• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28450
+
-

مرگ تلخ در آب‌های شیرین

خوزستان پس از مازندران، رتبه دوم کشور را در آمار غرق‌شده‌ها دارد

نمای نزدیک
مرگ تلخ در آب‌های شیرین

فاطمه طاهری|‌ اهواز- خبرنگار :


آب در خوزستان حکایت عجیبی دارد؛ یک روز مایه برکت است و روز دیگر به دلیل بی‌تدبیری به معضلی خانمان‌سوز تبدیل می‌شود.
در روزهای گذشته خبر غرق شدن 4 نفر در اهواز و حمیدیه کام‌ همه را تلخ کرد. نخستین خبر مربوط به مرگ کودکی 5 ساله در رودخانه کارون بود و دیگری خبر مرگ یک مرد و 2 فرزندش در حمیدیه حین شنا کردن در کانال آب.

داستان مورد آخر این بود که مردی تقریبا 50 ساله اهل حمیدیه 2 فرزند خردسال خود را روی شانه‌‌هایش گذاشته بود و در کانال آب شنا می‌کردند اما ناگهان یکی از فرزندانش در قسمت عمیق آب رها ‌شد. پدر در جست‌وجوی کودکش بر‌آمد اما فرزند دیگر نیز رها و غرق ‌شد. پدر که از زنده ماندن کودکان خود ناامید ‌شده بود، سکته و درجا فوت کرد و هر 3 نفر در کمتر از یک ساعت راهی سردخانه شدند.

غرق شدن در خوزستان مربوط به یکی 2 سال اخیر نیست و هر سال شاهد این ماجرای تلخ هستیم و این آمار افزایش می‌یابد. خوزستان اکنون رتبه دوم کشور را در آمار غرق‌شده‌ها دارد و در این زمینه پس از استان مازندران ایستاده است.
بنا بر آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور، طی 10 سال اخیر 1670 نفر بر اثر غرق‌شدن در آب‌های خوزستان جان خود را از دست داده‌اند. در بهار سال جاری نیز 32 نفر در آب‌های استان جان باختند.

بنا بر این آمار، در سال گذشته تعداد غرق‌شده‌ها در استان‌های گیلان و مازندران کاهش داشت به طوری که در مازندران کاهش 4/27 درصدی و در گیلان کاهش 7/25 درصدی تلفات را شاهد بودیم. اما این آمار در خوزستان رشد 3/19 درصدی داشت و از 135 نفر به 161 نفر رسید.


رودخانه‌ها در صدر جدول غرق‌شده‌ها

یک کارشناس مسائل اجتماعی به همشهری می‌گوید: براساس آمار پزشکی قانونی، بیشترین تعداد غرق‌شده‌ها در کشور مربوط به رودخانه‌هاست و علت اصلی آن شرایط آب رودخانه است که شنا کردن در آن به داشتن مهارت‌های لازم نیاز دارد.
«محمد حسینی» می‌گوید: حتی خیلی اوقات افراد ماهر هم از شنا کردن در رودها جان سالم در نمی‌برند چون شرایط آب رودخانه با مثلا آب استخر فرق دارد.

وی ادامه می‌دهد: 5 رودخانه اصلی خوزستان از 36 شهر می‌گذرند که طول آنها 211 کیلومتر است. طول سواحل استان هم بیش از 32 هزار کیلومتر است، اما شنا در این آب‌ها هنوز ساماندهی نشده است.
این کارشناس اضافه می‌کند: نقشه‌های جغرافیایی خوزستان نشان می‌دهد که این استان دارای 5600 کیلومتر ساحل رودخانه اصلی، 4350 کیلومتر مسیل و رودخانه فرعی، ۲۰ هزار کیلومتر مسیل، 1037 کیلومتر طول ساحل تالاب و ۳۰۰ کیلومتر ساحل دریاست و همین موضوع سبب شده که میل به شنا کردن در شهروندان زیاد باشد.


لزوم ایجاد پایگاه‌های شنا در سواحل استان

این کارشناس با بیان این‌که شنا در استخرها هزینه‌بر است و نمی‌توان همه مردم را به شنا در آن‌ها تشویق کرد، ادامه می‌دهد: بخشی از استخرهای خوزستان متعلق به شرکت‌ها و صنایع هستند و همین موضوع سبب شده که شنا کردن در آن‌ها برای عموم آزاد نباشد. شنا در سایر استخرها هم نیازمند هزینه‌هایی است که برای همه اقشار قابل پرداخت نیست.
حسینی می‌گوید: راه‌حل پایان دادن به این مرگ ‌و میرها ساماندهی سواحل و نیز آموزش‌های شهروندی است. مسئولان خوزستان باید در سواحل شهرهایی که رودخانه‌ها از آن‌ها می‌گذرند، پایگاه‌های شنا ایجاد و با استفاده از نیروهای آموزش‌دیده هلال‌احمر و نجات‌غریق زمینه شنای ایمن و بی‌خطر را برای مردم فراهم کنند.


بی‌توجهی به زیرساخت‌ها

استاندار خوزستان نیز در بیان علت تعداد بالای آمار غرق‌شده‌ها در خوزستان به وجود آب‌های زیاد در این استان و هوای گرم آن اشاره می‌کند و می‌گوید: میل به شنا در این استان به دلیل شرایط جوی زیاد است اما به ایجاد زیرساخت‌ها در این حوزه توجه نمی‌شود به همین دلیل شناگران به‌ صورت سنتی از رودخانه‌ها استفاده می‌کنند.
«غلامرضا شریعتی» می‌افزاید: همین موضوع سبب شده است که رتبه نخست تعداد متوفیان بر اثر غرق ‌شدن در کشور به خوزستان اختصاص یابد.

***
علاقه جوانان خوزستان به شنا با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی آن طبیعی است و نمی‌توان با احداث گسترده استخرهای شنا، شناگران را از شنا در آب‌های آزاد منع کرد چراکه شنا در رودخانه‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری استان به شمار می‌رود.

گرچه احداث پارک‌های آبی، پایگاه‌های تفریحی در سواحل و آموزش‌های شهروندی به صرف زمان و هزینه‌های زیاد نیاز دارد، اما راهی جز این برای کاهش آمار غرق‌شده‌ها در خوزستان وجود ندارد. در مرحله اول می‌توان با هماهنگی بین هلال‌احمر، آتش‌نشانی و پزشکی قانونی نقاط حادثه‌خیز را در آب‌های خوزستان شناسایی کرد و پس از آن در مراحل مختلف و با برنامه‌ریزی‌های درست و کاربردی آمار غرق‌شده‌ها را کاهش داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید