• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18686
+
-

۱۶ هزار کارتن‌خواب

نگاه روز
۱۶ هزار کارتن‌خواب


آمارهای کارتن‌خواب‌ها و به‌ویژه زنان کارتن‌خواب و معتاد همیشه جزو اسرار مگوی مدیران است. اما در انجمن طلوع بی‌نشان‌ها چون کسی به کس دیگر دروغ نمی‌گوید برای همین هم خیلی راحت درباره آمار و ارقام حرف می‌زنند. علی بدخشان- مسئول یاوران موسسه- می‌گوید: «فکر کنم آمار‌های ما با توجه به خدماتی که به کارتن‌خواب‌ها می‌دهیم به واقعیت خیلی نزدیک است. تعداد زیاد آن هم توجه بیشتر مسئولان امر را می‌طلبد».

علی بدخشان، آمار جالبی درباره کارتن‌خواب‌های تهران دارد او می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۴ تا ۱۶هزار نفر در پاتوق‌های استان تهران، کارتن‌خواب هستند و مناطق دره فرحزاد، مولوی و شوش، بیشترین آ‌مار کارتن‌خواب را در استان تهران دارد. با اینکه این نقاط چندین بار از سوی پلیس پاکسازی شده‌اند اما باز هم جزو مناطق آلوده محسوب می‌شوند و همیشه در تیررس نگاه ما قرار دارند. کارتن‌خواب‌ها هر جای تهران که باشند شب که هوا تاریک می‌شود با هر وسیله‌ای خودشان را به این مناطق  می‌رسانند و به همین‌خاطر این محل‌ها خیلی آسیب‌پذیر‌تر و آلوده‌ترند».

علی بدخشان ادامه می‌دهد: «در موسسه طلوع بی‌نشان‌ها ۷‌گروه فعالند که ۵ گروه در تهران و ۲گروه دیگر در کرج و بومهن مستقر هستند. آنها سه‌شنبه‌‌شب‌های هر هفته به ۱۶پاتوق سرکشی می‌کنند و یک وعده غذا به کارتن‌‌خواب‌ها می‌دهند. پاتوق کارتن‌خواب‌ها یا موقت و ساعتی است یا دائمی! مثلا در دره فرحزاد ۷ پاتوق که از سال‌ها پیش با اسامی مختلف مشخص شده‌اند وجود دارد که ۳پاتوق آنها ثابت است و به ‌صورت بیغوله و خرابه، محل زندگی دائمی افراد است. ورود به این بیغوله‌ها آداب خاص خودش را دارد. توصیه ما به خیرین این است که به هیچ وجه خودشان تنها به این پاتوق‌ها نزدیک نشوند. کسی که کارتن‌خواب شده قید همه‌‌چیز را زده، لحافش آسمان خداست و سرش را هم روی زمین می‌گذارد. هر کس که بخواهد آرامش نداشته‌اش را زیر سوال ببرد یا برایش مزاحمت ایجاد کند یا حتی کمک کند و از نظر کارتن‌خواب یک مهاجم است که می‌خواهد اذیتش کند برای همین هم وارد دعوای فیزیکی می‌شود. ما پاتوق‌ها را شناسایی کرده‌ایم و نیازسنجی لازم برای آنها صورت گرفته و موسسه تا جایی که از دستش بر بیاید به کارتن‌خواب‌های آن کمک می‌کند».

مسئول طرح «تهران، شهر بدون گرسنه» در موسسه طلوع بی‌نشان‌ها تاکید می‌کند: « برای توزیع غذا به همه پاتوق‌های تهران سرکشی نمی‌کنیم بعضی از آنها از نظر امنیتی مناسب نیستند. از طرفی کارتن‌خواب‌ها پراکنده‌اند و فقط ۴۰ درصد آنها به‌صورت متمرکز در پاتوق‌ها یافت می‌شوند. در تهران به ۱۳پاتوق در ۶منطقه  سرکشی می‌کنیم و به باقیمانده پاتوق‌ها به‌صورت گذری یا پراکنده سرکشی می‌شود».

علی بدخشان ادامه می‌دهد: «متاسفانه منطقه ۴ که پاتوق خاک‌سفید است و سال‌ها نیروی انتظامی برای پاکسازی آن تلاش کرده حدود ۶‌ماه است که دوباره پاتوق کارتن‌خواب‌ها شده است». وی مناطق فرحزاد، مولوی و شوش را دارای بیشترین آ‌مار کارتن‌خواب‌ها در استان تهران می‌داند و اضافه می‌کند: «هر هفته سه‌شنبه‌شب‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ مرد و ۵ تا ۱۲ زن کارتن‌خواب را که کودکان هم میان‌شان حضور دارند در مرکز جذب می‌کنیم».

 علی بدخشان می‌افزاید: «بیشتر مردان پذیرش‌شده ۲۱تا ۶۵ ساله هستند که با تمایل صددرصدی می‌آیند. این کارتن‌خواب‌ها معتادند. در زنان، طردشدگی و بی‌سرپناهی هم بسیار دیده می‌شود».

این مسئول در موسسه طلوع بی‌نشان‌ها درباره برنامه «تهران، شهر بدون گرسنه» اظهار می‌دارد: «متاسفانه مردم در تالارها و هتل‌ها دورریز غذا زیاد دارند. جمعیت طلوع در اوایل با باقیمانده غذاهای مراسم خانوادگی، دادن یک وعده غذا به افراد کارتن‌خواب و معتاد را آغاز کرد اما از سال ۱۳۹۴ طرح تهران، شهر بدون گرسنه، آغاز شد. در این برنامه، غذاهای دست‌نخورده مجالس، نذری‌ها و قربانی‌ها را با برنامه و هدف به ‌دست ایتام، کارتن‌خواب‌ها و معلولان نیازمند می‌رسانیم. این طرح را ابتدا در ۴منطقه آغاز کردیم اما اکنون ۱۳نقطه در تهران داریم که می‌توان غذاهای نذری را در آنجا به‌دست نیازمندان رساند».

علی بدخشان می‌گوید: «شهروندانی که مایل باشند در طرح جمع‌آوری غذاهای سالم و دست‌نخورده مجالس و مهمانی‌های خود یا دادن نذورات شرکت کنند، می‌توانند با شماره تلفن ۵۵۷۳۹۹۵۶ تماس بگیرند یا با دریافت نشانی مرکز تحویل غذا به آنجا مراجعه کنند».

این خبر را به اشتراک بگذارید