• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 19 خرداد 1397
کد مطلب : 18938
+
-

خروش برای قدس

هزاران روزه‌دار ایرانی در آخرین جمعه رمضان همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند

قدس
خروش برای قدس

مردم بیش از 900شهر کشور مراسم روز جهانی قدس را در آخرین جمعه‌ماه رمضان برگزار کردند. این راهپیمایی در برخی شهرهای هند، عراق، بحرین، سوریه و یمن نیز برگزار شد. خبرگزاری‌های داخلی و خارجی از مشارکت میلیونی مردم در این مراسم گزارش دادند و تصاویر منتشر شده حکایت از اجتماع متراکم راهپیمایان در مسیرهای منتهی به میعادگاه‌های نمازجمعه سراسر کشور داشت. راهپیمایی روز قدس امسال تحت‌تأثیر تصمیم یک‌ماه اخیر آمریکا مبنی بر انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس در 24اردیبهشت‌ماه قرار داشت. راهپیمایان از  به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام انزجار کردند. رؤسای قوای مقننه و قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور نیز ازجمله شرکت‌کنندگان در مراسم روز جمعه بودند. حجت‌الاسلام احمد خاتمی، خطیب نمازجمعه تهران ضمن تقدیر از مردم روزه‌دار برای حضور با شکوه در راهپیمایی روز قدس، گفت: قطعا راهپیمایی امروز ملت‌های مسلمان علیه سیاست‌های خصمانه آمریکا، نسل‌کشی و رفتارهای نژادپرستانه رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین بود.

«معامله بزرگ قرن» زمینگیر می‌شود

علی لاریجانی، رئیس مجلس که به‌عنوان سخنران روز قدس به دانشگاه تهران رفته بود در اظهاراتش گفت: «امروز مقاومت و بیداری ملت فلسطین، رژیم صهیونیستی را دچار نگرانی زیادی کرده و آنان متوجه شده‌اند که امنیت لرزانی دارند.» لاریجانی تصریح کرد: مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و سعودی می‌خواهند ایران را در کنج قرار دهند ولی کاری نکنند که با کنج قرار دادن ایران باعث ناامنی خودشان شوند.

 وی در ادامه با بیان اینکه شرایط منطقه در مبارزه با رژیم صهیونیستی فراز و فرودهای زیادی داشته است، گفت: اما مجموعه نیروی مقاومت قدرت گرفته، طرح‌های سازش رنگ باخته و جریان مقاومت به‌عنوان تنها راه‌حل فلسطین رخ نموده است که اینها دستاوردهای کمی نیست. رئیس مجلس با اشاره به طرح آمریکایی‌ها با عنوان «معامله بزرگ قرن» تصریح کرد: آنها می‌خواهند تعهداتی را که در سازمان ملل برای رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود که آوارگان حق بازگشت دارند، مجتمع‌های یهودی نباید در کرانه باختری ساخته شود و حقوق فلسطینی‌ها باید احقاق شود از بین ببرند و به جای آن به فلسطینی‌ها پول بدهند.
آنها تصور می‌کنند که مردم فلسطین ساده‌اندیش هستند؛ درحالی‌که 70سال است که مبارزه می‌کنند و مسئله‌شان پول نیست بلکه شرافت است و با پول نمی‌توان شرافت و غیرت و وابستگی به سرزمین را از بین برد. لاریجانی همچنین با بیان اینکه این طرح برای معاوضه عرق ملی فلسطینی‌ها با پول است، افزود:‌ این طرح زودتر از طرح‌های سازش زمینگیر خواهد شد. او رژیم صهونیستی را به‌دنبال انحراف اذهان از مسئله فلسطین به مسائل دیگر دانست و افزود: اقداماتی که در مسئله هسته‌ای ایران شروع شد به همین جهت بود که ذهن‌ها از اسرائیل غافل شود.



ملت ایران؛ طرفدار مظلوم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در حاشیه راهپیمایی با بیان اینکه خوشبختانه مردم فلسطین موفق شده‌اند فریاد مظلومیت خود را در سراسر جهان به صدا در بیاورند، گفت: امسال رئیس‌جمهور آمریکا اقدام عجیبی انجام داد و سفارت این کشور را به قدس منتقل کرد که فکر می‌کنم این کار موجب شد احساسات مسلمانان جریحه دار شود و آنها با حساسیت بیشتری در این مراسم شرکت کنند. مردم ایران که همواره طرفدار مظلوم بوده‌اند در این مسیر پیشگام هستند و همین حضور مردم در روز قدس بیانگر این مسئله است. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز در حاشیه راهپیمایی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: حضور در راهپیمایی روز قدس پیام مهمی برای کشورهای سلطه گر به‌ویژه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دارد که فکر می‌کنند با انتقال یک سفارتخانه می‌توانند پایه‌های یک دولت جعلی و کودک کش را محکم کنند، چون با این جمعیت متوجه می‌شوند فکرشان باطل و غلط است.

حاشیه راهپیمایی

روز گذشته همزمان با قطعنامه منتشر شده از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که بند آخر آن به ضرورت هوشیاری مسئولان در پیمان‌ها و سندهای بین‌المللی همچون سند2030، پالرمو و FATF پرداخته بود، پلاکاردها و بولتن‌هایی نیز علیه برخی مسئولان دولتی و مجلس پخش شده بود. در برخی از این برگه‌ها با نوشتن مطالبی علیه لوایح 4گانه دولت در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی، کنوانسیون پالرمو و مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مجلس هشدار داده شده بود. همچنین برخی راهپیمایان پلاکاردهایی در دست داشتند که طبق آن خواستار استیضاح طراحان ۲۰۳۰ بودند. این در حالی است که این طرح مدت‌هاست متوقف شده و اصلا اجرا نشده است.

  حمله لفظی به صالحی در راهپیمایی

برخی افراد در راهپیمایی روز قدس شعارهای تندی ازجمله «خائن»، «وطن فروش» و «مرگ بر منافق» علیه رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم روز قدس سر دادند. در این میان یکی از این افراد خطاب به علی‌اکبر صالحی گفت «والله بالله دروغگویی» که این سخن با واکنش صالحی مواجه شد. رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنشی صریح به فردی که او را «دروغگو» خطاب کرده بود، گفت: «دروغگویید، بی‌ادبید». در راهپیمایی سال‌های اخیر، برخی افراد تندرو با سردادن شعارهای تند و توهین‌آمیز علیه مقامات کشور، سعی در به حاشیه کشاندن مراسم روز قدس داشته‌اند.

قطعنامه پایانی راهپیمایی

راهپیمایی روز قدس با محکومیت انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس همراه بود. این بیانیه «آزادی بیت‌المقدس و حمایت از مردم مسلمان و ستم‌دیده فلسطین» را همچنان «اولویت اول جهان اسلام» دانسته و افزوده بود: «با محکوم کردن توطئه موسوم به «معامله قرن» به جهانیان اعلام می‌داریم تنها راه‌حل مسئله فلسطین «بازگشت آوارگان فلسطینی از اقصی‌نقاط دنیا» و «برگزاری همه‌پرسی فراگیر و آزاد برای تضمین آینده این کشور» با اراده آنان و تحقق راهبرد «فلسطین من البحر الی النهر» بوده و هرگونه راه‌حل جایگزین را فرصت‌سازی برای تداوم اشغالگری و جنایت ننگین رژیم جعلی و اهریمنی صهیونیستی و پایمال‌کردن حقوق مسلم مردم فلسطین می‌دانیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید