• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 10 تیر 1397
کد مطلب : 21505
+
-

فروش بهاری 10هزار میلیارد تومان خودروی داخلی

امسال فروش بهاره خودروسازهای ایرانی نسبت به پارسال 30درصد رشد کرد و رکورد شکست

آمار
فروش بهاری 10هزار میلیارد تومان خودروی داخلی


اطلاعات آماری نشان می‌دهد مقدار تولید و فروش 4شرکت اصلی خودروساز ایرانی در بهار امسال 30درصد رشد کرده و به 8800میلیارد تومان رسیده است. این آمار از تجمیع ارقام فروش شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد به‌دست آمده است. تخمین‌های به نسبت دقیق نشان می‌دهد اگر رقم فروش 2شرکت بهمن‌موتور و کرمان خودرو را هم به رقم فوق اضافه کنیم جمع فروش بهار خودروسازان داخلی به رکورد 10هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش همشهری، گزارش‌های مربوط به تولید و عملکرد شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد درآمد این شرکت‌ها تحت‌تأثیر افزایش تقاضا برای خرید خودرو‌های داخلی رو به رشد بوده است؛ با این حال افزایش سرسام‌آور هزینه‌های مالی در حال بلعیدن بخش زیادی از این درآمدهاست؛ در نتیجه پیش‌بینی می‌شود با وجود رشد درآمد‌ها این شرکت‌ها همچنان وضعیت مناسبی از نظر مالی نداشته باشند زیرا در طول سال‌های گذشته هم بخش زیادی از درآمد این شرکت‌ها برای بازپرداخت تسهیلات مالی صرف شده است. این به آن دلیل است که شرکت‌های خودروساز به‌ویژه ایران‌خودرو و سایپا با کسری شدید نقدینگی مواجهند و برای جبران این نقدینگی از یک طرف دست به پیش‌فروش خودرو می‌زنند و از سوی دیگر وام‌های بانکی با بهره‌های کلان می‌گیرند. چندی قبل بورس کالا مدل جدیدی را برای اوراق بهادار‌سازی‌ حواله‌های پیش‌فروش خودرو برای این شرکت‌ها طراحی کرد اما اجرای این طرح که می‌توانست بخش زیادی از منابع مالی این شرکت‌ها را تأمین کند و جلوی هزینه‌های سرسام‌آور مالی این شرکت را بگیرد بنا به دلایل نامعلومی مسکوت ماند.

مطابق آمار‌ها با وجود رشد درآمد شرکت‌های خودروساز هزینه مالی این شرکت‌ها که عمدتا شامل تسهیلات دریافتی است به مرز 7هزار میلیارد تومان رسیده است. براساس این اطلاعات جمع کل هزینه‌های مالی 2شرکت ایران‌خودرو و سایپا هم‌اکنون به 6300میلیارد تومان رسیده است. در چنین شرایطی انتظار می‌رود با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، صنعت خودرو با چالش‌های جدی برای تأمین مواداولیه مواجه شود؛ از سوی دیگر با افزایش قیمت هر دلار آمریکا و صادر نشدن مجوز افزایش قیمت محصولات این شرکت‌ها در شورای رقابت، برآورد می‌شود بهای تمام‌شده تولید این شرکت‌ها امسال حتی نسبت به سال‌های قبل با رشد بسیار زیادتری مواجه شود. به‌طور طبیعی افزایش قیمت ارز که مستقیما در تأمین مواداولیه وارداتی نقش دارد و همینطور هزینه‌های مالی، 2عامل کلیدی در تعیین درآمد خودروساز‌ها هستند؛ به‌عنوان مثال شرکت سایپا با تکیه بر همین مولفه‌های مالی به تازگی اعلام کرده در سال مالی96 به‌جای 444میلیارد تومان 1006میلیارد تومان زیان شناسایی خواهد کرد.

سایپا در توضیحات خود اعلام کرده است: دلیل این کاهش شدید سود، افزایش نیافتن قیمت فروش محصولات، افزایش قیمت تمام‌شده محصولات به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید و همینطور تغییر روش فروش از نقدی به اعتباری است که هزینه‌های مالی زیادی را به سایپا تحمیل کرده است.

با این حال داده‌های آماری نشان می‌دهد چنانچه رویه تولید و فروش محصولات ساخت داخل در این شرکت‌ها به نحو مطلوبی تداوم یابد و مدیریت شود این احتمال وجود دارد که شرکت‌های خودروساز بتوانند اثرات کمتری را از افزایش قیمت دلار و همینطور تحریم‌های احتمالی بپذیرند.



فروش 8800میلیارد تومانی خودرو در فصل بهار

تازه‌ترین داده‌های آماری از مقدار تولید و فروش شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد جمع کل فروش 4خودروساز بزرگ ایران یعنی ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد در بهار امسال نسبت به سال قبل 30درصد رشد کرده است و به 8800میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار رسیده است.
 

این 4خودروساز پارسال جمعا 247هزار دستگاه به ارزش 6851میلیارد تومان فروخته بودند که آن مقدار در بهار امسال به 286هزار دستگاه به ارزش 8879میلیارد تومان رسیده که این به آن معناست که شرکت‌های یادشده امسال نسبت به سال قبل 2028ریال بیشتر فروش کرده‌اند. در این مدت تعداد کل فروش این شرکت‌ها هم با 39هزار دستگاه رشد معادل 15.8درصد افزایش داشته است که بخش زیادی از آن ناشی از رشد فروش خودرو‌های ساخت داخل است. این داده‌ها نشان می‌دهد همچنان شرکت ایران‌خودرو بزرگ‌ترین شرکت خودروساز ایران است و در بهار امسال جمعا 126هزارو 11دستگاه خودرو به ارزش 4519میلیارد تومان فروخته است. در میان این خودروها، دنا از بیشترین مقدار رشد فروش برخوردار بوده است و مقدار فروش این خودرو امسال نسبت به سال قبل دست‌کم 80درصد رشد کرده است و به مرز 12هزار خودرو رسیده است. در همین مدت همچنین مقدار فروش شرکت سایپا با 44درصد رشد از نظر تعداد به 108هزارو 332دستگاه خودرو رسیده است که این مقدار فروش منجر شده است درآمد سایپا نسبت به سال قبل با 1060تومان رشد معادل 60درصد به 2841میلیارد تومان برسد. شرکت پارس‌خودرو هم شرایط مشابهی را در بهار امسال سپری کرده است؛ به‌طوری‌که جمع کل فروش این شرکت نسبت به سال قبل 6540دستگاه معادل 16درصد رشد کرده است و به 47هزارو 280دستگاه رسیده است. ارزش کل فروش این شرکت در بهار امسال نسبت به پارسال با 33درصد افزایش به 1355میلیارد تومان رسیده است. از میان این 4شرکت خودروساز، تنها شرکتی که با کاهش تعداد و ارزش فروش مواجه شده شرکت زامیاد است که در آمدش امسال نسبت به سال قبل 6درصد کاهش یافته چون تعداد خودرو‌های فروخته شده این شرکت در بهار امسال 15درصد کمتر از سال قبل بوده است. در این مدت شرکت زامیاد نسبت به سال قبل 798دستگاه خودرو کمتر فروخته است و جمع کل فروشش به 164میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال قبل 11میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد.

 

شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد پارسال جمعا 247هزار دستگاه به ارزش 6851میلیارد تومان فروخته بودند که این مقدار در بهار امسال به 286هزار دستگاه به ارزش 8879میلیارد تومان رسیده که این به آن معناست که شرکت‌های یادشده امسال نسبت به سال قبل 2028ریال بیشتر فروش کرده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید