• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15412
+
-

حفر چاه‌های اضطراری برای آب شرب اصفهان

گزارش
حفر چاه‌های اضطراری برای آب شرب اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به‌دلیل کم‌آبی، تدابیر ویژه‌ای برای حفر چاه‌های اضطراری برای تأمین آب شرب اتخاذ شده و همچنین ذخیره‌سازی آب در مخازن استراتژیک آب در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به اینکه  معضل فعلی کم‌آبی در پهنه استان اصفهان، در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، افزود: سدهای مخزنی ۸۰ درصد کاهش حجم دارند؛ از طرفی بارندگی نسبت به متوسط بلندمدت حدود ۷۰درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به جلسات مدیریت بحرانِ استان برای مقابله با کم‌آبی، گفت: براساس این جلسات، مصرف بهینه آب در همه بخش‌ها در دستور کار قرار گرفت. در بخش فضای سبز، چمن حذف و بر آبیاری شبانه و آموزش به کارگران تأکید شد. جداسازی آب شرب از آب فضای سبز و کشت گونه‌های مقاوم به خشکی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفت. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه برای مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب، در بخش صنعت هم اقدامات مؤثری را دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: کاهش حجم آب و صرفه‌جویی به‌صورت ویژه، بازچرخانی آب و استفاده از پساب داخلی صنعت و همچنین استفاده از روش‌های کم‌مصرف آب در روند تولید ازجمله این اقدامات به شمار می‌رود.

شیشه فروش با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه با همکاری شهرداری در بخش صنعت و فضای سبز، گفت: در بخش آب شرب به همه ادارات اعلام شده که باید ۳۰درصد مصرف آب نسبت به دوره مشابه را کاهش دهند و کاهنده‌های مصرف آب در سیستم‌های اداری نصب‌کنند. ذخیره آب در مخازن استراتژیک آب در بخش‌های مختلف نیز به ادارات تکلیف شده است. وی با بیان اینکه به‌دلیل برداشت از منابع آب‌های زیرمینی در سال‌های گذشته در بعضی مناطق و دشت‌ها فرونشست زمین داشته‌ایم، گفت: به‌طور مثال در دشت منطقه کاشان، منطقه گلپایگان، شهرضا فرونشست داشته‌ایم؛ حتی در فریدن فرونشست داشته‌ایم که باعث  وارد آمدن آسیب به خانه‌های مسکونی شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه به‌دلیل کم‌آبی کشاورزان استان اصفهان در مشقت به‌سرمی‌برند، ادامه داد: به‌دلیل کم‌آبی، آبی به کشاورزان تحویل داده نشده که همین موضوع اعتراض آنها را به همراه داشته است. دولت با تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی برنامه‌های توزیع آب را ابلاغ می‌کند که در بخش شرب، صنعت و کشاورزی به چه شکل از آب استفاده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید