• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15967
+
-

اشتغال صددرصدی در چین کوچک

دهیار «بصری»: وجود 60 کارگاه خیاطی، آینه و شمعدان، لوازم آشپزخانه و مصنوعات فلزی و برنزی مردم شهر را به روستا می‌کشاند

اشتغال
اشتغال صددرصدی در چین کوچک





آوا صادق| اراک- خبرنگار:

در چند سال‌ اخیر که به دلایلی همچون بیکاری و از رونق افتادن کشاورزی شاهد مهاجرت روستاییان و خالی شدن روستاها هستیم، روستایی در همین حوالی هست که با اشتغال صددرصدی به «چین کوچک» در استان شهرت پیدا کرده است و حتی مردم برخی از شهرهای اطراف برای پیدا کردن کار به این روستا می‌آیند. روستای «بصری» در بخش زالیان از توابع شهرستان شازند قرار دارد و با اشتغال‌زایی در 60 کارگاه شور و نشاط و امید به زندگی را در میان اهالی روستا به‌ویژه جوانان جویای کار ایجاد کرده است. 


نبود حمایت‌ها اشتغال را به سمت شهرها و شهرک‌های صنعتی می‌کشاند

«مسعود‌رضا احمدی» یکی از اهالی این روستا که در کارگاه مصنوعات فلزی کار می‌کند به همشهری می‌گوید: از زمان راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی در روستا با آرامش خاطر بیشتری زندگی می‌کنیم، زیرا صاحب شغل و درآمد مناسبی هستیم. در کارگاهی که کار می‌کنم جوانانی فعالیت می‌کنند که تمایلی به زندگی در شهرها ندارند و اوضاع اشتغال در این روستا را بهتر از شهر می‌دانند.

«حمید جافری» یکی دیگر از اهالی بصری می‌گوید: با اینکه اخیراً حمایت‌ها از اشتغال روستایی کمتر شده، اما جوانان بسیاری با اشتغال‌زایی در بصری و ایجاد کارگاه‌های کوچک و بزرگ معیشت خود و خانواده‌های دیگری را تامین کرده‌اند. البته با وجود وضعیت مناسب اشتغال و تولید در روستای بصری، برخی از واحدهای تولیدی از این روستا رفتند و در حاشیه شهرها ایجاد شدند. اگر از روستای بصری حمایت بیشتری می‌شد و زیرساخت‌ها برای کمک به اشتغال بیشتر مردم در روستا فراهم می‌آمد، قطعاً برخی از این واحدهای تولیدی به حاشیه شهرها و نواحی صنعتی استان کشیده نمی‌شدند و در این منطقه و روستاهای مجاور شاهد اشتغال بیشتری بودیم.
وی ادامه می‌دهد: عدم حمایت کافی از این واحدها باعث شد که برخی از تولیدکنندگان به شهرها مهاجرت کنند‏، اما با این وجود هنوز رونق و اشتغال صددرصدی در این روستا هست.


نشاط و سرزندگی در بصری

دهیار بصری می‌گوید: روستای بصری 1208 نفر جمعیت ساکن دارد و 600 نفر نیز به صورت فصلی در روستا ساکن می‌شوند که جزو آمار به حساب نمی‌آیند، ولی اغلب آنها بیش از 6 ماه در روستا سکونت دارند. 
«رضا دانش‌محمدی» بیان می‌کند: رویکرد دهیاری در چند سال اخیر افزایش جمعیت و مهاجرت معکوس بوده و شرایط به شکلی فراهم شده که شوق و ذوق بصری‌ها برای برگشت به روستا افزایش یافته است. در روستای بصری نشاط و سرزندگی وجود دارد و جوانان می‌توانند با اشتغال در روستا به آینده و کسب و کارشان امیدوار باشند و مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها نشوند. در بصری حدود 60 کارگاه خیاطی، آینه و شمعدان، لوازم آشپزخانه، دکوراسیون منزل و مصنوعات فلزی و برنزی فعالیت دارند که محصولاتی با تنوع زیاد تولید می‌کنند.

دانش‌محمدی ادامه می‌دهد: از آنجا که مشابه این اجناس از کشور چین نیز وارد می‌شود و روستا از حیث اشتغال‌زایی شهرت یافته است، به این روستا لقب «چین کوچک» داده‌اند که مجموعه‌ای از چند کارگاه تولیدی است که محصولاتشان به اقصی نقاط ایران ارسال می‌شود. وی می‌گوید: افرادی که اصالتاً بصری هستند درصد اشتغال بالایی را در این روستا و خارج از آن دارند، اما بیشتر در این 60 کارگاه داخل روستا متمرکز هستند.


اشتغال‌زایی بیش از 800 نفر در چین کوچک

دهیار بصری بیان می‌کند: در حال حاضر میزان اشتغال‌ در این روستا به تناسب فصل تفاوت می‌کند. در 6 ماه دوم سال 370 نفر به صورت مستقیم مشغول به کارند، اما در 6 ماه ابتدای سال به دلیل اشتغال مردم به کشاورزی این رقم به 250 نفر می‌رسد.دانش‌محمدی می‌افزاید: در مجموع بیش از 500 نفر به صورت غیرمستقیم در کارگاه‌های مذکور فعالیت دارند.وی اظهار می‌کند: این کارگاه‌ها محصولاتشان را در تعدادی از استان‌های کشور توزیع می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که محصولات این روستا اغلب شهرهای کشور را پوشش می‌دهد. 

دهیار روستای بصری در خصوص اثرات زیست‌محیطی این تعداد کارگاه در روستا ادامه می‌دهد: کارگاه‌ها در قالب کارگاه‌های خانگی فعالیت دارند و هیچ آلودگی اعم از صوتی، محیطی و خاکی ایجاد نمی‌کنند.


جای خالی حمایت‌ها

دانش‌محمدی می‌گوید: با وجود شرایط مثبتی که ایجاد شده است، در سال‌های گذشته از برخی اهالی حمایت لازم نشده و آنها مجبور شده‌اند در اطراف اراک همچون نواحی و شهرک‌های صنعتی مشغول به کار تولید شوند.
وی بیان می‌کند: دیدگاه مسئولان به روستاها همیشه از بالا به پایین بوده و بدون آنکه در روستاها تحقیق کنند و این مناطق را از نزدیک ببینند، تصمیم‌سازی می‌کنند. بنابراین آن طور که باید از اشتغال‌زایی حمایت نشده است.
دهیار این روستا می‌افزاید: مقرر است از منابع ملی تسهیلات اشتغال‌زایی به روستاها داده شود، اما رشته‌های فعال در این روستا در سرفصل‌های شغل‌هایی که به آنها تسهیلات داده می‌شود، قرار نگرفته است.

دانش‌محمدی اظهار می‌کند: اهالی روستا نمی‌توانند از تسهیلات اشغال روستایی استفاده کنند که این ضعف و عیب است، اما دهیاری با استفاده از ظرفیت خود و سرمایه‌گذاری در بانک‌هایی مثل کارآفرینی و امید به برخی از مشاغل در حد بضاعت تسهیلاتی داده است. وی ادامه می‌دهد: همین بضاعت و تسهیلات محدود از قول‌های مسئولان در این زمینه قابل دسترس‌تر بوده است و حداقل مردم طعم تسهیلات را چشیده‌اند.


اشتغال‌زایی بصری‌ها در اراک و تهران

دهیار بصری می‌گوید: در سال 92 با سرمایه‌گذاری دهیاری حدود 600 میلیون تومان تسهیلات به اهالی روستا داده شد. از این حیث تنها روستایی هستیم که شاید در استان یا کشور در این کار پیشرو بوده‌ایم و توانسته‌ایم از محل منابع داخلی روستا تسهیلات در اختیار اهالی قرار دهیم.
دانش‌محمدی می‌گوید: تولیدکنندگان بیش از 160 کارگاه در اراک و بیش از 280 کارگاه در تهران از اهالی بصری هستند که در تهران و اراک اشتغال ایجاد کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید