• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 7 تیر 1397
کد مطلب : 21264
+
-

استیضاح و گلایه راهکارهای مجلس برای مشکلات اقتصادی

 گویا مجلس این روزها از قانونگذاری برای اقتصاد کشور غافل مانده  است و همه راه‌حل‌ها را در دولت جست‌وجو می‌کند؛ لایحه‌ای هم اگر دولت برای چاره‌جویی مشکلات اقتصادی به مجلس بفرستد به تیغ جناح‌بندی‌های سیاسی گرفتار می‌شود و رأی نمی‌آورد. نشان به آن نشان که اوایل هفته جاری اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در صحن علنی به اصرار از نمایندگان خواست تا به طرح تفکیک وزارتخانه‌های صنعت،  معدن و تجارت و همچنین راه و شهرسازی رأی دهند تا اینگونه دولت تمرکز بیشتری بر حوزه‌های مسکن،  بازرگانی و صنعت و معدن داشته باشد اما نمایندگان به این طرح رأی منفی دادند. به یک هفته نرسیده مجلس چاره را در تغییر ساختار دولت می‌بیند اما در قالب استیضاح. آنها به لایحه دولت برای تغییر ساختار دولت رأی منفی می‌دهند اما با استیضاح قصد دارند در بدنه دولت تغییر ایجاد کنند. این رفتار چیزی جز آن نیست که مجلس نشان دهد برای گرانی‌ها چاره‌ای اندیشیده است ولو با استیضاح وزیر.

انتقاد از تیم اقتصادی کابینه و انتظار ترمیم و تغییر آن توسط رئیس‌جمهور، ضرورت صحبت کردن رئیس‌جمهور با مردم و شرح برنامه هایش برای مهار جنگ اقتصادی،  گلایه از تشدید نارضایتی مردم از نوسانات بازار و گرانی‌های اخیر و... محور اصلی سخنان دیروز نمایندگان در بهارستان بود. نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس در هر فرصتی که به‌دست می‌آوردند چه در قالب نطق،  چه تذکرات شفاهی و حتی کتبی گریزی به گلایه مردم از مسائل اقتصادی و معیشتی‌شان می‌زدند و می‌گفتند که دولت برای مهار این بحران برنامه‌ای مدون ارائه کند؛ برنامه‌ای که هم ترمیم تیم اقتصادی دولت و هم شرح شرایط به مردم از سوی دولتمردان در راس آن رئیس‌جمهوری را شامل شود.

 اصرار نمایندگان به ترمیم تیم اقتصادی دولت از سوی رئیس‌جمهور آنچنان جدی است که در پایان جلسه 187نفر از آنها در نامه‌ای به رئیس‌جمهور بر این مهم تأکید و خطاب به روحانی اعلام کردند: از جنابعالی به‌عنوان منتخب مردم و رئیس دولت که مسئولیت اداره اجرایی کشور را بر عهده دارید انتظار داریم قبل از تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این مهم یعنی تغییر درمجموعه مدیریت تیم اقتصادی با رویکرد چابکی و درک حساسیت‌های کنونی باهدف هماهنگی و کارآمدی هر چه بیشتر تیم اقتصادی اقدام عاجل به عمل آورید.در کنار این نامه جمعی از نمایندگان دست به‌کار شدند و طرح استیضاح برخی وزرای اقتصادی ازجمله کار و تعاون و رفاه اجتماعی را با 50امضا،  اقتصاد را با 70امضا و صنعت ومعدن و تجارت را با 30امضا و وزیر نفت را با 15امضا تدوین کرده و در تکاپویند تا دردستور کار مجلس قرار دهند.

عزم مجلس برای استیضاح وزرای فوق به‌ویژه وزرای اقتصاد و کار چنان جدی است که به زعم جلال میرزایی، نماینده ایلام نخستین طرح استیضاحی که در دستور کار مجلس قرار گیرد به‌صورت قطع رأی می‌آورد و از کابینه دوازدهم جدا خواهد شد.
در کنار کلید خوردن استیضاح وزرای اقتصادی روحانی تشکل‌های کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های سیاسی نیز به میدان آمده‌اند و بررسی گرانی‌ها و اعتراضات بازاریان و مردم را در دستورکار خود قرار داده‌اند،  ازجمله اینکه قرار است کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی هفته آینده با دعوت از مسئولان مربوطه گرانی و اعتراضات اخیر را در دستور کار داشته باشد.

 عامل اصلی مراجعه مردم به نمایندگان 

در کنار همه این اقدامات اما شرمندگی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه‌شان در قبال گلایه‌ها و مشکلات مردم موضوع دیگری است که نمایندگان دیروز بر آن تأکید کردند.
از جمله اینکه در لوای جلسه علنی دیروز مجلس، بهمن طاهرخانی،  عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در تذکر شفاهی خطاب به هیأت رئیسه مجلس گفت: وقتی که بنده به حوزه انتخابیه‌ام می‌روم می‌بینم که مردم مشکلات مالی دارند و متأسفانه هیچ حرکتی از سوی تیم اقتصادی رئیس‌جمهور دیده نمی‌شود.  او گفت: ما نمایندگان شرمنده مردم هستیم و هفته‌هایی که برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌رویم تن ما می‌لزرد چرا که جوابی برای حرف‌های مردم نداریم.

جلالی میرزایی نماینده ایلام نیز با بیان اینکه مشکلات معیشتی و عدم‌رفع مشکل اقتصادی، داد مردم را در آورده است، در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس به همشهری گفت: قریب به‌اتفاق مراجعان نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه جمعی هستند که از مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری رنج می‌برند و کسی نیست که در این زمینه درخواستی نداشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید