• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 3 تیر 1397
کد مطلب : 20736
+
-

به بهانه درگذشت حسن مفیدی، مدیر انتشارات و کتابفروشی پارت

دریچه‌ای به سوی نور

نگاره
دریچه‌ای به سوی نور

 سعید مروتی | سینمایی‌نویس:

در سال‌های دهه 60 کتابفروشی پارت در خیابان انقلاب برای علاقه‌مندان سینما چیزی فراتر از یک کتابفروشی بود. امروز را نبینید که به‌سادگی و سهولت می‌شود هر کتابی را بدون بیرون رفتن از منزل خرید. اینکه اگر تیراژ پایین ‌آمده، تنوع کتاب‌ها در همه حوزه‌ها افزایش چشمگیری داشته. در دهه 60 برای علاقه‌مندان سینما، کتابفروشی پارت واقع در خیابان انقلاب و روبه‌روی دانشگاه تهران، خود به‌تنهایی یک دانشگاه بود؛ جایی که علاقه مدیرش به هنر باعث شده بود هر آنچه در حوزه موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و سینما منتشر می‌شد (که تعدادشان هم زیاد نبود) در پارت متمرکز شود. در گذر زمان این کتابفروشی کارش را گسترش داد. دو طبقه شد. طبقه پایین مختص کتاب‌های حوزه موسیقی و طبقه دوم هم به سینما، تئاتر، ادبیات و... رسید.

در همه این سال‌ها از دوران نوجوانی ما تا امروز که به میانسالی رسیده‌ایم، پارت برایمان با چهره مهربان مدیرش معنا می‌یافت.

 آقای حسن مفیدی که چند روز پیش از دنیا رفت و حالا به کتابخانه‌مان که نگاه می‌کنیم پشت سر کتاب‌های سینمایی، سیمای او را می‌بینیم. «درک فیلم»، «شناخت سینما»، «یک اتفاق ساده»، «هیچکاک همیشه استاد»، «فیلم به عنوان فیلم»، «فلینی به روایت فلینی»، «سینمای اورسن ولز»، «تاریکی‌های نورانی»، «هزارتوی رؤیا- حقیقت»، «در کوچه سام»، «تا آخرین نفس‌هایم» و...

اواخر دهه 60 را به یاد می‌آورم که از هفته دوم تعطیلات نوروز با پول عیدی‌هایم به پارت می‌رفتم و آقای مفیدی با کتاب‌های سینمایی‌اش، شب‌هایم را پرستاره می‌کرد. او علاوه بر کتابفروشی، ناشر هم بود. بعد از چند کتاب سینمایی در دهه 60 مثل «رعد دور دست» درباره ساتیا جیث‌رای فیلمساز متفاوت هندی، بیشتر در حوزه موسیقی فعالیت می‌کرد. پارت برای چندنسل سلیقه و ذهنیت آفرید و تأثیرش بر فرهنگ و هنر بسیار بیشتر از برخی نهادهای پرهزینه و کم‌حاصل بود. برای نسل من در برهوت دهه 60 کتابفروشی پارت، حکم یک دانشکده سینمایی را داشت.

 از شما ممنونیم آقای مفیدی که با کتاب‌هایتان ما را با فورد، هاکس، فلینی، کوروساوا، کوبریک، تئوری مؤلف، موج نوی سینمای فرانسه و... آشنا کردید.

فراموشتان نمی‌کنیم که در دوران عسرت، دریچه‌ای به‌سوی نور برایمان گشودید.

این خبر را به اشتراک بگذارید