• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 30 فروردین 1397
کد مطلب : 12784
+
-

برای خشک‌ترین تابستان نیم‌قرن آماده شویم

نیرو
برای خشک‌ترین تابستان نیم‌قرن آماده شویم


افت بارندگی در سال آبی جاری، شرایط را برای تأمین آب و برق مورد نیاز فصل تابستان دشوار کرده است. افت سطح آب سدها، هم تأمین آب شرب و هم تولید برق را به چالش کشیده است؛ به‌طوری که وزیر نیرو با هشدار نسبت به وضعیت آب و برق در تابستان، خواستار اصلاح الگوی مصرف شده است. آخرین آمارها از بارندگی کشور نشان می‌دهد در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهر سال گذشته تا روز 28فروردین میزان بارندگی در کشور 43درصد کمتر از مدت مشابه در سال ماقبل بوده است. همچنین میزان بارش‌ها در این 6‌ ماه و 28روز کاهشی 42.7درصدی نسبت به دوره بلندمدت 49ساله داشته است. طبق گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب، از 6 حوضه آبریز موجود در کشور، تنها یک حوضه با افزایش بارش مواجه شده و 5 حوضه دیگر کاهش بارندگی را تجربه کرده است. حوضه دریاچه ارومیه با افزایش 14.9درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته و افزایش 10.1درصدی نسبت به‌مدت بلندمدت 49ساله، تنها بخش کشور است که وضعیت بهتری در بارش داشته است. در سال آبی جاری تا 28فروردین97، حوضه دریای خزر با کاهش 2.5درصدی بارش، خلیج‌فارس و دریای عمان با افت 54درصدی بارندگی، فلات مرکزی با سقوط 52درصدی بارش، ‌حوضه مرزی شرق با کاهش 43.8درصدی بارندگی و حوضه قره قوم با افت 39درصدی بارش نسبت به سال گذشته مواجه شده است. کاهش چشمگیر بارش‌ها در سال آبی فعلی، ذخیره آب کشور را تهدید کرده است تا نگرانی‌ها برای فصل تابستان که پیک مصرف آب و برق در کشور محسوب می‌شود، افزایش یافته باشد.

هشدار وزیر نیرو

وزیر نیرو روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت نسبت به کم آبی تابستان پیش‌رو هشدار داد و از مسئولان خواست تا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند. رضا اردکانیان اظهار کرد: کاهش ذخایر سدها روی مصرف شرب اثر می‌گذارد. کاهش ارتفاع سدهایی که نیروگاه برق دارند طبیعتا ما را با کاهش تولید برق در تابستان روبه‌رو می‌کند. این دو موضوع واقعیت‌هایی است که ما با آن مواجه هستیم. بهتر است که از الان بدانیم تابستان کم‌‌آبی داریم و صحیح مصرف کردن را از الان آغاز کنیم.

خشک‌ترین در نیم‌قرن

وی ادامه داد: ما خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنیم. در برخی از مناطق فلات مرکزی مثل زاینده‌رود اصفهان این خشکی بیشتر است. سد زاینده‌رود تا به حال چنین خشکی‌ای را از زمان تأسیسش به خود ندیده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: فرصت پیش‌رو برای ما به‌عنوان مسئولان مستقیم دست‌اندرکار امکان برنامه‌ریزی و برای مردم امکان صرفه‌جویی را فراهم می‌کند. هر چقدر مخازن موجود آب ما کمتر و صحیح‌تر مصرف شود ما تابستان بهتری را پشت سر خواهیم گذاشت. اردکانیان تصریح کرد:‌ هر چقدر در مصرف برق عادت کنیم درست و صحیح مصرف کنیم در تابستان خطر کمتری در ارتباط با خاموشی‌ها خواهیم داشت.

کاهش تولید برق

وی ادامه داد: سال گذشته 9300مگاوات تولید برق از نیروگاه‌های آبی داشتیم. امسال در بهترین حالت به حدود 5000مگاوات خواهد رسید یعنی 4300مگاوات کاهش تولید برق در نیروگاه‌ها داریم. اردکانیان تأکید کرد: حتما باید شیوه مصرف خود را نسبت به سال گذشته در بخش‌هایی همچون مصارف خانگی، صنعت و کشاورزی طوری اصلاح و مدیریت کنیم که در زمان‌های پیک که زیاد هم نیستند با مصرف کمتر آسایش خود را حفظ کنیم تا منجر به خاموشی نشود. اگر این مطلب را در روزهای آخر فروردین‌ماه بدانیم یعنی اینکه ما فرصت کافی برای تمرین کم مصرف کردن و صحیح مصرف کردن آب را داریم.

هدررفت آب

وی ادامه داد: حتی‌المقدور باید از آب شرب که با هزینه بالا و زحمت زیاد تهیه می‌شود، برای مصارف ضروری استفاده کنیم. وزیر نیرو در ارتباط با مقایسه هدررفت آب در بخش شرب با بخش کشاورزی گفت: بخش شرب ما محدودیت سنگین‌تری نسبت به بخش کشاورزی دارد. الان که نمی‌شود جمعیت تهران را به آن سوی زاگرس که بارش‌ها خوب بوده منتقل کنیم؛ این جمعیت در تهران قرار دارد، منابع آبش محدود است و تعداد سدهایی که می‌شد احداث شود، احداث شده است و با همین آب موجود باید آب شرب این جمعیت را تأمین کنیم. پس صرفه‌جویی در مصرف خانگی ارتباطی با بخش کشاورزی ندارد.

وی یادآور شد: شرایط موجود فقط خاص امسال نیست. به‌طور کلی ما کشور کم‌آبی هستیم و باید بپذیریم زمانی همین مقدار آب را با جمعیت 30 تا 35میلیون داشته‌ایم و حالا باید با جمعیت 82میلیونی زندگی کنیم. پس باید به سمت بهتر مصرف کردن و مدیریت مصرف برویم.

اردکانیان در ارتباط با بارندگی‌های اخیر گفت: تا ساعت 18:30 روز 28فروردین از 114 ایستگاه باران‌سنجی که در سراسر کشور داریم، متوسط بارش کشور 117میلی‌متر است که در مقایسه با سال گذشته و میانگین بلندمدت 44درصد کاهش داریم که امیدواریم در روزهای آتی فصل بهار همچنان بارش داشته باشیم.

در تهران جیره‌بندی نداریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت:هم‌اکنون هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در پایتخت نداریم اما باتوجه به وضعیت منابع آبی لازم است که مشترکان در نحوه مصرف خود مدیریت داشته باشند تا بتوان تابستان را بدون هیچ مشکلی پشت سر گذاشت. محمد رضا بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص ذخایر استراتژیک سدهای پنج‌گانه تهران اظهار کرد: سال گذشته ۸۳۰ میلیون مترمکعب در سدهای تهران آب داشتیم که پیش‌بینی می‌شود امسال این عدد بیشتر از ۷۰۰ میلیون مترمکعب نشود، یعنی ۱۳۰ میلیون مترمکعب میزان ذخیره سدها کمتر خواهد شد. وی ادامه داد: علاوه بر این میزان روان‌آب‌ها نیز ۸۰۰ میلیون مترمکعب و میزان ورودی آب به سدهای پنج‌گانه تهران نیز ۳۴۰ میلیون مترمکعب کاهش خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید