• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117858
+
-

نقش زدن تاریخ

ناصر پلنگی دیوار‌های مسجد جامع خرمشهر را نقاشی می‌کند

تجسمی
نقش زدن تاریخ


    حافظ روحانی

آزادسازی خرمشهر در 3خرداد1361 یکی از کلیدی‎‌‎ترین رخدادهای جنگ هشت ساله به‎‌‎حساب می‎‌‎آمد. اهمیت نمادین آن این بود که حالا مهم‎‌‎ترین شهر ایران از اشغال نیروهای عراق بیرون آمده بود و پس از 2سال حالا این نیروهای ایرانی بودند که قدرت خود را به رخ می‎‌‎کشیدند.
اما حمله ارتش عراق به خاک ایران در شهریور‎‌‎ماه سال1359مسیر هنر موسوم به انقلاب را عوض کرد. به این ترتیب عمده هنرمندانی که حالا در حوزه هنری گرد هم آمده بودند از هنر برای تشویق رزمندگان استفاده می‎‌‎کردند. چنانچه جز عکاسی و پوسترسازی که به شکل وسیعی شکوفا شده‌بود، نقاشان نیز آثاری را خلق می‎‌‎کردند که خیلی زود در قالب پلاکارد و پوستر در سطح شهر یا در جبهه‎‌‎های جنگ تکثیر می‎‌‎شدند.
اما مجموعه دیوارنگاره‎‌‎های ناصر پلنگی در دیوارهای مسجد جامع خرمشهر علاوه بر همه اینها اهمیتی نمادین و تاریخی داشت. هم از آن‎‌‎رو که عکس‎‌‎های منتشر‌شده از مسجد جامع خرمشهر پس از آزادسازی این شهر بر مردم تأثیر فراوان گذاشت و هم از آن‎‌‎رو که نقاشی بر دیوارهای مسجد کم‎‌‎و‎‌‎بیش پیش از این تنها یکی،دو بار در بحبوحه انقلاب رخ‌داده‌بود. پلنگی کار نقاشی در دیواره‎‌‎های مسجد را در خرداد سال1361 آغاز کرد. نقاشی‎‌‎های دیوارهای مسجد 5‎‌‎ماه به درازا‌کشید و در نهایت در میانه‎‌‎های پاییز سال1361 کار این 5نقاشی به پایان رسید. در سال1386 این نقاشی‎‌‎ها با نظارت ناصر پلنگی مجدداً ترمیم شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید