• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 16 دی 1399
کد مطلب : 120976
+
-

تورم پاییزی بازار اجاره به 6.8درصد رسید

مسکن
تورم پاییزی بازار اجاره به 6.8درصد رسید


آمارهای رسمی از رشد 6.8درصدی میانگین قیمت اجاره در پاییز امسال حکایت دارد؛ البته این میزان رشد، 5درصد کمتر از تورم بازار اجاره در فصل تابستان است. به‌گزارش همشهری، طبق اعلام مرکز آمار ایران، در فصل پاییز امسال، شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، با رشد 6.8درصدی نسبت به فصل قبل به ٢٠٩واحد رسیده که بیانگر رشد 109درصدی نسبت به سال پایه 1395 است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت اجاره در مناطق شهری ایران در پاییز امسال 108درصد نسبت به پاییز سال95 افزایش یافته و میانگین تورم سالانه این بازار در 3سال اخیر 36درصد بوده است.

رکوردداران تورم اجاره
بررسی تورم بازار اجاره مناطق شهری در فصل پاییز امسال به‌ تفکیک استان‌های مختلف نشان می‌دهد در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی اجاره مربوط به استان آذربایجان غربی بوده که با رشد 19درصدی نسبت به تابستان مواجه شده و در مقابل استان سیستان و بلوچستان با رشد 3.9درصدی اجاره فصل پاییز نسبت به فصل تابستان، رکورددار کمترین میزان افزایش قیمت در این بازار بوده است.
همچنین بررسی وضعیت تورم بازار اجاره در استان‌های مختلف براساس میزان تغییر نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) حاکی از این است که در پاییز امسال، شاخص اجاره‌بهای شهری 28.4درصد نسبت به پاییز سال قبل افزایش یافته است. براساس این اطلاعات، از منظر تورم نقطه‌به‌نقطه بازار اجاره در فصل پاییز امسال، بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان کرمانشاه با 38.6درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 12.7درصد افزایش بوده است. به‌عبارتی در پاییز امسال، خانوارهای استان کرمانشاه به‌طور متوسط 10.2واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان 15.7واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره‌بها هزینه کرده‌اند. طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم چهارفصل بازار اجاره منتهی به فصل پاییز امسال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 26درصد برآورد شده که تقریبا معادل تورم عمومی در این بازه زمانی است.

تورم 34درصدی قرارداد تمدیدی
براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، قراردادهای اجاره سررسید شده در دوره کرونا تا 3‌ماه بعد از عادی‌شدن شرایط به‌صورت خودکار تمدید می‌شود و سقف مجاز افزایش قیمت برای این قراردادها در تهران 25درصد، در کلانشهرها 20درصد و در سایر نقاط شهری 15درصد خواهد بود. البته در همین مصوبه نیز اصل بر توافق موجر و مستأجر گذاشته شد و به همین دلیل آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران برای تورم قراردادهای اجاره، نرخ‌هایی بیش از 25درصد را روایت می‌کند. پیش‌ازاین مرکز آمار ایران متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای قراردادهای تمدید‌شده در فصل تابستان را 41درصد اعلام کرده بود و در فصل پاییز نیز از تورم 34درصدی این قراردادها خبر داده است. در این میان گرچه مرکز آمار ایران در گزارش‌های خود به‌صراحت اعلام کرده ‌که این اعداد و ارقام مربوط به قراردادهای تمدید‌شده است، اما معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی معتقد است آنچه مرکز آمار اعلام کرده، حاکی از تورم ترکیبی از قراردادهای تمدیدی و قراردادهای جدید بوده و به‌واسطه اینکه مصوبه ستاد مقابله با کرونا مشمول قراردادهای جدید نیست، باعث افزایش تورم به بیش از سقف مجاز شده است. البته درصورت صحت این ادعا، تورم قراردادهای اجاره باید حدود 50درصد باشد تا بتواند میانگین تورم بازار اجاره تا ارقام اعلام‌شده از سوی مرکز آمار را افزایش دهد که البته این موضوع نیز با ادعای وزارت راه و شهرسازی در ساماندهی بازار اجاره همخوانی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید