• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25827
+
-

هواپیماهای ای‌تی‌آر سیاسی نمی‌پرند

وزیر راه و شهرسازی در مراسم تحویل 5 فروند هواپیمای ای‌تی‌آر اعلام کرد: این هواپیماها از طریق فاینانس خریداری شده‌اند و مسیر این هواپیماها باید براساس ملاحظات اقتصادی و محاسبات بازرگانی تعیین شود

هواپیماهای ای‌تی‌آر سیاسی نمی‌پرند

وزیر راه و شهرسازی در مراسم تحویل 5فروند هواپیمای ‌ای تی آر به شرکت هواپیمایی هما اعلام کرد: مسیرهای پروازی این هواپیماها را به هیچ وجه بنا به درخواست‌های سیاسی تخصیص نخواهیم داد. این درخواست عباس آخوندی از فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هما نشانه این است که وزارت راه و شهرسازی نگران بازگشت پول هواپیماهایی است که با فاینانس خریداری شده‌اند. به گفته وزیر راه و شهرسازی، این هواپیماها از طریق فاینانس خریداری شده‌اند و مسیر این هواپیماها باید براساس ملاحظات اقتصادی و محاسبات بازرگانی تعیین شود. آخوندی در شرایطی ایده شکل‌گیری به گفته او «همای منطقه‌ای» را دنبال می‌کند که بسیاری از مسیرهای پروازی و همچنین فرودگاه‌های کشور اقتصادی نیست و بیم آن می‌رود انتخاب مسیرهای پروازی برای هواپیماهای تازه‌خریداری شده براساس فشارها و درخواست‌های سیاسی، باعث شود شرکت هما نتواند اصل و سود اعتبار اختصاص‌یافته برای خرید هواپیماهای جدید را تضمین و پرداخت کند.





آخوندی دیروز در مراسم به زمین نشستن هواپیماهای جدید خریداری شده، اعلام کرد: ورود هواپیماهای جدید نشانه پایبندی اروپا به برجام است. او با تأکید بر ضرورت باقی ماندن ایران در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی منتقدان دولت را به چالش کشید و گفت: کسانی که فضا را بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام گل‌آلود کردند و بیشتر به فضا تنش وارد کردند باید به مردم پاسخگو باشند. متأسفانه بسیاری از این افراد پوستین وارونه به تن کردند. همان کسانی که بلافاصله از روی ناآگاهی یا منافع شخصی یا هر علت دیگری بیشترین همکاری را با آمریکا کردند که فضای نبود قطعیت و ناامیدی در ایران حاکم شود اکنون طلبکار دولت شده‌اند. وزیر راه و شهرسازی از تداوم تلاش‌ها در اجرای برجام خبر داد و گفت: ما ایران و ملت ایران را دوست داریم. به هیچ وجه یک لحظه درنگ نخواهیم کرد و پای منافع ملت ایران و جمهوری اسلامی خواهیم ایستاد. خبر دیگر آخوندی ورود ۵ میلیون یورو قطعات یدکی همراه با هواپیماها به کشور بود که اعلام کرد: قطعات وارد شده هم تولید آمریکا بوده و هم اروپا. ایران پس از اجرای برجام تا دیروز 16فروند هواپیمای جدید شامل 13فروند هواپیمای ای‌تی‌آر و 3فروند ایرباس تحویل گرفته و وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا زمان اجرای فاز دوم تحریم‌های آمریکا تعداد بیشتری هواپیما را تحویل بگیرد، هرچند 2غول هواپیماسازی دنیا شامل بوئینگ و ایرباس اعلام کرده‌اند به‌دلیل تحریم آمریکا نمی‌توانند هواپیماهای جدید را تحویل ایران بدهند. همزمان با ورود این هواپیماها، شرکت هواپیماسازی ‌ای تی آر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد درصورتی که نتواند تعداد هواپیماهای مقرر خود را به ایران تحویل دهد، متحمل ضرر و زیان قابل توجهی خواهد شد. شرکت ‌ای تی آر که یک شرکت هواپیماسازی فرانسوی - ایتالیایی مستقر در تولوز فرانسه است، بعد از توافق هسته‌ای برجام ایران قرار شد ۲۰ فروند هواپیمای سایز کوچک و متوسط را تحویل شرکت هواپیمایی ایران ایر دهد. این شرکت تاکنون 16هواپیما را به ایران تحویل داده، طبق اعلام مقام‌های دولتی ایران قرار است این شرکت 3فروند هواپیمای ملخی دیگر را به ایران تحویل دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید