• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25878
+
-

دغدغه‌های دماغی

دشوارترین، عجیب‌ترین، گران‌‌ترین و دیگر ‌ترین‌‌های جراحی زیبایی در ایران کدام‌ها هستند؟

درنگ
دغدغه‌های دماغی

سمیرا مصطفی‌نژاد

روزگاری بود که جراحی‌های زیبایی تنها در دسترس افراد مشهور و سلبریتی‌ها بود؛ اما دوره و زمانه عوض شده، امروز تقریبا هرکسی می‌تواند بخشی از بدن خود را به تیغ جراحان زیبایی بسپارد. روزگاری جراحی کار ترسناکی بود و همه از آن گریزان، مردم تمام تلاش‌شان این بود که سروکارشان به پزشک و جراح نیفتد، اما امروزه بسیاری بدون داشتن نقص جدی و قابل توجه، (اینکه نقص را در چه می‌بینیم و چه تعریفی از زیبایی داریم را فعلا فراموش می‌کنیم)، داوطلبانه خود را به‌دست جراحان می‌سپارند، به امید زیباتر شدن و بدون نگرانی از عوارضی که جراحی‌ها می‌توانند به‌دنبال داشته باشند. با این‌همه، کسانی که در شش‌وبش برنامه‌ریزی برای انجام چنین جراحی‌هایی هستند، باید با آگاهی از این موضوع تصمیم بگیرند که برخی از این جراحی‌های زیبایی می‌توانند بسیار خطرناک، پرهزینه و دردناک باشند و نمونه‌هایی وجود دارد که حتی به قیمت جان افراد تمام شده‌است.

دکتر محسن نراقی- عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو آکادمی جراحان پلاستیک و ترمیمی صورت آمریکا و رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران- می‌گوید: 3 عامل باعث شده‌است که با وجود خطرهای بی‌شمار و هزینه‌های گزاف، مردم اشتیاق خود را برای انجام جراحی‌های زیبایی حفظ کنند؛ «در رواج این نوع جراحی، عوامل بیرونی و درونی متعددی نقش دارد. عوامل بیرونی تا حد زیادی تحت‌تأثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرد که به 3 عامل مهم اشاره می‌کنم؛ اول ترغیب و تشویقی که فرد از سوی اطرافیان یا اجتماع برای انجام جراحی دریافت می‌کند. دوم ملاحظه موارد زیاد جراحی زیبایی در اطراف خود؛ مثلاً مشاهده تعداد زیاد افرادی که بینی خود را عمل کرده‌اند باعث عادی‌سازی فرایند جراحی بینی شده‌ است. سوم حرکت جریان عمومی جامعه به سمت ترجیح ظاهر بر مسائل دیگر. هنر من جراح نیز باید این باشد که در این فضای «نیاز کاذب» ایجادشده نسبت به جراحی‌های زیبایی، کسانی را که واقعا نیازمند جراحی هستند از میان خیل عظیم متقاضیان تشخیص دهم.»

گران‌ترین جراحی

دکتر نراقی گران‌ترین جراحی زیبایی‌ای که در ایران انجام می‌شود را جراحی‌های ترمیمی بینی‌هایی می‌داند که از قبل تحت جراحی قرار گرفته‌اند و براثر آن جراحی‌ها دچار نقص شدید شده‌اند. به گفته او جراحی‌‌های ترمیمی روی بینی‌هایی که براثر جراحی‌های قبلی تمام ساختار خود را از دست داده‌اند و نیاز به برداشت و پیوندهای متعدد از نقاط دیگر بدن غیر از بینی دارند، جزو گران‌ترین جراحی‌های زیبایی در ایران به‌شمار می‌رود زیرا این جراحی، ‌عملیاتی برای اصلاح ساختار بینی است و به ساعت‌ها دقت، تجربه، دانش و هنر نیازمند است؛ از این‌رو به لحاظ حرفه‌ای در دسته پیچیده‌‌ترین و گران‌ترین جراحی‌های زیبایی قرار می‌گیرد.

 رایج‌ترین جراحی زیبایی ایران 

به گفته نراقی جراحی زیبایی بینی شایع‌‌ترین جراحی زیبایی در ایران است. تحقیقی که توسط انجمن تحقیقات راینولوژی با همکاری دانشگاه‌‌های معتبر آمریکا انجام شده‌است نشان می‌دهد که آمار جراحی زیبایی بینی در جمعیت مورد مطالعه در ایران در محدوده زمانی مشخص، 7 برابر جراحی زیبایی بینی در جمعیت متناسب در محدوده زمانی مشابه، در ایالات متحده بوده است.

دشوارترین جراحی زیبایی با هدف زیبایی یا درمانی 

نراقی معتقد است: دشوارترین جراحی پلاستیک چه از نظر زیبایی و چه از نظر درمانی جراحی پلاستیک بینی است؛ «جالب است که خبره‌‌ترین همکاران جراح پلاستیک در آمریکا نیز با این واقعیت هم عقیده‌اند و در بسیاری از کتاب‌های جراحی پلاستیک هم جراحی پلاستیک بینی به‌عنوان مشکل‌ترین جراحی زیبایی ذکر شده است؛ زیرا بینی عضو مرکزی درصورت است و نقشی بی‌مانند در توازن و تعادل بخشیدن به چهره ایفا می‌کند. یک بینی متناسب، شاخص مهمی در کمک به زیبا به‌نظر رسیدن فرد به شمار می‌رود و تغییرات در حد میلی‌متری در آن می‌تواند از نظر زیبایی مشکل‌ساز باشد. علاوه بر این بینی نقش منحصر به فردی در سلامت فرد به‌عنوان نخستین معبر ورود هوا دارد و این امر مسئولیت جراح پلاستیک را دوچندان می‌کند زیرا باید همزمان به زیبایی و عملکرد اهمیت داده ‌شود و سلامت را فدای زیبایی نکند، به همین دلیل هم بیشترین میزان عوارض جراحی‌های زیبایی را در جراحی‌های زیبایی بینی می‌توان مشاهده کرد؛ افرادی که زیبایی و تنفس را به‌طور همزمان از دست داده‌اند. به‌دلیل پیچیدگی‌های جراحی پلاستیک بینی، روش‌های جدیدتر و کم تهاجمی‌تر به‌طور روزافزون در حال گسترش هستند تا جراحان با بهره‌گیری از تجربه، دانش روز و هنر خود میزان بروز عوارض را به حداقل برسانند.»

پیوند ساعد؛ عجیب‌ترین جراحی زیبایی ایران 

شاید یکی از عجیب‌ترین جراحی‌های پلاستیکی که در سال‌های اخیر در جهان انجام گرفته‌، پیوند کامل صورت مردی در آمریکا باشد که صورتش در آتش‌سوزی به‌طور کامل از بین رفته‌بود و صورت فرد دیگری به او پیوند زده‌ شد. به گفته دکتر نراقی، در ایران عجیب‌ترین عمل جراحی-زیبایی که تاکنون انجام شده، عمل پیوند دستی است که از ناحیه ساعد قطع شده بود و طی چند مرحله جراحی، دست این بیمار جان تازه پیدا کرد.

دردناک‌ترین جراحی زیبایی 

نراقی می‌گوید: امروزه با پیشرفت روش‌های بیهوشی، جراحی‌‌های زیبایی با بیهوشی عمومی و بدون درد انجام می‌شود اما در زمان پس از بیهوشی و در دوران بهبود از جراحی، بیمار ممکن است درد شدید را تجربه کند که این موضوع در مورد جراحی‌های زیبایی شکم و اندام‌ها شایع‌تر است. اما واقعیت این است که بیمارانی که برای جراحی زیبایی مراجعه می‌کنند معمولا از چنان انگیزه‌ بالایی برخوردارند که درد این جراحی‌‌ها را راحت‌تر و بهتر از درد جراحی‌‌های درمانی تحمل می‌کنند.

خطرناک‌ترین جراحی زیبایی در ایران و جهان 

خطرناک‌ترین جراحی زیبایی، ‌در ایران و جهان، لیفت کامل بدن است که خود از مجموعه لیفت 5قسمت بدن تشکیل شده و عملی بسیار سنگین، طولانی و پرخطر است. از آنجا که این جراحی ترکیبی از چند جراحی زیبایی است که همزمان انجام می‌شوند، درصد خطر جانی آن بالا می‌رود. در این جراحی همزمان و با هدف بهبود شکل بدن و حالت بافت‌هایی که زیر پوست و لایه چربی قرار گرفته‌اند، لیفت شکم، ران‌ها، ناف، و اندام‌های تناسلی همزمان انجام می‌شود و به گفته دکتر نراقی به‌دلیل دستکاری زیاد، تغییر وضعیت بیمار حین جراحی و طولانی بودن مدت زمان بیهوشی کامل، بیمار با ریسک بسیار بالایی مواجه است، درحدی که تا‌کنون حین انجام این جراحی، چه در ایران و چه در دیگر کشورها، چندین مورد فوتی گزارش شده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید