• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22284
+
-

مشکلات آپارتمان‌نشینی

سکونت در مجتمع‌های مسکونی بدون فرهنگسازی، شهروندان گلستانی را با مشکل مواجه کرده است

شهری
مشکلات آپارتمان‌نشینی

الهام رئوفی‌فر| گرگان ـ خبرنگار :

با اینکه هرروز به تعداد مجتمع‌های مسکونی در شهرهای گلستان افزوده می‌‌شود اما شهرداری‌های استان برای ترویج فرهنگ آپارتمان‌نشینی برنامه‌ای ندارند. 
تغییر در کالبد شهر و تبدیل تک‌بناها به مجتمع‌های مسکونی ظرف دهه‌های اخیر با چنان سرعتی در شهرهای گلستان اجرا شد که گویی فرهنگسازی درباره نوع زندگی در این ساختمان‌ها برای شهروندان از سوی مدیریت شهری کاملا به فراموشی سپرده شد. 

بر همین اساس بی‌توجهی به رواج فرهنگ برای این نوع زندگی سبب بروز اختلافاتی میان همسایگان به دلیل نادیده گرفتن حقوق یکدیگر، توافق نداشتن ساکنان در نحوه استفاده از ملک مشاع ساختمان، داشتن سلیقه و فرهنگ متفاوت و اختلاف محسوس اجتماعی میان ساکنان شده است.  مشکلات زندگی آپارتمانی از زمانی آغاز شد که خانواده‌ها همچنان پیرو زندگی سنتی خود در خانه‌های حیاط‌دار بودند به گونه‌ای که صحبت کردن با صدای بلند، رفت‌وآمد در هر زمان از شبانه‌روز، گوش دادن با صدای بلند به تلویزیون، رادیو و ضبط صوت را حق خود می‌‌دانند زیرا معتقدند که چهاردیواری اختیاری است. 


چگونه زیستن در آپارتمان جا نیفتاده است

«نازنین قندهاری» که در طبقه اول یکی از مجتمع‌های گرگان ساکن است درباره زندگی آپارتمان‌نشینی و مشکلات آن این‌گونه توضیح می‌‌دهد: متاسفانه با وجود گسترش زندگی آپارتمان‌نشینی، فرهنگ چگونه زیستن در این فضا آنچنان که باید و شاید جا نیفتاده است و هنوز مردم حق همسایه‌ها را به درستی ادا نمی‌کنند. او می‌‌افزاید: بعدازظهرها به دلیل بازی فرزندان همسایه در پارکینگ و سروصدای حاصل از آن آسایش نداریم. به گفته وی، رعایت نکردن نظافت اهالی مجتمع در بخش‌های عمومی ساختمان و پرداخت نکردن هزینه به موقع شارژ ساختمان هم مشکل دیگری است که اعضای مجتمع با آن مواجهند.


دعواهای زوجین در آپارتمان

شهروند دیگری که تا این لحظه شاهد گفت‌وگوی ما بود و خود را «المیرا بالارستاقی» معرفی می‌‌کند، می‌‌گوید: دعواهای وقت و بی‌وقت زوج ساکن در مجتمع آرامش همه را بر هم زده است.  او که این وضعیت را حاصل خودخواهی برخی افراد و نبود ضابطه مناسب برای ساکنان مجتمع‌های مسکونی می‌‌داند، می‌‌افزاید: بی‌ملاحظگی اعضای ساختمان برای استفاده مناسب از تجهیزات مشترک از جمله آسانسور هم از دیگر مشکلات است.  این شهروند گرگانی که خواستار برنامه‌ای مدون است تا برمبنای آن رعایت حقوق همسایگان در فضاهای مشترک به شهروندان آموزش داده شود، می‌‌گوید: نیاز است نهادهای مربوطه مشکل مردم را در این زمینه رفع کنند. 


شهرداری ورود جدی نداشته است

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر گرگان با بیان اینکه تاکنون شورا و شهرداری به صورت جدی درباره این موضوع اقدامی نکرده است، می‌‌افزاید: تلاش می‌کنیم در دوره پنجم شورا به این موضوع پرداخته شود.  «محمدابراهیم جرجانی» می‌‌افزاید: پیش‌بینی برخی امکانات مانند پارکینگ و ایجاد فضای سبز برای بازی کودکان در ساختمان اجباری شده است تا از بروز برخی مشکلات احتمالی بین اعضا پیشگیری شود.  وی آموزش فرهنگ آپارتمان‌نشینی را از طریق خانه فرهنگ در محلات ضروری اعلام می‌‌کند و می‌‌گوید: تا حدودی به این موضوع پرداخته شده است اما میزان آ ن کم است. بر همین اساس تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده در این زمینه بیشتر کار کنیم. 
هرچند که در شهرستان گنبد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان استقبال از ساخت‌وساز مجتمع‌های مسکونی زیاد است اما رئیس شورای اسلامی این شهر می‌‌گوید: تاکنون هیچ دوره آموزشی برای فرهنگ آپارتمان‌نشینی نداشتیم و باید این موضوع را در شورا مطرح کنیم.  «نبی‌الله آخوندی» می‌‌افزاید: فرهنگ آپارتمان‌نشینی مساله مهمی است بر همین اساس برای آموزش و ترویج فرهنگ این نوع زندگی باید با دستگاه‌های فرهنگی هماهنگ کنیم و در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم. 


ناآگاهی شهروندان از قوانین آپارتمان‌نشینی 

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری از ناآگاهی شهروندان از قوانین و مقررات آپارتمان‌نشینی به عنوان مشکل جدی زندگی شهری یاد می‌‌کند و می‌‌گوید: متاسفانه شهرداری‌های استان متناسب با سرعت ساخت‌وساز مجتمع‌های مسکونی درباره فرهنگ زندگی در آن کار نکرده‌اند.  «عبدالرضا چراغعلی» می‌‌افزاید: نیاز است کمیسیون فرهنگی شوراها و نهادهای فرهنگی استان برای آموزش به شهروندان برنامه‌هایی را در نظر بگیرند.  وی ادامه می‌‌دهد: در این باره استانداری هم برای برقراری تعامل بین دستگاهی آمادگی لازم را دارد.  مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با بیان اینکه امروز آپارتمان‌نشینی به اجبار تبدیل شده است، می‌‌افزاید: ابتدا این تحول در مرکز استان رخ داده است اما اکنون در بسیاری از شهرهای جدید استان هم شاهد ساخت مجتمع‌های مسکونی هستیم و به نظر می‌‌رسد شهرداری‌های استان باید در این زمینه جدی‌تر کار کنند. 
رشد روزافزون جمعیت شهری، تغییر در کالبد و ساختمان‌های شهر در کنار کمبود فضای ساخت‌وساز و کاهش هزینه‌های خرید مسکن شرایطی را پیش آورده است که افراد ناچارند در آپارتمان‌ها زندگی کنند. به نظر می‌‌رسد اگر مدیریت شهری چگونگی زندگی در این فضاها را به شهروندان آموزش دهد، اعضای مجتمع‌های مسکونی کمتر در این باره دچار مشکل خواهند شد. 


به آموزش فکر نکردیم

رئیس شورای اسلامی شهر بندر گز هم با بیان اینکه تاکنون به برگزاری این نوع دوره‌ها برای شهروندان فکر نکردیم، می‌‌افزاید: باید درباره این موضوع مطالعه شود. 
«سعید ریاحی» طرح این موضوع در خانه فرهنگ را موثر می‌‌داند و می‌‌گوید: بنا داریم از ظرفیت مساجد به عنوان خانه فرهنگ بهره ببریم به محض اجرایی شدن این موضوع بسیاری از مباحث آموزشی از جمله فرهنگ آپارتمان‌نشینی را در این مراکز اجرا خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید