی کبد و دیابت کنترل نشده دارند، می‌شود. بیماران سرطانی که تحت درمان هستند و کسانی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی دریافت می‌کنند و نیز خانم‌های باردار درصورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه افراد مسن یا دارای بیماری زمینه‌ای باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، افزود: افرادی مبتلا به آنفلوآنزا می‌شوند که به این توصیه توجه نکرده و موضوع را جدی نمی‌گیرند؛ زیرا این افراد با افراد معمولی فرق می‌کنند و آنفلوآنزا برای این افراد خطرناک‌تر از مردم عادی است و حتی ممکن است جان خود را به‌دلیل ابتلا به این بیماری از دست بدهند.

با توجه به اینکه هم‌اکنون در فصل آنفلوآنزا هستیم، تزریق واکسن آنفلوآنزا هنوز برای افراد پرخطر دیر نیست. این بیماری در اکثر موارد با تب، سرفه، درد بدن، کوفتگی، عطسه، آبریزش بینی و گلو درد شروع می‌شود و معمولا ۳ تا ۵ روز به طول می‌انجامد و سپس بهبود پیدا می‌کند؛ ضمن اینکه آنفلوآنزای فصلی به ندرت باعث ذات الریه و عوارض دیگری می‌شود؛ البته ذات‌الریه ممکن است در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، رخ دهد.(وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید