• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 23 تیر 1397
کد مطلب : 22969
+
-

دست بسته استان در تعیین قیمت‌ها

استاندار خواستار افزایش اختیار برای استانداران و تفویض تعیین نرخ قیمت‌ها به استان‌های مرزی شد

گزارش
دست بسته استان در تعیین قیمت‌ها

 پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:

استان مرزی اردبیل، استانی محروم از نظر اقتصادی است. این استان با وجود ظرفیت‌های فراوان در هیچ‌کدام از محورهای معرفی‌شده مانند کشاورزی و گردشگری به توسعه نرسیده است. همین نبود توسعه باعث شده اقتصاد این استان و درآمد اهالی چندان مطلوب نباشد؛ طبق آمار سرانه درآمد مردم اردبیل نصف میانگین کشوری است. در شرایطی که مردم اردبیل در محرومیت اقتصادی به سر می‌برند و چرخ معیشت اهالی استان به سختی می‌چرخد، برخی مشکلات مانند تعیین نرخ از سوی تهران باعث تشدید مشکلات اقتصادی و به هم خوردن تعادل بازار در اردبیل شده است. 


تفویض اختیار به استانداران

استاندار اردبیل می‌گوید: با توجه به شرایط حاکم در استان‌های مرزی، حمایت‌های ویژه از جمله افزایش اختیارات استانداران و تفویض تعیین قیمت‌ها به خود استان‌ها می‌تواند از میزان مشکلات بکاهد. 

 «اکبر بهنام‌جو» اظهار می‌کند: در استان علاوه بر دستورالعمل‌های وزارتخانه‌ها مشکلات موردی را با هماهنگی مدیران دستگاه‌های اجرایی حل می‌کنیم و با افزایش اختیارات استانی می‌توان قدرت عمل زیادی به خرج داد. 
وی با اشاره به اینکه مردم استان قدرت خرید بالایی ندارند، با تاکید بر هدف‌گذاری بر سبد غذایی حمایتی در استان می‌افزاید: نحوه آموزش چگونگی مصرف برخی اقلام از قبیل شکر، قند و روغن که از لحاظ پزشکی مضراتی دارند، می‌تواند در تنظیم بازار و کنترل بیماری‌ها تاثیر داشته باشد. استاندار اردبیل درباره افزایش نرخ نان می‌گوید: بهتر است افزایش قیمت‌ها به عوامل اجرایی استان واگذار شود و اردبیل آمادگی دارد به عنوان پایلوت در خصوص نرخ‌گذاری کالاهای اساسی، به نحو احسن کمک حال دولت باشد. 


نادیده گرفتن مطالعات کارشناسی استانی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در مورد تفویض اختیار به استان‌ها در مورد تعیین قیمت‌ها به همشهری می‌گوید: قیمت برخی کالاها در استان‌های مختلف ممکن است به دلیل مقدار عرضه، نحوه دسترسی به مواد اولیه و نیروی انسانی فعال در تهیه کالا متفاوت باشد، بنابراین تصمیم سراسری برای تعیین قیمت منطقی به نظر نمی‌رسد. 
«هاشم مظفری» با اشاره به مشکلات تعیین قیمت در تهران می‌افزاید: در وضعیت فعلی وقتی قیمت یک یا چند کالا با مطالعه کارشناسی و بحث در کارگروه‌ها به تهران ارسال می‌شود، به دلیل نبود شناخت از وضعیت استان ممکن است به راحتی نظرات کارشناسان استان نادیده گرفته شود. اگر بخواهیم در این مورد توضیحاتی ارائه کنیم، تعیین وقت برای جلسه، حضور کارشناسان استانی برای برگزاری جلسه در تهران و بحث در مورد آن روند زمانبری است. 

وی می‌افزاید: اگر اختیار تعیین قیمت‌ها به استان تفویض شود، در داخل استان تصمیم‌گیری به دلیل شناخت از وضعیت اقتصادی و ارزش کالاها، منطقی‌تر و مناسب‌تر خواهد بود. 
مظفری می‌گوید: به عنوان مثال قیمت نان در اردبیل با استان‌های دیگر متفاوت است یا برخی دیگر از محصولات کشاورزی در داخل استان قیمت پایین‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند؛ باید این شرایط در تعیین قیمت‌ها لحاظ شود. 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی اردبیل به وضعیت اقتصادی استان در شرایط فعلی، به افزایش قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: استان اردبیل رشد اقتصادی مطلوبی ندارند و در کنار اقداماتی برای تنظیم قیمت بازار، باید کارهای اساسی برای توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم انجام شود.  وی تاکید می‌کند: لازمه برنامه‌ریزی و تصمیمات صحیح برای بهبود اقتصاد استان داشتن آمار و اطلاعات دقیق از عملکردها، شناسایی و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است که در این حوزه باید آمارهای لازم در دست باشد.  مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان می‌افزاید: در شرایط کنونی که فضای کسب و کار دچار مشکلاتی شده که ناشی از مسائل گوناگون از جمله تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است، اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است. 
مظفری تهیه و انتشار گزارش‌های اقتصادی سالانه را گامی اساسی در این مسیر و در راستای توسعه اقتصادی استان‌ عنوان می‌کند و می‌افزاید: بر اساس بررسی‌ها و اذعان مسئولان و مردم، استان اردبیل از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف اقتصادی برخوردار است و در صورت اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و برنامه‌ریزی آگاهانه می‌تواند به یکی از استان‌های توسعه یافته تبدیل شود. در این راستا آگاهی از وضعیت موجود و تحلیل کارشناسانه موضوع و ارائه راهکارهای عالمانه سنگ بنای تغییر و توسعه است. 


نیاز به مطالعه جامع

یک دکترای علوم اقتصادی اظهار می‌کند: هنوز در قالب برنامه‌ای مطالعاتی به اقتصاد اردبیل پرداخته نشده است؛ به طوری که هنوز آمار درستی وجود ندارد و آمارهای اقتصادی جامع و کاملی منتشر نمی‌شود. 
«بهنام آزادی» تاکید می‌کند: اقتصاد شهری متأثر از روابط اقتصادی است و دامنه مشکلات را باید بیش از این قضیه دید. به عنوان مثال وقتی در مغان یا خلخال خشکسالی یا بلایی طبیعی اتفاق می‌افتد، بازار اردبیل وضعیت بدی پیدا می‌کند و همه اینها می‌تواند در تعیین نرخ قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید