• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13671
+
-

بهره‌گیری از فناوری برای یک پیاده‌روی هدفمند

با تکنولوژی بهتر قدم بردارید!

با تکنولوژی بهتر قدم بردارید!

بهاره جلالوند/ خبرنگار

توسعه زندگی شهرنشینی باعث شده روزبه‌روز بر تعداد افرادی که از ماشین برای رفت‌وآمد‌های خود استفاده می‌کنند، افزوده شود. آسانسور، پله‌برقی و... همگی باعث شده که پیاده‌روی در زندگی افراد محدود شود که همین مسئله می‌تواند تأثیرات بسیار بدی را برای سلامتی به همراه داشته باشد، به‌خصوص در شرایطی که افراد به نوع تغذیه خود نیز توجه کافی ندارند و از غذاهای پرکالری استفاده می‌کنند. بنابراین در چنین شرایطی باید یک فکر اساسی برای گنجاندن پیاده‌روی در برنامه روزانه خود کرد و چه‌چیزی بهتر از کمک گرفتن از نرم‌افزارها و وسایل دیجیتال؛ وسایلی که می‌توانند ما را به پیاده‌روی هدفمند تشویق کنند. این نرم‌افزارها بسیار زیاد هستند و به‌راحتی می‌توان بسیاری از آنها را بدون پرداخت هیچ نوع هزینه‌ای، نصب کرد.



راه بروید، جایزه بگیرید




نرم‌افزارهای ورزشی‌ای که شما می‌توانید آنها را دانلود کنید بسیار متنوع هستند و کمتر نرم‌افزاری را می‌توان پیدا کرد که فقط برای پیاده‌روی طراحی شده باشد، ولی در بسیاری از نرم‌افزارهای هوشمند ورزشی، گزینه برنامه‌ریزی برای پیاده‌روی وجود دارد که می‌توانید به راحتی آن را انتخاب کنید. یکی از نرم‌افزارهایـی کهبه راحتی روی گوشی‌های اندروید نصب می‌شود، سامسونگ هلث(Samsung health) نام دارد. استفاده از این نرم‌افزار می‌تواند برای شما بسیار سرگرم‌کننده باشد چون می‌توانید به راحتی آن را به‌صورت دستی تنظیم کنید. این برنامه بیشتر بر پایه پیاده‌روی نوشته شده است، ولی گزینه‌های دیگری هم برای سایر فعالیت‌های ورزشی شما دارد. نرم‌افزار سامسونگ هلث به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توان مدت زمان پیاده‌روی را روی آن تنظیم کرد و بعد از تنظیم مدت زمان پیاده‌روی، هر روز به شما برای پیاده‌روی دوباره، هشدار می‌دهد و زمانی که مقدار زمان تنظیم شده برای پیاده‌روی را انجام بدهید، به شما جایزه مجازی می‌دهد. این نرم‌افزار قابلیت‌های دیگری هم دارد. برای‌ مثال، می‌تواند تعداد قدم‌ها را شمارش کند و حتی مقدار مسافت طی شده بر حسب کیلومتر را نیز نشان می‌دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این نرم‌افزار را می‌توان به قابلیت رقابتی کردن آن نسبت داد؛ یعنی دوستان شما هم می‌توانند این نرم‌افزار را نصب کنند و با یکدیگر بر سر پیاده‌روی رقابت کنید و در نهایت کسی که بیشترین پیاده‌روی را انجام دهد، داخل نمودار برنده است. از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار، نشان دادن پیاده‌روی انفرادی شما روی نمودار است؛ضمن اینکه میزان کالری مصرف شده را نیز به‌صورت حدودی نشان می‌دهد. شما علاوه بر انتخاب گزینه پیاده‌روی، می‌توانید نرم‌افزار را روی گزینه دویدن نیز تنظیم کنید. همچنین با فعال‌کردن گزینه‌های دیگر مثل نوشیدن آب، می‌توانید مقدار آبی که در طول روز می‌نوشید کنترل کنید، علاوه بر این غذایی هم که می‌خورید، می‌توانید در نرم افزار مشخص کنید و به این شکل پیاده‌روی‌تان کاملا هدفمند خواهد شد. این نرم‌افزار با وجود تمام خوبی‌ها و مزیت‌هایی که دارد، یک عیب بزرگ هم دارد و آن اینکه نمی‌تواند به درستی تشخیص بدهد که شما در حال راه‌رفتن هستید یا در ماشینی نشسته‌اید که در حال حرکت است، در نتیجه به‌دلیل حساس بودن به حرکت، برای‌تان امتیاز مثبت حتی در شرایطی که سوار بر ماشین هستید، لحاظ می‌کند. پس اگر می‌خواهید خطا در برنامه پیاده‌روی‌تان ایجاد نشود، باید یا آن را غیرفعال کنید و فقط در زمان پیاده‌روی هدفمند آن را فعال کنید یا اینکه هر روز خودتان را موظف کنید که از جلوی در خانه مسافت مشخصی را پیاده بروید تا در برنامه پیاده‌‌روی‌تان اختلالی ایجاد نشود.




گام‌شمارها را از یاد نبرید




اگرچه نرم افزارهای بسیار خوبی برای تلفن‌های همراه هوشمند طراحی شده است، ولی گام‌شمارها، وسایل دقیق‌تری برای پیاده‌روی می‌توانند باشند. این ابزار هوشمند روی مچ دست قرار می‌گیرد و گام‌هایی که شما در زمان پیاده‌روی برمی‌دارید را ثبت می‌کند. بسیاری از گام‌شمارها از طریق بلوتوث به تلفن همراه شما وصل می‌شوند و اطلاعات پیاده‌روی‌تان در گوشی همراه، تحلیل می‌شود. برخی از گام‌شمارها به‌صورت مستقل عمل می‌کنند و بدون نیاز به تلفن همراه، می‌توانند میزان کالری مصرفی در زمان پیاده‌روی را محاسبه کنند، البته تمام اطلاعات ثبت شده در آنها را می‌توان به تلفن همراه منتقل کرد. برخی از گام‌شمارها علاوه بر اینکه می‌توانند برای پیاده‌روی هدفمند مفید باشند، وضعیت بدن را در زمان خواب نیز تحلیل می‌کنند. این گام‌ شمارها با قیمت‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند، ولی قیمت‌‌شان مناسب است و به راحتی می‌توان یکی از آنها را خریداری کرد.




رابطه ساعت‌های هوشمند و پیاده‌روی




ساعت‌های هوشمند، یکی دیگر از ابزارهایی هستند که برای پیاده‌روی می‌توان از آنها بهره‌گرفت. اغلب این دسته از ساعت‌ها قیمت بالایی دارند و اگر کسی بخواهد فقط برای پیاده‌‌روی از آنها بهره بگیرد، مقرون به صرفه نیست و بهتر است سراغ گام شمارها برود. برای اینکه ساعت هوشمند بتواند به یک ابزار برای سلامتی و بررسی وضعیت پیاده‌روی هدفمند تبدیل شود، باید روی آن یکی از نرم‌افزارهای مخصوص پیاده‌روی را نصب کرد. ساعت‌های هوشمند به نسبت گوشی‌های همراه، عملکرد دقیق‌تری برای پیاده‌روی دارند چون روی مچ دست بسته می‌شوند و خطای حرکت را راحت‌تر می‌توانند تشخیص دهند.



ردیاب را دریاب!

یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی که می‌تواند در داشتن برنامه پیاده‌روی هدفمند به شما کمک کند، نرم افزار ردیاب نام دارد. این نرم‌افزار به وسیله جی.پی.اس (Gps) کار می‌کند و به راحتی می‌توانید مسیری که طی می‌کنید را به همراه مدت زمان آن و سرعت و میزان کالری مصرف شده، علاوه بر ثبت آن روی نقشه، ببینید. این نرم‌‌افزار به غیراز پیاده‌روی، قابلیت ثبت دویدن و دوچرخه‌سواری را نیز دارد. همچنین می‌تواند میزان ضربان قلب‌تان را بررسی کند و وضعیت پیاده‌روی‌تان را با نمودارهای پیشرفته، تحلیل کند. یکی از مزیت‌های نرم افزار یادشده این است که می‌توان هدف ورزشی خود را روی آن مشخص کرد. اگر قرار باشد شما با هدف سوزاندن کالری و لاغری از آن استفاده کنید، می‌توانید به راحتی آن را برای این منظور برنامه‌ریزی کنید. این نرم‌افزار زمانی که پیاده‌روی یا فعالیت ورزشی‌تان به پایان می‌رسد به‌صورت خودکار متوقف می‌شود که همین مسئله یک مزیت به‌حساب می‌آید. البته در ویندوزفون این قابلیت را ندارد. یکی دیگر از مزایای این نرم‌افزار را می‌توان پشتیبانی از ساعت‌های هوشمند دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید