• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27792
+
-

دعای عرفه راه همواری برای حسینی شدن است

حجت‌الاسلام حسین یزدانی‌مقدم|  استاد حوزه و دانشگاه: 

روز عرفه بهترین فرصت برای رهایی از روزمرگی است تا بتوانیم در پرتو دعا و مناجات با خالق بی‌همتا، رنگ و بوی معنوی بگیریم. از این منظر، عرفه و به خصوص دعای معروف سیدالشهدا(ع) در این روز بهترین وسیله برای تقرب به خدا و خود‌سازی است. در چنین روزی زائران خانۀ خدا در آغازین ساعت‌های صبح راهی سرزمین عرفات می‌شوند تا در فضایی سرشار از ایمان، ‌خشوع و بندگی از خدای خود طلب عفو و استغفار کنند و یکی از اعمال مهم حج را به جای آورند. عرفه روزی است که پروردگار عالم بندگانش را به عبادت و طاعت فرا می‌خواند و باب استغفار و توبه را با مرحمت بی‌منتهای خود باز می‌کند و چه خوشبخت است و نیک سرنوشتی دارد انسان سعادتمندی که از این فرصت در سرزمین عرفات برای آمرزش استفاده کند. کسانی که توفیق حضور در آن مکان مقدس را نیافته‌اند در هر جا به خصوص در فضای باز می‌توانند در غروب روز عرفه، مناجات سوزناک و عاشقانه امام حسین(ع) را با خدای خویش زمزمه کنند تا باطن خویش را صفایی از جنس یاران کربلایی ببخشند و به مدد نام و یاد حضرت ارباب و گریه بر روضه‌ها و مصائب ایشان، بهانه خوبی برای طلب عفو از خالق خویش پیدا کنند. ائمه اطهار(ع) در احادیث و روایت‌هایی به ما آموخته‌اند و این نکته را متذکر شده‌اند که در این روز پرفضیلت نباید از رحمت الهی غافل و ناامید شد. 

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: در میان کسانی که به عرفات رفته‌اند، بزرگ‌ترین گناه را کسی مرتکب می‌شود که از عرفات برود و گمان کند خداوند او را نبخشیده است. روز عرفه نه‌فقط برای حاجیان خانه خدا، بلکه برای همه مردمی که با اخلاص به درگاه ایزد منان رجوع کنند، فرصتی طلایی و کم‌نظیر برای بازگشت به سوی معبود بی‌همتاست. 

 در روایت‌های متعدد آمده است اگر کسانی به هر دلیل نتوانستند از فرصت شب قدر نهایت استفاده را ببرند و به خوبی آن را درک کنند، امیدشان به روز عرفه باشد. چراکه این فرصتی برای جاماندگان از قافلۀ آمرزیدگان شب قدر است. یکی از شاخصه‌های کلیدی انسان مؤمن این است که در هر فرصتی می‌خواهد رابطه خود را با خداوند متعال اصلاح کند و در مسیر تقرب قرار گیرد و در این میان بر اساس کلام نورانی حضرات معصومین(ع) دعا، سلاح مؤمن است. روز عرفه نیز روز دعاست. 

به خصوص این‌که ما امام حسین(ع) و مناجات ایشان را واسطه کسب فیض از درگاه الهی می‌دانیم و به راستی که عرفه روز حسینی شدن است و تا حسینی نشویم نمی‌توانیم اندکی از دریای عمیق معرفت پروردگار و بندگی و عبودیت را درک کنیم. 
از این حیث برای کسی که به دنبال رحمت الهی است، روز عرفه بهترین فرصت است تا با سوز دل و توجهی از عمق وجود بتواند زمینه جلب رضای خالق منان را فراهم کند تا چون انسانی که تازه متولد می‌شود، از گناهان و معاصی توبه کند و پاک شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید