• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14589
+
-

پیشنهاد تبدیل معابر غیررسمی عراق و ایران به مرزهای رسمی

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق می‌گوید: این اقلیم با کمک دولت عراق می‌کوشد 5معبر غیررسمی خود با ایران را به مرزهای رسمی تبدیل کند تا بر حجم مبادلات بازرگانی و تجاری 2طرف افزوده شود.

پیش‌بینی می‌شود درصورت توافق ایران با مقامات اقلیم کردستان عراق به نابسامانی در مرزهای مشترک در تجارت کالایی ازجمله مشکلات کولبری در شهرهای مرزی ایران با اقلیم کردستان عراق پایان داده شود.
به گزارش ایرنا، نیچروان بارزانی دیروز در همایش گسترش روابط تجاری بین ایران و اقلیم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اربیل، افزود: مبادلات تجاری بین ایران و اقلیم کردستان بین 6تا 6.5میلیارد دلار در سال است که بیشتر آن به واردات از ایران مربوط می‌شود. او با تأکید بر گسترش روابط تجاری اقلیم کردستان عراق با ایران، گفت: اقلیم کردستان در تلاش برای جلب حمایت دولت عراق و ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک با ایران در مرز پرویزخان است. او به اهمیت روابط تجاری بین ایران و اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: اکنون بیش از 135کارگاه تولیدی ایرانی در اقلیم کردستان فعالیت دارد. او از تجار ایرانی و عراقی خواست تا برای گسترش روابط تجاری 2طرف تلاش کنند و گفت: برای حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایران در این منطقه متعهد هستیم.
معابر غیررسمی اقلیم کردستان با ایران شامل «کیله» و «قاسم رش» در سردشت از توابع آذربایجان غربی، «سیرانبند» بانه از توابع کردستان و «نوسود» و «پشته» از توابع کرمانشاه است. نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفته است: از هر تلاشی برای حل موانع موجود برای توسعه روابط اقتصادی و بسترسازی برای روابط راهبردی اقتصادی با ایران حمایت می‌کنیم.
بارزانی، با اشاره به مذاکرات اربیل و بغداد تأکید کرد: مذاکرات اربیل و بغداد کمک کرده تا بخش زیادی از مشکلات موجود بر سر مرزها را براساس قانون اساسی عراق حل کنیم. به گفته او حل این مشکلات بر توسعه روابط اقتصادی ایران با اربیل و عراق تأثیر‌ مستقیمی‌ خواهد گذاشت. او با یادآوری حمایت ایران از مردم اقلیم کردستان و عراق بر ضرورت ایجاد مناطق آزاد بازرگانی بین 2طرف تأکید و اعلام کرد: دولت اقلیم کردستان عراق با اختصاص زمین در تلاش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در مرز پرویزخان با ایران است. او گفت: همزمان از دولت عراق می‌خواهیم با حمایت از این اقدام زمینه افزایش مبادلات اقتصادی بین عراق و ایران را فراهم‌ سازد. بارزانی تأکید کرد این منطقه با وجود داشتن 3دروازه رسمی می‌کوشد 5دروازه غیررسمی با ایران را با کمک دولت عراق به رسمیت بشناسد تا بر حجم مبادلات بازرگانی و تجاری 2طرف افزوده شود.
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران هم با تأکید بر توسعه روابط با اقلیم کردستان عراق، هدف از برگزاری این همایش را توسعه و ساختارمند کردن روابط اقتصادی با اقلیم کردستان عراق دانست. او اعلام کرد درصدد ایجاد نظام آزاد تجاری بین دوطرف هستیم و این امر می‌تواند همزمان سرمایه‌گذاری داخلی را در 2کشور تقویت کند. شریعتمداری، همچنین ثبات مقررات در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و امور بانکی را لازمه توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: ایران آماده ارائه تعهدات لازم برای ثبات در این عرصه‌هاست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در مذاکرات با نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، بر سر تشکیل یک کمیته مشترک، متشکل از فعالان اقتصادی 2طرف، برای بررسی و چاره‌جویی و حل مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی، به توافق رسیدیم. همایش 2روزه فرصت‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان، سفیران کنونی و سابق ایران در بغداد، مقامات حکومتی و اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی عراق و ایران دیروز چهارشنبه در اربیل برگزار شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید