• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14526
+
-

ورزش گلف را از زاویه دیگری ببینیم

جذابیت توپ و چوب و چمن!

جذابیت توپ و چوب و چمن!

 سها دادمند:

چند نفر، که عموما میانسال بوده یا سن بالایی دارند، داخل زمین چمنی که دورتادورش را حفاظ کشیده‌اند، درحال تمرکز برای انداختن توپی از روی چمن داخل منافذ مشخص شده دور زمین هستند. این افراد کمتر با هم حرف‌ می‌زنند و تحرک بدنی کمی هم در آنها می‌بینیم. از این زاویه، گلف، یک بازی ایستا و کسل‌کننده است. 
اینکه چند نفر ساکت و آرام در مکان مشخص جمع شوند و در سکوت و با کمتری تحرک، ورزش کنند! اصلا به نظرتان ، ورزش به حساب می‌آید؟ قطعا نه! اما اگر زاویه دیدمان را بچرخانیم، خواهیم دید گلف، بیش از آنکه ورزش و تحرک بدنی به حساب بیاید، ورزش و تحرک سلول‌های خاکستری مغز است. جالب است بدانید در بعضی از کشورها، این ورزش از سن کم آموزش داده می‌شود. اگر دوست دارید ورزش کنید؛ اما حوصله تحرک زیاد را نداشته و از سوی دیگر دوست دارید هوای تازه بهار را در فضای سبز نفس بکشید و ذهن‌تان هم آرام شود، این هفته، ورزش گلف را امتحان کنید. اما پیش از آن درباره این ورزش اطلاعات‌تان را کامل کنید. 


اول از همه

اگر تا به حال دست‌تان هم به چوب گلف نخورده است، برای اینکه بتوانید در زمان کمتر و با کیفیت بهتری این بازی را یاد گرفته و ادامه دهید، حتما در باشگاهی ثبت‌نام کنید که این بازی را به شکل عملی و در زمین مناسب آموزش می‌دهند. آموزش موارد  نظری باید با روش عملی همراه باشد. 

 چوب گلفی را انتخاب کنید که از نظر ساختاری سبک باشد. سر چوب گلف باید کاملا گود بوده و توپ به‌خوبی در آن جای بگیرد.

 لوازم گلف باید دارای چوب‌های متعدد باشد. باید در ساک گلف، 3 تا 5 عدد چوب بلند فلزی و چند چوب کوتاه باشد. علاوه براینکه سر چوب‌ها باید قابل تعویض باشند. 
چوب‌ها باید در ناحیه دسته یا سر، سنگین نبوده و به راحتی قابل حرکت باشند. درواقع باید با یک ضربه درست دست، خوب و کامل حرکت کنند. 
 محرکی را برای ساک انتخاب کنید که عمیق بوده و راحت قابل حرکت باشد. 


برای ‌بازی در هوای گرم  به این موارد دقت کنید

اگرچه گلف ورزش پرتحرکی نیست، اما همان حرکت اندک در هوای گرم، ممکن است باعث آسیب به جسم شود. بنابراین اگر هوا گرم است، پیش از بازی به این موارد دقت کنید. 

 لباس مناسب بپوشید
 در زمان بازی باید احساس آرامش کنید. یکی  از مهم‌ترین نکته‌ها، خنک بودن بدن و کلافه نشدن در اثر گرماست. به‌ویژه اینکه ممکن است مدتی در یک وضعیت بایستید و زیر آفتاب مستقیم باشید. از عینک، کلاه و کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید. 

خشک نمانید
 در زمان بازی کردن یا کمی قبل و بعد از آن، قهوه، نسکافه و... نخورید. از نوشیدن نوشابه‌های انرژی‌زا هم پرهیز کنید. بهترین نوشیدنی آب یا آبمیوه طبیعی است. 

 سبک بخورید
 غذا را سبک و درحد لقمه‌های میان‌وعده میل کنید. بهترین زمان، بعد از رد کردن سه یا چهار حفره بازی ( سوراخ‌های موجود در زمین چمن گلف) است که یک لقمه بخورید. صبر کنید و دوباره در همین فاصله زمانی، لقمه دیگری را بخورید. اگر بعدازظهر گلف بازی می‌کنید می‌توانید از میان‌وعده‌هایی مانند آجیل خام، میوه تازه، خوراکی‌های حاوی پروتئین گیاهی و... استفاده کنید. 

 صبح زود بیدار شوید
 در فصل تابستان،  در ساعت‌های اولیه روز و تا قبل از گرم شدن هوا بازی گلف را شروع کنید. ایستادن در زیر نورآفتاب می‌تواند کلافه وگرمازده‌تان کند.

 کوتاه گرم شوید
 گلف تحرک بدنی زیادی ندارد، اما باید دست و ناحیه پشت، گردن و کمر، کمی گرم شوند تا حرکت ناگهانی باعث آسیب دیدن این بخش‌ها نشود. بنابراین به مدت حداکثر 10 دقیقه حرکت‌های سبک ورزشی برای گرم کردن این نواحی انجام دهید. 

 باشگاه مناسب را انتخاب کنید
 از نظر کیفیت زمین چمن، رخت‌کن، دوش و... باشگاه را بررسی کنید. کیفیت ارایه خدمات به بازیکن بسیار مهم بوده و در کیفیت بازی و عملکرد او تاثیر به‌سزایی دارد. 

 روی پوست، سپر بگیرید
 از آنجایی که ممکن است حداقل به مدت نیم ساعت در مکان مشخصی ایستاده و درمعرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید، بنابراین حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. بهترین Spf، 50 است. 

 خنک شوید
 حتما بطری آب دم دست داشته باشید و بخش‌هایی مانند گردن، دست‌ها و بخش‌های درمعرض تابش نورآفتاب یا گرمای محیط را با آب خنک کنید. 

دور از آفتاب بگذارید
 ساک وسایل را دور از نورآفتاب بگذارید تا وسایل آسیب نبینند. 

 برنامه‌ریزی کنید
 برای اینکه بتوانید بازی را خوب یاد بگیرید و بدن‌تان خشک نشود، برای انجام حداقل یک دوره بازی، زمان مشخصی را انتخاب کنید. 



اثرات روانی

 رشد ذهنی- فکری

 بازی گلف، باعث رشد فکری می‌شود. به این دلیل که برای بازی به تمرکز بالا نیاز است.
 بازی گلف کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی و هدف‌گیری دقیق‌تری در زندگی داشته باشیم.

 هدف‌گیری درست
 درس اول از بازی گلف، برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف است. درواقع باید نقشه راه درست باشد تا بتوانید به ترتیب و نقطه به نقطه توپ در جای موردنظر پرتاب شود. 
تمرکز، اولین قدم برای یادگیری درست است. برای تمرکز بیشتر یکی از آموزش‌های مناسب، گلف است. 

 اجرای درست
 بعد از تمرکز درست، نوبت به نقشه‌کشی است. بازی گلف کمک می‌کند تا پس از تمرکز، نقشه طراحی شده به ‌درستی به اجرا گذاشته شود. 
  پس از تمرکز و طراحی نقشه مناسب، نوبت به اجرای آن می‌رسد. بازی گلف کمک می‌کند تا مراحل اجرای نقشه به درستی انجام شود.

 شکست را یاد می‌گیرید
 هر بار عدم موفقیت در بازی، باعث از دست دادن امتیاز می‌شود. اما فرصت جبران برای امتیاز از دست رفته وجود دارد. 
 یکی از مشکلات مهم آموزشی، شکست و ناتوانی در روبرو شدن با تبعات آن است. بازی گلف کمک می‌کند تا شکست و تلاش برای امتیازگیری مجدد و رسیدن به جایگاه مناسب آموزش داده شود. 

 آموزش گلف در بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی در سراسر دنیا متداول است. به همین دلیل بسیاری از دانش‌آموزان در اوقات فراغت تابستان، این بازی را فرامی‌گیرند. بنابراین می‌توان گفت بازی‌- ورزش‌های فکری مانند گلف می‌توانند سهم مهمی در جهت آموزش مفاهیم روانی- آموزشی به شکل غیرمستقیم داشته باشند. 


شش نکته برای اینکه دوباره ساخته شوید

خسته‌اید، حوصله هیچ کسی را ندارید. اما از خانه نشستن هم خسته شده‌اید. دل‌تان فضای تازه، هوای تازه و ارتباط با آدم‌های تازه می‌خواهد. برای اینکه دوباره جسم و روان‌تان مانند بهار زنده شود، این روش‌ها را امتحان کنید.

در کارهای خیر شرکت کنید
 یکی از بهترین راهکارها برای تجربه حس خوب، شرکت در کارهای خیر گروهی است. 

بخوانید
 اگر اهل کتاب هستید، عالی است. بهترین دوست برای شرایط کنونی شما، مطالعه است، اما اگر اهل کتاب نیستید یا فعلا حوصله مطالعه کتاب جدی و سنگین ندارید، مجله، روزنامه یا کتاب‌های طنز بخوانید. 

ورزش کنید
 اگر حوصله ثبت نام در کلاس‌هایی را که ورزش گروهی انجام می‌دهند داشته باشید، بسیار عالی است. اما اگر هنوز حوصله جمع را ندارید، ورزش را به تنهایی شروع کنید. 

مهارت جدیدی یاد بگیرید
 سرگرم شدن با کاری که به آن علاقه دارید، راهکار درمانی بسیار خوبی است. همین حالا دنبال علاقه‌ همیشگی‌تان بروید. اگر هم به کار مشخصی علاقه ندارید، سعی کنید با جستجو، کار، ورزش یا هنر جدیدی را شروع کنید.

استراحت کنید
 یکی از دلایل خستگی جسمی و روانی، کار مداوم است. اگر علاقه به کارتان نداشته باشید که این خستگی چند برابر است. بنابراین حتما زمانی را برای استراحت کامل درنظر بگیرید. 

با مشاور مشورت کنید 
 بهتر است در کنار انجام این کارها، با روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید تا زودتر و بهتر به مسیر عادی زندگی بازگردید. 


گلف و جسم ما
تربیت چشم چشم‌ها تیزبین، جستجوگر و دقیق می‌شوند
تقویت ماهیچه‌ها تنظیم حرکت، تقویت عملکرد عضله‌های کمر، پشت، گردن و دست‌ها
اروبیک آرام حرکت منظم ماهیچه‌ها، تقویت ریه‌ها و افزایش حجم آنها و تکرار آرام یک حرکت و تربیت ماهیچه موردنظر


با هر دوره بازی گلف در زمین،  اگر با ماشین مخصوص برای حرکت‌ در مسیر بازی استفاده کرده و یا تمام مسافت را پیاده راه رفته و بازی کنید، این تفاوت‌ها در میزان فعالیت بدنی شما دیده می‌شود: 

3 و نیم متر
شش هزار قدم
چهار مایل مسافت
سوزاندن 600 کیلوکالری به ازای هر 18 سوراخ گلف


4 و 8 دهم متر
11 تا 17 هزار قدم
4 تا 8 مایل مسافت
سوزاندن 1200 کیلوکالری به ازای هر 18 سوراخ گلف


آنهایی که پوست را پیر می‌کنند
ممکن است گران‌ترین کرم پودر، کرم مرطوب‌کننده، چرب‌کننده و... را استفاده کنیم؛ اما پوست‌مان به‌قدری که باید، شاداب و جوان نباشد. دلایل متعددی برای پیری پوست و مهم‌تر از آن، تند شدن روند پیری پوست وجود دارد که چهار دلیل عمده آن این موارد است. 

اشعه فرابنفش
 قرار گرفتن پوست درمعرض اشعه فرابنفش خورشید باعث پیری و چروک‌خوردن پوست می‌شود. هرچه مدت زمان دریافت این اشعه بیشتر باشد، روند پیری، تسریع می‌شود. این اشعه باعث از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست و اصطلاح ریزش پوست می‌شود. علاوه براینکه اشعه فرابنفش باعث تورم پوست و لک شدن پوست به دلیل تجمع سلول‌های رنگین در یک نقطه، بیش از اندازه مناسب می‌شود. از سوی دیگر باعث ایجاد ته مایه رنگ زرد در پوست می‌شود. 
راهکار: استفاده از کرم ضدآفتاب با Spf مناسب، پوست را درمقابل اشعه خورشید مراقبت می‌کند. 

استفاده از دخانیات
  گردش مناسب خون در زیر پوست و تنفس آن، باعث شادابی پوست می‌شود. اما سیگار کشیدن باعث اختلال در عملکرد طبیعی رگ‌ها و گردش خون شده و به این ترتیب پوست به خوبی تنفس نکرده و به رنگ زرد گرایش پیدا می‌کند. پوست افراد سیگاری معمولا زرد، خسته و چروک است.
راهکار: طبیعی است که قطع مصرف دخانیات باعث بازگشت پوست به حالت عادی می‌شود. 

 باقی ماندن آرایش روی صورت
باقی مانده آرایش روی پوست صورت باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد روی پوست می‌شود. این ترکیب‌های نامناسب باعث تخریب کلاژن‌های پوست می‌شود. ایجاد خطوط عمیق روی پوست و اصطلاحا ریزش پوست صورت، عامل دیگری برای آسیب به پوست است. همچنین آکنه پوست، تحریک پوست و تورم،باعث التهاب و لک شدن آن می‌شود. مهم‌ترین مساله، باقی ماندن آرایش روی چشم است. سرخی چشم، شکست مژه‌ها، چروک زیر و کنار چشم  از عوارض پاک نکردن لوازم آرایش و باقی ماندن آن روی پوست صورت است. 
راهکار: بعد از بازگشت به منزل، آرایش‌ها را با شیرپاک‌کن پاک کرده و با آب سرد پوست را بشویید. از کرم‌های مناسب برای تغذیه پوست استفاده کنید.

کم یا بی‌خوابی
   این مساله نه‌تنها باعث ایجاد عوارض مختلف روی سیستم عصبی و عملکرد درست اندام‌ها می‌شود، باعث آسیب به پوست خواهد شد. کم خوابی باعث ایجاد چروک صورت می‌شود. به این دلیل که کم یا بی‌خوابی باعث تاثیر منفی روی کلاژن‌ها شده و قابلیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد.
راهکار: استراحت کافی در طول شبانه‌روز، یعنی 6 تا 8 ساعت بسیار مهم است. نکته مهم، خواب به موقع شبانه است. به این معنی که باید در ساعت مناسب بخوابید تا روند خواب به خوبی طی شود. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید