• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15987
+
-

گزارش همشهری از وضعیت بازار نان در گفت‌و گو با روسای اتحادیه‌های صنفی نان

افزایش قیمت نان در‌ماه رمضان امسال منتفی شد

افزایش قیمت نان در‌ماه رمضان امسال منتفی شد


مهیار زاهد/ خبرنگار
در آستانه‌ماه مبارک رمضان قوت غالب مردم به یکی از مسائل روز بدل شده. یکی از مسائلی که این روزها درباره نان مطرح می‌شود موضوع کیفیت نان‌های پخته شده در نانوایی‌هاست.

از طرف دیگر خبرهای ضد‌و نقیضی از تغییر قیمت نان در‌ماه مبارک رمضان به گوش می‌رسد. اما با این همه مسئله نان تنها متوجه مصرف‌کننده نیست و نانواها نیز با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند. با این اوصاف مشخص نیست که وضعیت نان در کشور چه خواهد شد.

اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایی‌های سنگکی در این‌باره به همشهری می‌گوید: «با توجه به اینکه کارخانه‌های تولید‌کننده آرد در چند سال اخیر و به‌خصوص در سال‌جاری با افزایش هزینه‌هایی چون دستمزد کارگران، مالیات، بیمه، قیمت برق، آب، گاز و... مواجه بوده‌اند به‌نظر می‌رسید باید قیمت‌ها را افزایش دهیم اما خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده هیچ کدام از کارخانه‌ها حق افزایش قیمت آرد ارائه شده به نانوایی‌ها را ندارند.»

او می‌افزاید:«البته نباید فراموش کرد چندین سال است که قیمت‌ها افزایش نیافته اما این کارخانه‌ها بعضا بیش از 80کارگر دارند و در این سال‌ها روزبه‌روز هزینه‌هایشان بیشتر شده است. قیمت نان سنگک هم‌اکنون همان 800تومان4سال پیش است. نان سنگک کنجدی هم 1000تومان است.» پابرجا می‌گوید:« درچند سال گذشته 30درصد به تعداد نانوایی‌های سنگک در استان تهران افزوده شده و تعداد آنها از 1000نانوایی فراتر رفته که نشان‌دهنده میزان تقاضای زیاد در بازار است. به گفته او خوشبختانه بازار سنگک در آستانه‌ماه مبارک رمضان روزهای آرام و بدون تلاطمی را سپری می‌کند و جای هیچ نگرانی نیست. از طرفی تلاش داریم تا همکارانم در سراسر کشور بتوانند طی این‌ماه نان با کیفیت بالا را به مشتری‌ها عرضه کنند.»

از طرف دیگر قائم زراعت‌کار، رئیس اتحادیه نانوایی‌های سنتی نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تغییر نکردن قیمت نان از سال 93تا‌کنون، می‌گوید:«در سال گذشته از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته شد که قیمت نان 15درصد افزایش قیمت داشته باشد و این مصوبه از تاریخ یکم دی‌ماه سال 96اجرایی شد اما در تاریخ چهارم همان‌ماه جلوی این مصوبه گرفته شد و گفتند که از طرف ریاست‌جمهوری دستور توقف این افزایش قیمت صادر شده تا این مسئله بیشتر بررسی شود. اما تاکنون هیچ بررسی یا نتیجه‌ای اعلام نشده و همچنان همه نانوایی‌ها به همان قیمت سال 93به‌کار خود ادامه می‌دهند.»

او می‌افزاید:«85درصد از آرد کشور به‌صورت یارانه‌ای است که با قیمت کیلویی 665تومان یا کیسه‌ای 34هزارتومان خریداری می‌شود و 15درصد باقی نیز نیمه یارانه‌ای است که کیلویی 875تومان و کیسه‌ای 48هزار تومان خریداری می‌شود. این قیمت‌ها براساس گندم حدود 900تومانی مشخص شده درحالی‌که نرخ آزاد گندم از طرف دولت 1350تا 1400تومان اعلام شده است.»

زراعت کار می‌گوید: «اکثر نانوایی‌ها در کشور به این وضعیت قیمت معترض هستند زیرا با این شرایط نمی‌توانند از پس مخارج و زندگی خود بربیایند. در فرانسه 27هزار نانوایی سنتی بیش از چند نوع کالا را در کنار نان ارائه می‌کنند و در هر نانوایی 7 تا  8نفر امورات زندگی خود را می‌گذرانند اما در ایران 90هزار نانوایی تک کالایی هستند که آن هم با توجه به آمارها درنهایت 3200عدد نان می‌فروشند اما در فرانسه روزانه 200کیلو پخت را در کافه‌نان‌ها شاهد هستیم.»

او می‌افزاید:«سال 93قیمت قبض گاز 70تا 80هزار تومان در‌ماه بوده اما امسال بعضا تا یک میلیون تومان نیز می‌رسد. با چنین شرایطی نانواها به‌شدت تحت فشار هستند.»
رئیس اتحادیه نانوایی‌های سنتی می‌گوید:«قیمت نان لواش، 210تومان، بربری ساده 650تومان، سنگک 800تومان و تافتون 400تومان است. »

او درباره اعتراض‌ها به کیفیت نان می‌گوید:«هرچند که خوشبختانه 2سال است در زمینه گندم به‌خودکفایی رسیده‌ایم اما این گندم‌ها اغلب کیفیت مناسبی ندارند. 35درصد گندم داخلی با کیفیت مناسب است و 30درصد با کیفیت متوسط و درجه 2و باقی نیز بی‌کیفیت و درجه 3هستند. نانواها با آردی که حق انتخابی برای کارخانه آن ندارند به ناچار باید پخت کنند و این وضعیت به‌گونه‌ای است که مثلا در زمستان که همواره با آب گرم آرد را مخلوط می‌کردند در زمستان گذشته حتی با آب گرم هم نمی‌شد آرد را به خمیر مناسبی بدل کرد. » زراعت‌کار می‌افزاید:«آردهای خارجی دست‌کم یک سال ماندگاری دارند اما آردهای تولید داخل حداکثر 2‌ماه ماندگاری دارند و متأسفانه با کیفیت پایینی که دارند هیچ‌گونه حق انتخابی را نیز به مصرف‌کننده و نانوا نمی‌دهند. »

او تأکید می کند:« با وجود تمامی این مشکلات تلاش کرده‌ایم که در‌ماه مبارک رمضان تا حد امکان نان با کیفیتی را به مشتری بدهیم. باشد که سر سفره‌های افطار دعایمان کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید