• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13954
+
-

افزایش 34درصدی معاملات وام مسکن

همزمان با رشد 30درصدی قیمت مسکن، تقاضا برای دریافت وام مسکن در 40روز نخست سال 34درصد افزایش یافت

با افزایش تقاضا برای خرید مسکن که به رشد 30درصدی قیمت‌ها منجر شده، تقاضا برای دریافت وام مسکن در فرابورس هم50درصد رشد کرده است.

به گزارش همشهری، جوانه‌های افزایش قیمت دربازار مسکن از اوایل سال قبل زده شد و دامنه‌های آن به سال‌جاری هم کشیده شد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که امسال روند قیمت‌ها در بازار مسکن صعودی و حتی بالاتر از نرخ تورم خواهد بود؛ با این حال هنوز ارزیابی دقیقی از میزان رشد احتمالی قیمت مسکن در طول امسال وجود ندارد، اما برخی تحلیلگران اقتصادی با فرض اینکه تورم در سال‌جاری به‌طور میانگین در سطح 14درصد باشد، مقدار رشد قیمت مسکن را بیش از 15درصد محاسبه می‌کنند؛ براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق 22گانه شهر تهران از فروردین پارسال تا فروردین امسال 30درصد رشد کرده است.

این محاسبات نشان می‌دهد احتمالا پیش‌بینی تحلیلگران در مورد بازار مسکن در سال‌جاری درست از آب در بیاید؛ به‌ویژه اینکه به‌دلیل وابستگی شدید قیمت مسکن به قیمت نفت این احتمال وجود دارد که حتی سطح عمومی قیمت‌ها در سال‌جاری بیش از ارزیابی کارشناسان رشد کند.

در طول 2دهه گذشته به‌طور معمول یک همبستگی مثبت میان قیمت نفت و رونق بازار مسکن در ایران وجود داشته و هرزمان که قیمت نفت افزایش یافته، سطح عمومی قیمت‌ها هم رشد کرده است زیرا با افزایش قیمت نفت سطح بودجه‌های عمرانی دولت و میزان توزیع نقدینگی افزایش پیدا می‌کند.

به این ترتیب با توجه به رشد قیمت نفت تا سطح 75دلار در هفته قبل و احتمال افزایش قیمت نفت تا مرز 100دلار تحت‌تأثیر سیاست‌های جدید عربستان، این احتمال وجود دارد که افزایش قیمت نفت، در ماه‌های آینده، بار دیگر اثر خود را بر بازار مسکن نمایان کند. ضمن اینکه به‌طور سنتی همزمان با رشد قیمت دلار دارایی‌های موجود در بازار مسکن هم به نوعی تجدید ارزیابی می‌شود و ارزش خود را متناسب با رشد قیمت دلار همگام می‌کند. این همگام‌سازی‌ به‌طور خودکار به رشد قیمت‌ها در این بازار منجر می‌شود.



افزایش تقاضا برای وام مسکن

متناسب با رشد قیمت‌ها در بازار مسکن و افزایش برآوردها درباره رونق بازار معاملات مسکن حجم تقاضا برای دریافت وام هم افزایش یافته است؛ به‌طوری که مطابق داده‌های موجود فقط در هفته گذشته ارزش کل معاملات وام مسکن در فرابورس 50درصد افزایش یافت و به 239میلیارد ریال رسید. حجم تقاضا هم در همین مدت 55درصد افزایش یافته است.
ضمن اینکه طبق آمار‌های فرابورس از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیون برگه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس خریداری شده است که این مقدار نسبت به‌مدت مشابه سال قبل دست‌کم 34درصد افزایش نشان می‌دهد. از اول سال تاکنون ارزش کل معاملات اوراق تسهیلات مسکن با 17درصد افزایش به 678میلیارد ریال رسیده است؛ درحالی‌که سال قبل در همین مدت 578میلیارد ریال اوراق تسهیلات مسکن توسط متقاضیان خریداری شده بود.

این افزایش تقاضا برای دریافت وام مسکن در حالی اتفاق افتاده است که از سال قبل تاکنون میانگین قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران مطابق داده‌های بانک مرکزی از 4میلیون و 267هزار تومان در فروردین پارسال به 5میلیون و 584هزار تومان در فروردین امسال رسیده است. این آمار نشان می‌دهد قیمت هر مترآپارتمان در سال قبل 30درصد افزایش یافته است؛ همچنین قیمت اجاره‌خانه هم در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل 10.4درصد رشد نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید