• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 25 تیر 1397
کد مطلب : 23156
+
-

وقتی برق ، آب را می گیرد

یک کارشناس برق: هرمگاوات برق از تولید تا توزیع، 3 میلیارد تومان هزینه در بر ‌دارد

انرژی
وقتی برق ، آب را می گیرد

شهره امیری| کرمانشاه- خبرنگار:

افزایش بی سابقه گرما سبب شده تا میزان مصرف برق مشترکان استان افزایش چشمگیری پیدا کند. از این رو شاهد سلسله برنامه‌های خاموشی در نقاط مختلف استان هستیم. اما مساله مهم‌تر این است که چرا ما نتوانسته‌ایم از انرژی‌های تجدیدپذیراستفاده کنیم و فقط از نیروگاه‌های حرارتی با مصرف بالای منابع آبی بهره می‌بریم. چنانکه منابع آب زیرزمینی را به مروراز دست خواهیم داد. در حال حاضر استان کرمانشاه 5نیروگاه تولید برق فعال دارد که 50 درصد برق منطقه غرب کشور را تامین می‌کند. بیشترین میزان تولید برق به نیروگاه‌های حرارتی بیستون مربوط می‌شود که میزان آب مصرفی بالایی دارد. این نوع بهره‌مندی از برق در زمانی که با بحران آب مواجهیم، به نوعی مصرف‌گرایی توسعه نیافتگی را نمایش می‌دهد.


آب، برق و بحران بی‌آبی

یک کارشناس برق استان درباره استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و به صرفه بودن تهیه ایستگاه‌های انرژی خورشید در طولانی مدت، می‌گوید: علم جهان به سمت تولید انرژی‌های پاک در حرکت است‌ اما متاسفانه انرژی ارزان و سود بانکی بالا هر 2 باعث می‌شود که هزینه کردن برای سیستم برق خورشیدی در کشور ما مقرون به صرفه به نظر نیاید. در صورتی که در دراز مدت این سیستم‌ها بسیار مقرون به صرفه است و تاثیر بسزایی در کم کردن آلودگی هوا و حفظ منابع آبی خواهد داشت. 
« محمد شریفی » با اشاره به میزان بالای مصرف آب در نیروگاه‌های حرارتی ادامه می‌دهد: هرمگاوات برق از تولید تا توزیع، 3 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که نیاز است تا با برنامه‌ریزی‌های درست و کاربردی برای کاهش تلفات، مدیریت مصرف اثرگذاری میلیاردی در کاهش هزینه‌ها داشته باشیم. شریفی ادامه می‌دهد: طبق برآوردها به ازای تولید هزار مگاوات ساعت برق، برای نیروگاه‌های بخاری ٧٠٠ متر مکعب در ساعت، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی تا ٣٠٠ متر مکعب در ساعت و برای نیروگاه‌های گازی تا ١٢٠ مترمکعب در ساعت، آب مصرف می‌شود.


مصرف روزانه برق صنایع

یک کارشناس فنی سد‌سازی استان در ادامه می‌گوید: در کنار بسیاری از سدهای کشور نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق احداث شده‌اند و با توجه به میزان مصرف این نیروگاه‌ها، برای پاسخگویی به مصرف برق تمام کشور در سال، 9/104‌میلیون متر مکعب آب در صنعت نیروگاهی مورد نیاز است که با فرض مصرف روزانه ١٩٠ لیتر آب برای هر نفر، مصرف آب در صنعت برق کشور در روز معادل مصرف آب شهری با جمعیت بیش از یک‌میلیون و 500هزار نفر است.

«علی فرهادی» می‌افزاید: به بیانی دقیق‌تر هر مشترک خانگی وزارت نیرو به‌ظاهر مصرف‌کننده 8/2764 کیلووات ساعت بوده است‌ اما در باطن علاوه بر مصرف برق تولید‌شده، در مصرف ١٠٨٠ لیتر آب از منابع آب شیرین و ١٨٠٤.٦ کیلوگرم آلاینده تولید‌شده مشارکت می‌کند. 
فرهادی معتقد است: صنعت برق یکی از پیشرو‌ترین صنایع در تکنولوژی و فرهنگ توسعه‌ای است. این صنعت با بیش از سی‌ و ‌یک‌ میلیون مشترک توان فرهنگسازی مناسبی را در همه مناطق کشور اعم از شهری و روستایی را دارد.
مصرف برق، نیاز به آب شیرین و سوخت دارد و یکی از دلایل تولید آلاینده در کشور است، بنابراین پیشنهاد می‌شود که همراه فیش برق میزان آب مصرفی و آلاینده تولید‌ شده نیز به اطلاع شهروندان برسد و عوارضی برای این موضوع به‌منظور تولید آب شیرین و توسعه جنگل‌ها برای جبران آلایندگی گرفته شود.


هدر رفت منابع؛ سیاه چاله توسعه 

یک کارشناس مسائل اقتصادی استان هم درباره سرمایه‌های طبیعی می‌گوید: تکرار رویه‌های غلط توزیع نابرابر امکانات و منابع در مناطق جغرافیایی مختلف، تکرار رویه‌های غلط توزیع نابرابر امکانات و منابع در بخش‌های مختلف اقتصادی، تکرار رویه غلط توزیع نابرابر امکانات و منابع در بین نسل‌های مختلف و برداشت بیش از حد منابع طبیعی و بسیاری از مسائل دیگر سرمایه‌های طبیعی را برای نسل‌های امروز و فردا به خطر می‌اندازند. «سهراب دل انگیزان» در ادامه با اشاره به ضرورت نهادینه شدن سرمایه‌های اجتماعی و زیرمجموعه آن سرمایه‌های طبیعی، می‌گوید: آلوده کردن محیط زیست، توسعه صنایع و فعالیت‌های اقتصادی به شدت آلوده ساز، برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی، افراط در احداث سدها و آب بندها، نابودسازی جنگل‌ها و... همه و همه این قبیل رفتارهاست که برخی افراد نسل کنونی ولع خود در نابود‌سازی سهم نسل‌های آینده در جهان از خود به نمایش می‌گذارند.
دل انگیزان ادامه می‌دهد: همه این موارد نشان از انتخاب غلط مدار توسعه دارد و نزدیک شدن به یک سیاه چاله توسعه را نشان می‌دهد. تمام این توزیع‌های نابرابر و شکاف در حال گسترش درآمدی و... هشدار می‌دهند که دردام یک سیاه چاله توسعه افتاده‌ایم و این سیاه چاله در حال بلعیدن همه امکانات و منابع دستاوردهای ماست.


صرفه جویی تنها راه مقابله با خاموشی

مدیرعامل شرکت توزیع برق در مورد مصرف برق تابستان امسال مردم استان می‌گوید: افزایش استفاده از لوازم سرمایشی سبب شده است تا به میزان برق بیشتری نیاز پیدا کنیم. در حالی که سال گذشته مصرف برق استان 700 مگاوات بوده است و اکنون نیاز به 30 مگاوات بیشتر داریم که اگر مردم رعایت کنند، این 30 مگاوات 5 درصد 700 مگاوات است و حجم خاموشی‌ها در پیک بار کاهش خواهد یافت. « علیمراد مرادی مجد» اظهار می‌کند: افزایش برق متناسب با افزایش دما در کشور منجر شده است که  مرکز کنترل دیسپاچینگ ملی کشور خاموشی‌هایی را پیش بینی کند. مردم باید از مصرف زیاد به ویژه در ساعات پیک و پرمصرف جلوگیری کنند. صرفه جویی 10 درصدی توسط مردم باعث می‌شود که خاموشی نداشته باشیم.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید