• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 5 تیر 1397
کد مطلب : 21081
+
-

شن‌های سیاه روی بوم

نگاهی به زندگی و نقاشی‌های محسن وزیری مقدم که نمایشگاه آثارش این روزها در گالری ‌اعتماد برپاست

شن‌های سیاه روی بوم

مرتضی کاردر
خبرنگار

وقتی مدرسه صنایع مستظرفه به دانشکده هنرهای زیبا تبدیل شد، محسن وزیری مقدم از دانشجویان دوره‌های اول آن بود. دانشکده هنرهای زیبا آن روزها تحت سیطره شاگردان مکتب کمال‌الملک بود.

نقاشانی که بیشتر آثارشان به تقلید از طبیعت و نقاشی از صورت‌ها منحصر می‌شد هرچند که بعضی از آنها تلاش می‌کردند تا با کشیدن منظره‌هایی از زندگی شهری یا تغییر در پرتره‌ها نقاشی‌های متفاوتی ارائه کنند. محسن وزیری مقدم یکی از نخستین فارغ‌التحصیلان دانشکده هنرهای زیبا بود. نخستین نمایشگاه محسن وزیری مقدم در سال 1331در تهران برپا شد.
وزیری مقدم در سال 1334به ایتالیا رفت تا تحصیلات خود را در نقاشی در آکادمی هنرهای زیبای رم پی بگیرد. او در سال 1337از این آکادمی فارغ‌التحصیل شد.

وزیری مقدم به ایران برگشت اما با نقاشی که از ایران رفته بود تفاوت‌های بسیار داشت. او را باید یکی از اصلی‌ترین نقاشان نسل اول نقاشان نوگرای ایران دانست. کسی که در شکل‌گیری نگاه مدرن و متفاوت به نقاشی تأثیر بسیار داشت و آثارش الگوی بسیاری از جوانان در سال‌های بعد شد.
وزیری مقدم مثل هر نقاش دیگری دوره‌های گوناگونی را در نقاشی تجربه کرده است. نحوه استفاده از رنگ‌ها و ترکیب آنها با یکدیگر نقاش‌های مدرنیست به‌ویژه پیت موندریان را به یاد می‌آورد؛ نقاشی که پایان نامه وزیری مقدم درباره او بوده است. «شن‌نگار‌ه‌ها» نام مجموعه‌ای از معروف‌ترین نقاشی‌های اوست. شیارهایی از دل خاک که روی بوم ثبت شده‌اند. این نقاشی‌ها نام وزیری مقدم را در میان نقاشان مدرن دنیا ثبت کرده است. وزیری مقدم با ایجاد نقش‌های برجسته روی تابلوها تلاش کرد تا آنها را به مجسمه‌ها نزدیک کند. این آثار نیز در شمار آثار متمایز او در میان هنرمندان معاصر ایرانی است.
علاوه بر این، او در آموزش هنر نیز یکی از پیشگامان و استادان متفاوت در تاریخ هنر معاصر در ایران است. او شیوه‌ها و درس‌ها و سرفصل‌هایی متفاوت از گذشته را به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشگاه هنر آورد و تلاش کرد تا نحوه آموزش‌ها را در دانشکده‌های هنر ایران تغییر دهد. وزیری مقدم در سال‌های بعد به ریاست دانشکده هنرهای زیبای تهران رسید.

وزیری مقدم سال‌های زیادی را در خارج از ایران گذرانده است. در طول بیش از 6دهه فعالیت هنری خود نمایشگاه‌های بسیاری را در خارج از ایران برپا کرده و در بی‌ینال‌ها و نمایشگاه‌های گوناگونی شرکت کرده است. او نخستین هنرمند ایرانی است که نامش در فهرست هنرمندان موزه هنرهای مدرن نیویورک قرار گرفته است. در سال‌های اخیر نمایشگاه‌هایی از آثار او در گالری‌های تهران برپا شده است.
این روزها نمایشگاهی از نقاشی‌های او در گالری اعتماد برپاست؛ نمایشگاهی که بیشتر آثارش مربوط به دهه 60میلادی و شامل آثاری است که در طول زمان از دست رفته‌اند و به همت بنیاد وزیری مقدم در سال‌های اخیر ترمیم و برای نمایش عمومی آماده شده‌اند.
هشتم تیرماه نیز دو اثر از محسن وزیری مقدم در حراجی تهران چکش می‌خورند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید