• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23058
+
-

نرخ بی‌سوادی به 12درصد رسید

اطلاعات منتشر شده در مرکز آمار ایران نشان می‌دهد هنوز دست‌کم 12درصد از کل جمعیت کشور را بی‌سوادان تشکیل می‌دهند.

به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران حاکی‌است تعداد باسوادان ایران به ٦٢ میلیون و ٦٦٧هزار نفر رسیده است. طبق آمار سال 95 میانگین نرخ باسوادی در سراسر ایران ٨٧,٦ درصد بوده است.

در ابتدای دهه 90 خورشیدی تعداد کل باسوادان ایران ٥٧ میلیون نفر و نرخ باسوادی ٨٤,٨ درصد بود. هم‌اکنون میانگین نرخ باسوادی در میان مردان ٩٣,٥ و در میان زنان، ٨٨ درصد است. میزان باسوادی در مناطق روستایی در میان مردان ٨٣,٩ و در میان زنان ٧٢,٩ درصد است. طبق این گزارش نرخ باسوادی مردان و زنان در مناطق روستایی در سال ١٣٩٥ نسبت به سال ١٣٩٠، به‌ترتیب ٣,٣ و ٣,٥ درصد افزایش یافته است. نتایج این سرشماری نشان می‌دهد که بیشترین نرخ باسوادی در گروه سنی ١٤-١٠ سال با ٩٨,٧ درصد بوده که این نرخ در بین مردان ٩٨,٧ و در زنان ٩٨,٦ درصد است. در نقاط شهری استان‌های کشور، بیشترین نرخ، مربوط به استان‌های تهران با ٩٣,٥، سمنان با ٩٣,٢ و البرز با ٩٢,٨ درصد و کمترین نرخ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با ٨٤,٢، کردستان با ٨٥,٣ و آذربایجان غربی با ٨٦,٢ درصد بوده است.

همچنین در نقاط روستایی استان‌های کشور، بیشترین نرخ، مربوط به استان‌های بوشهر با ٨٥,٣، البرز با ٨٥ و سمنان با ٨٤,٥ درصد و کمترین نرخ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با ٦٨,٢، کردستان با ٧٢,٣ و آذربایجان شرقی با ٧٤ درصد، بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید