• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14541
+
-

آسیا برایم کوچک است

آسیا برایم کوچک است

نیلوفر حامدی| به همان اندازه که اوسین بولت سریع‌ترین مرد افقی جهان است، او سریع‌ترین مرد عمودی در دنیاست. رضا علیپور ملی‌پوش سنگ‌نوردی ایران که عنوان یوزپلنگ آسیا را هم از سوی فدراسیون جهانی به‌نام خود ثبت کرده است، طلایی دیگر به فهرست افتخاراتش اضافه کرد. او که به تازگی از جام‌جهانی روسیه با دست پر و طلای این رقابت‌ها به کشور برگشته ‌است برخلاف همه ورزشکاران که تمام فکر و ذهنشان بازی‌های آسیایی جاکارتاست به مسابقه بعدی جهانی‌اش فکر می‌کند. او در گفت‌و‌گو با همشهری‌ورزشی از اهداف پیش روی خود و اولویت مسابقات جهانی گفت. اولویتی که جای 100میلیون پول لیگ داخلی را هم برایش گرفته است.
  به تازگی یک طلای جهانی دیگر به فهرست مدال‌هایتان اضافه کردید. سطح مسابقه چطور بود؟
در این مسابقه 85شرکت کننده حضور داشت که از 30کشور مختلف و البته صاحب نام جهان از این رشته حضور داشتند. ایتالیا، روسیه، اندونزی، چین و... از جمله بزرگ‌ترین کشورهای حاضر بودند. خوشخبتانه در پایان مسابقات توانستم قهرمان این رقابت‌ها شوم و قبل از روسیه قدرتمند قرار بگیرم. اندونزی هم در این مسابقات خیلی عالی ظاهر شد و توانست سوم شود.
  چه رکوردی ثبت کردید؟
رکوردم در این مسابقات 5:70 بود.
  نسبت به‌رکورد خودتان که 5:48 بود خیلی بیشتر شد چرا؟
بله به‌خاطر اینکه مصدومیتی داشتم که به‌خاطر آن نتوانستم مثل همیشه باشم. بدنی که ساخته بودم به آن سطح همیشگی نرسید ولی مهم این بود که قهرمانی را به‌دست آوردم. حتما برای مسابقات آینده رکورد بهتری ثبت می‌کنم.
  مسابقات آینده یعنی جاکارتا؟
به جاکارتا می‌روم و همه انرژی‌ام را هم برای این این مسابقات خواهم‌گذاشت تا یک مدال طلای دیگر برای ایران ثبت کنم اما هدف اصلی من جاکارتا نیست و در مقابل عنوان‌هایی که پیش‌تر به‌دست آوردم این مدال جایگاه کمتری قطعا برایم خواهدداشت. به هر حال در طول سال همیشه با بهترین‌های جهان می‌جنگم وقتی بهترین‌ها آسیایی می‌شوند سطح مسابقه هم برای من تغییر می‌کند.
  چه مسابقات مهم‌تری از جاکارتا پیش‌رویتان است؟
رقابت‌هایی که میدان جهانی محسوب می‌شوند. مسابقات رنکینگ جهانی و همچنین مسابقات قهرمانی جهان اتریش در سال2018 برگزار می‌شود که اهمیت خیلی زیادی برایم دارد.
  در این میدان‌ها قصد ثبت رکورد جدید هم دارید؟
نه فعلا تمرکزم روی رکورد نیست. به‌خاطر اینکه مدال‌های زیادی هستند که باید به گنجینه داشته‌هایم اضافه کنم. البته که به بهبود رکورد هم فکر می‌کنم ولی اولویت اولم نیست و بیشتر به فکر کسب قهرمانی در رویدادهای مختلف هستم.
  آسیب‌دیدگی که به آن اشاره کردید مشکلی در روند تمریناتتان ایجاد نمی‌کند؟
نه آسیب دیدگی‌ام آن‌قدری نیست که جلوی کارم را بگیرد. اگر یک هفته استراحت می‌کردم کاملا بهبود پیدا می‌کرد اما از ‌آنجایی که تمرین را رها نمی‌کردم و بدون توقف در حال کار کردن بودم بهبودی حاصل نشد. حالا که برگشتم فرصت خوبی است تا دردم کاملا بیفتد. اگرچه به هر حال ورزش قهرمانی مساوی با درد کشیدن است. چون دنیا ورزش حرفه‌ای با درد و آسیب و مصدومیت پیش می‌رود.
  رشته شما بالاخره المپیکی شد اما گویا برای 2020 باید در تمام بخش‌ها مسابقه دهید درست است؟
بله در توکیو باید به شکل اورال شرکت کنیم. یعنی در هر 3رشته سرطناب، بولدرینگ و سرعت مسابقه می‌دهیم و امتیازهای هر 3مسابقه مشخص می‌کند که چه کسانی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند. 
  چقدر به المپیک فکر می‌کنید و چه برنامه‌ای دارید؟
به نظرم بهتر است روی همین مسابقات پیش رویم تمرکز کنم. به هر حال دوسال تا المپیک2020 زمان باقی مانده و تا آن موقع فرصت زیاد هست. به‌همین دلیل ترجیح می‌دهک انرژی‌ام را صرف همین حالا بکنم چون به‌نظرم کسی که حالش را درست بسازد، قطعا آینده‌اش هم به بهترین شکل ساخته خواهد‌شد.
  با وجود اینکه شما 20مدال جهانی و آسیایی در کارنامه‌تان دارید ولی هنوز این رشته در ایران لیگی ندارد درست است؟
بله ولی اگر داشت هم فرقی برای من نمی‌کرد چون شرکت نمی‌کردم.
  حتی اگر پول خوبی می‌دادند؟
نه حتی اگر سالی 100میلیون هم به من می دادند شرکت نمی‌کردم چون من همه عمرم را برای این رشته گذاشته‌ام و همه این سال‌ها تلاش کردم تا بهترین عناوین را برای ایران به‌دست آورم. درست نیست که بخواهم در یک مسابقه سطح پایین که نفر دومش اختلاف زیادی با من دارد شرکت کنم.  البته نمی‌خواهم وارد حاشیه شوم. سعی می‌کنم کار خودم را انجام دهم تا پرچم ایران را در سراسر دنیا به اهتزاز درآورم. هر چقدر هم که توجه نباشد و هزینه‌های بالا برای تیم‌هایی شود که نمی‌توانند نتیجه‌های جهانی شبیه به من را کسب کنند اما بازهم تمرکزم روی کار خودم است.
  با این حساب پس درآمدتان از همان آتش‌نشانی است؟
بله آتش‌نشان افتخاری هستم که بخشی از درآمدم از همین کار است. بخشی دیگر هم جوایزی است که روی سکوی مسابقات بعد کسب عناوین مختلف به من می‌دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید