• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26809
+
-

فولاد زیر ذره‌بین مجلس

کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس جلسه‌ای را با حضور نمایندگان مجلس و دست‌اندرکاران صنعت فولاد برگزار کرد. بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در این جلسه با اشاره به شرایط حاکم بر صنعت فولاد در سطح جهانی، گفت: جنگ دنیا جنگ فولاد است و سلاح دفاعی کشورها در این جنگ، تعرفه‌ای است که روی واردات فولاد اعمال می‌کنند، اما در ایران در حداقل ممکن قرار دارد. سبحانی با بیان اینکه قیمت داخلی فولاد در همه کشورها بالاتر از قیمت جهانی است، افزود: در ایران ما خلاف این قاعده را تجربه می‌کنیم و برخی تصمیمات به‌جای توسعه صادرات و ارزآوری فولاد در شرایط تحریم، به محدودیت صادرات فولاد منجر شده‌اند. به عقیده او اینکه سهمیه‌ای برای عرضه داخلی فولادسازان تعیین شود و اسم آن را «تعهد» بگذارند و صادرات را هم منوط به انجام این عرضه‌ها کنند با هیچ اصل اقتصادی سازگار نیست. به گفته او فولاد مبارکه، کل تولید خود را در تالار اصلی بورس یا به‌صورت مچینگ عرضه می‌کند و به‌واسطه نمی‌فروشد،  ضمن اینکه عرضه ورق فولاد مبارکه در بهار۹۷ در بورس کالا ۲۳درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد داشته، اما در سطح بازار اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: فروش داخلی محصولات این شرکت از سال۹۴ تا ۹۶ با رشد ۷۲درصدی از ۳میلیون و ۳۰۰هزار تن به ۵میلیون و ۷۵۰هزار تن رسیده و نیاز بازار داخلی را تأمین کرده، اما با وجود افزایش تولید فولاد، معادله‌های شگفت‌انگیزی در بازار رقم خورده، محصولاتی که با فولاد تولید می‌شود افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند. به گفته او قیمت کنونی هر کیلو ورق فولادی 2600تومان است که هر کیلو لوله پروفیل که باید اندکی گران‌تر از ورق فولادی باشد، بیش از ۶هزار تومان فروخته می‌شود. محمود اکبری، معاون فروش شرکت فولاد مبارکه در این‌باره گفت: با اقدام فولاد مبارکه در جهت تأمین نیاز بازار داخلی بیش از ۱۵۰هزار شغل ایجاد شده اما دو، سه واردکننده فولاد نیز متضرر شده‌اند که دارای تریبون هستند و به جو روانی بازار دامن می‌زند. به‌گفته او شاهکار سودجویان در بازار فولاد، گران‌تر کردن قیمت آهن‌قراضه در مقایسه با قیمت شمش فولاد است؛ به‌گونه‌ای که هر کیلو آهن‌قراضه به‌عنوان ماده اولیه تولید شمش فولاد، ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان گران‌تر از شمش فروخته می‌شود.

انبار خریداران محصولات فولادی رصد می‌شود

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برگزاری جلسه با فعالان حوزه فولاد، گفت: رصد موجودی انبار خریداران محصولات فولادی آغاز شده و باید تداوم داشته باشد تا احتکار صورت نگیرد، ضمن اینکه خریداران باید از سامانه‌های بهین‌یاب یا سامانه‌های ارزش‌افزوده استفاده کنند تا تقاضای واقعی تولیدکنندگان رصد شود و تقاضای کاذب نداشته باشیم و از حرکت نقدینگی مخرب به سمت فولاد نیز جلوگیری شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: باید در شرایط تحریم به تولیدکنندگان کمک کرد تا بتوانند به موضوع تولید و صادرات توجه جدی کنند؛ اما در این مسیر باید از هرگونه رانت و فساد اقتصادی جلوگیری شود. محمدرضا پورابراهیمی افزود: عرضه محصولات فولادی با قیمت دستوری رانت و فساد اقتصادی درپی دارد و علاوه بر اینکه مانعی بر سر راه صادرات محسوب می‌شود، به افزایش هزینه شرکت‌ها منجر می‌شود؛ این در حالی است که در شرایط تحریم نباید بخش تولید و صادرات با مانع روبه‌رو شود.

رشد ۱۵ درصدی تولید فولاد

میزان تولید شمش فولاد شرکت‌های بزرگ در ۴ماه نخست امسال ۱۵ درصد افزایش یافت و میزان تولید آهن اسفنجی نیز با رشد ۱۱ درصدی همراه شد. به گزارش همشهری، طبق اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، فولادسازان بزرگ ایران از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال، ۶ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۱۹۹ تن شمش فولاد تولید کردند. میزان تولید مجتمع فولادمبارکه شامل مبارکه، سبا و فولاد هرمزگان ۳ میلیون و۱۸۰ هزار و ۷۸۹ تن، فولاد خوزستان یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۴۱۲ تن، ذوب‌آهن اصفهان ۷۵۱هزار و ۳۴۰ تن، فولاد کاوه جنوب ۳۴۵ هزار و ۶۷۸ تن، فولاد خراسان ۳۱۴ هزار و ۹۰۳ تن، چادرملو ۲۸۳هزار و ۸۳۷ تن و فولاد آلیاژی ایران ۱۲۹ هزار و ۲۴۰ تن بود. همچنین شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده محصولات فولادی در ۴‌ماه نخست سال‌جاری، ۳ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۳۲۹ تن محصول تولید کردند که در مقایسه با میزان تولید سال گذشته، ۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد. فولادسازان بزرگ دراین دوره، ۷ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۳۷ تن آهن اسفنجی تولید کردند که این رقم نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال گذشته، ۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد. در ۴‌ماه نخست امسال، مجتمع فولاد مبارکه با تولید ۲میلیون و ۵۷۶ هزار و ۸۷۳ تن آهن اسفنجی، بیشترین میزان تولید را به‌خود اختصاص داد. فولاد خوزستان یک میلیون و ۲۴۹هزار و ۳۱۰تن، فولاد هرمزگان ۶۰۲ هزار و ۵۴۴ تن، فولاد کاوه جنوب ۴۷۹هزار و ۵۳۵تن و فولاد خراسان ۴۰۹هزار و ۶۸۰ تن آهن اسفنجی تولید کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید