• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 26 فروردین 1397
کد مطلب : 12157
+
-

وزیر جنگ؛ مانع جنگ

جهان نما
وزیر جنگ؛ مانع جنگ

2سال پیش دونالد ترامپ در اوج مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در یکی از سخنرانی‌هایش در نزدیکی پایگاه «فورت برگ» در کارولینای شمالی ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت باراک اوباما وعده داد که به جای هزینه کردن برای حضور آمریکا در جنگ، بودجه این کشور را صرف «ساخت راه، پل و فرودگاه» کند. پایگاه فورت برگ، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی جهان است و آمریکا از این پایگاه به بیش از 90 کشور جهان نیرو اعزام کرده است. آن زمان بسیاری از تحلیلگران انتخاب این محل از سوی ترامپ برای ایراد یک سخنرانی ضد‌جنگ را هوشمندانه دانستند. یک سال و نیم پس از پیروزی ترامپ در انتخابات، او اکنون به یک پای منازعات جهان تبدیل شده و دائما یک قدم جلوتر از چهره‌های تندرو حتی در میان ژنرال‌های تندرو این کشور ایستاده است. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، ساعاتی پیش از آغاز حمله موشکی آمریکا به سوریه از وجود اختلاف‌های جدی در دولت آمریکا درباره این حمله خبر داد و نوشت که در این شرایط، وزیر دفاع ترامپ به یکی از مخالفان اصلی برنامه او برای حمله به سوریه تبدیل شده است. به نوشته این روزنامه، متیس اعلام کرده که هر حمله‌ای اگر بیش از یک «حمله نمایشی» باشد، ممکن است به بحران بیشتر در خاورمیانه یا حتی درگیری نظامی با روسیه منجر شود. متیس هفته گذشته نیز پس از آنکه ترامپ طی پستی توییتری خطاب به روس‌ها گفت که در سوریه منتظر موشک‌های آمریکا باشند، تلاش کرد مانع تشدید بحران و ورود به مرحله درگیری نظامی شود. او با اشاره به حمله شیمیایی در دوما گفت که آمریکا همچنان در حال بررسی شواهد و مدارک برای تعیین عامل حمله است و هنوز مشخص نیست که این حمله از سوی دولت سوریه انجام شده باشد.

«مودب باشید؛ حرفه‌ای باشید؛ اما حتما هرکسی را می‌بینید، برنامه‌ای برای کشتنش داشته باشید.» این یکی از جملات جیمز متیس است که دائما در شبکه‌های اجتماعی در میان سربازان آمریکایی به‌عنوان جملات طلایی دست‌به‌دست می‌شود. متیس 66ساله، ژنرال 4ستاره ارتش آمریکاست که 4سال پیش و پس از 44سال خدمت در ارتش بازنشسته شد. پیوستن او به کابینه ترامپ، برای بسیاری نشانه خوبی نبود چرا که او را به تندخویی و سختگیری بیش از اندازه‌اش می‌شناختند. تندخویی ژنرال متیس باعث شده است تا در ارتش آمریکا به «سگ دیوانه» معروف شود. ترامپ اما زمانی که متیس را به‌عنوان وزیر دفاع معرفی می‌کرد، او را «ژنرال ژنرال‌ها» نامید و تأکید کرد که او شبیه‌ترین فرد به «ژنرال جورج پاتن» است. پاتن یکی از معروف‌ترین فرماندهان ارتش آمریکا در طول جنگ جهانی دوم بود که به بداخلاقی و سختگیری شهره بود. جیمز متیس در جنگ اول خلیج‌فارس در سال1991 حضور داشته و در حمله سال2001 آمریکا به افغانستان نیز فرماندهی بخشی از نیروهای عمل‌کننده را به‌عهده داشته است. 
او در سال2003 و در حمله آمریکا به عراق نیز فرماندهی تفنگداران دریایی آمریکا را به‌عهده داشت. متیس بین سال‌های 2010 تا 2013 فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی ایالات متحده بود اما باراک اوباما 5‌ ماه زودتر از موعد، او را به‌خاطر موضع‌گیری‌های تند علیه سیاست‌های دولت در خاورمیانه و به‌دلیل اظهارات جنگ‌طلبانه‌اش علیه ایران برکنار کرد. 15‌ماه حضور ترامپ در قدرت با آشفتگی در سیاست‌ خارجی به‌خصوص در مورد منطقه خاورمیانه همراه بوده است؛ موضوعی که هفته گذشته در کمیته دفاعی کنگره آمریکا از سوی جیمز متیس مورد اعتراض قرار گرفت. در فضای آشفته سیاسی این روزهای آمریکا، حتی چهره‌های تندرو ارتش در دامن زدن به درگیری‌های منطقه‌ای یک قدم از سیاسیون این کشور عقب‌تر ایستاده‌اند. در سوی دیگر، رئیس‌جمهوری که با وعده کاهش حضور نظامی آمریکا در جهان به قدرت رسید، اکنون به عامل تشدید بحران‌های جهان تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید