• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27679
+
-

با انتقال ایستگاه اتوبوس راه‌آهن، پارک‌وی به پایانه معین

ترافیک میدان راه‌آهن سبک شد

ترافیک میدان راه‌آهن سبک شد

الناز عباسیان |خبرنگار:

منطقه 11


از سال 1389 که پای نخستین اتوبوس‌های تندرو به میدان راه‌آهن تهران باز شد، کم‌کم این ناوگان یکه‌تاز خیابان‌های شهر شده از آنجا که این خط یکی از طولانی‌ترین خطوط سامانه اتوبوس‌های تندرو است و جنوب تهران را از میدان راه‌آهن به شمال آن و میدان تجریش متصل می‌کند، مسافران زیادی از آن تردد می‌کنند. تقاضای استفاده از این خط با عبور از 34ایستگاه به 17 کیلومتر می‌رسد و حتی افتتاح مترو در بخشی از این مسیر نتوانسته از اقبال مردم به آنها بکاهد. همه اینها دلیلی بود تا هر روز به تعداد مسافران این مسیر افزوده شده و مسئولان برای خدمت‌رسانی بیشتر به تعداد اتوبوس‌ها اضافه کنند. با این اوصاف خطوط اتوبوسرانی تندروها میدان راه‌آهن را تسخیر و ترافیک و ازدحام جمعیت را بیش از پیش مهمان این مسیر کرده است. مسئولان شهری و راهور برای حل مشکلات ترافیکی، طرح جابه‌جایی ایستگاه‌ها و بهسازی میدان راه‌آهن را پیشنهاد و اجرا کردند. موضوعی که این روزها علاوه بر تغییر چهره میدان راه‌آهن، موجب سردرگمی برخی مسافران شده است. 
    
اتوبوس‌های خط 7تندرو جابه‌جایی شهروندان را از پایانه معین به 2 مسیر تجریش و پارک‌وی برعهده دارند. اکنون 150دستگاه اتوبوس در مسیر تجریش و 50دستگاه در مسیر پارک‌وی فعالیت می‌کنند و همگی در پایانه معین مستقر بودند. تقریباً یک ماه پیش بود که اعلام شد مسافران خط راه‌آهن‌ـ پارک‌وی باید از مسیر دیگری در کوچه‌ای منتهی به پایانه معین برای رسیدن به مقصد استفاده کنند. 

«ایستگاه جایگزین برای بسیاری شناخته شده نیست و دسترسی مناسبی هم ندارد. اطلاع‌رسانی در این زمینه ضعیف و مسافران را با مشکل روبه‌رو کرده است.» این جمله را «محمدامین سماواتی» یکی از مسافران این مسیر می‌گوید و ادامه می‌دهد: «البته یک بنر برای جابه‌جایی ایستگاه زدند، اما این بنر ایستگاه میانی را که در خیابان شوش غربی است معرفی کرده و درباره پایانه جدید چیزی نوشته است.» «شادی درخی» مسافر دیگر این خط است. می‌گوید: «بهتر است شهروندان از علت جابه‌جایی این خط مطلع شوند تا همکاری بیشتری داشته باشند. من از طریق شما مطلع شدم که برای کاهش ترافیک میدان این کار انجام شده و قرار است خط تجریش هم جابه‌جا شود. گمان می‌کردم به خاطر تعمیرات موقت جابه‌جا شده است.»

یک طرف ماجرا هم راننده‌های خودروهای سواری‌ هستند که از جابه‌جایی اتوبوس‌های تندرو راضی هستند؛ مثلاً «باقری» که می‌گوید: «تردد اتوبوس‌های تندرو باعث ترافیک این مسیر می‌شد. مطمئناً این جابه‌جایی به نفع همه است.» او از انتقال ایستگاه به پایانه خشنود است، اما معتقد است که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی صورت گیرد. با اینکه پایانه اتوبوسرانی معین در محدوده میدان راه‌آهن و ابتدای خیابان کارگرجنوبی قرار دارد، اما تا مدت‌ها فضای مناسبی برای توقف اتوبوس‌های خط7 نداشت. «عبدالمطلب توجهی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه11، با اشاره به این نکته می‌گوید: «با تملک املاک و زمین‌‌های مورد نیاز، عملیات عمرانی برای افزایش ظرفیت پایانه معین انجام شد. اکنون همزمان 40 دستگاه اتوبوس می‌توانند در این پایانه مسافرگیری کنند. به تازگی با اصلاح هندسی و افزایش ظرفیت پایانه معین، مبدأ خط پارک‌وی به ابتدای خیابان معینی منتقل شد؛ البته برای دسترسی بهتر ایستگاه میانی را در خیابان شوش غربی تعبیه کردیم. به‌زودی ایستگاه تجریش هم به پایانه معین منتقل خواهد شد. با این اقدام بیش از 60‌درصد مشکلات و ترافیک اطراف میدان راه‌آهن برطرف شده است. انتقال 2خط تاکسی از خیابان شوش غربی به شوش شرقی و یک خط نیز به ابتدای خیابان کارگرجنوبی برای تسهیل در اجرای این طرح بود تا فضای مناسبی برای توقف اتوبوس‌ها در شوش غربی ایجاد شود. البته برای ایستگاه‌های تاکسی هم برنامه‌ای داریم که به‌زودی اعلام خواهد شد.»


توقف اتوبوس‌ها ساماندهی شد

در سال‌های اخیر تردد اتوبوس‌ها، افزایش آلودگی هوا و تشدید ترافیک میدان را در پی داشت. با جابه‌جایی ایستگاه، از ترافیک این محدوده کاسته و عبور و مرور روان‌تر شده است. این موضوعی است که سرهنگ «فریاد نظری» رئیس راهور منطقه11 به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «پایانه ابتدای خیابان ولی‌عصر(عج)، به دلیل نداشتن ظرفیت‌های لازم باعث ایجاد مشکلاتی در این محدوده شده بود. همچنین به دلیل نبود توقفگاه مناسب، اتوبوس‌هایی که از تجریش و پارک‌وی به میدان راه‌آهن برمی‌گشتند، مجبور بودند در حاشیه ضلع غربی خیابان ولی‌عصر(عج) توقف کنند که این موضوع نیز معضلات فراوانی به وجود می‌آورد. از آنجا که میدان راه‌آهن از مسیر‌های پرتردد برای مسافران برون‌شهری است، باید فکری به حال این ترافیک می‌شد. انتقال ایستگاه از آلودگی و ترافیک میدان راه‌آهن به میزان قابل توجهی کاسته است.»


تسریع در زیباسازی میدان

«مسعود ظاهری» مسئول اداره زیباسازی منطقه11 می‌گوید: «از چند سال قبل که موضوع زیباسازی میدان قدیمی راه‌آهن در دستور کار قرار گرفت، برای تسهیل در کار مقرر شد نسبت به جابه‌جایی ایستگاه اتوبوس‌های تندرو اقدام شود. بی‌شک با جابه‌جایی ایستگاه‌ها، طرح زیباسازی میدان سرعت خواهد گرفت. تلاش می‌کنیم برای احیای حس نوستالژیک میدان راه‌آهن، از دستگاه قطار قدیمی یا لوکوموتیو به‌صورت نمادین استفاده شود. همچنین اجرای یک جزیره ترافیکی در ضلع غربی میدان راه‌آهن (ابتدای شوش غربی) در حال انجام است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید