• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113809
+
-

سیدحسن رسولی، خزانه‌دار شورای شهر تهران خبر داد

افزایش کرایه‌ها رد شد

گزارش هزینه و درآمد‌های شهرداری نشان می‌دهد که به نسبت ارقام تعیین‌شده در بودجه سال99، میزان درآمد‌های شهرداری 20درصد و هزینه‌ها 30درصد کاهش داشته است. 6‌ماه ابتدای سال99 که تحت‌تأثیر کرونا و مشکلات اقتصادی شدید قرار داشت، معیاری تعیین‌کننده برای ادامه مسیر در نیمه دوم سال است تا مدیریت شهری بتواند از مشکلات مالی بزرگی که پیش روی آن قرار گرفته، عبور کند. به گزارش همشهری، در دویست‌وچهل‌و‌چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، رابط شورایاران منطقه10 در جلسه شورای شهر مشکلات این منطقه را آلودگی زیست‌محیطی جوی‌ها، فاضلاب و ‌نبود فضای سبز کافی در محلات، ترافیک سنگین خیابان‌های داخل محلات، کمبود شدید پارکینگ‌ و بلاتکلیفی طرح یادگار امام اعلام کرد. سیدمسعود قریشی گفت: «فرسودگی و ریزدانگی منطقه موجب مشکلاتی ازجمله نبود پارکینگ‌های مناسب در محل و ایجاد ترافیک سنگین، ایجاد نقاط آسیب‌خیز و جرم‌خیز، کمبود اماکن رفاهی، ورزشی و فضای سبز و نامناسب بودن معابر سطح منطقه10 شده است.» او تملک املاک مجاور معابر، توسعه فضای سبز و بودجه پایین منطقه10 را 3مشکل اساسی این منطقه از دید شورایاران عنوان کرد. رئیس کمیته شهرسازی‌ شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش رابط شورایاری منطقه10 گفت: «از 200نقطه فضای بی‌دفاع شهری در منطقه10، 75درصد با مشارکت شهروندان رفع شده و بازگشت امنیت و احساس آرامش را در این فضاها شاهد هستیم.» زهرا نژادبهرام تأکید کرد: «نکته دیگر که نقطه ضعفی در این منطقه به‌شمار می‌آید این است که 600میلیارد تومان در 6ماهه اول سال بابت کسری پارکینگ دریافت و در حساب خاصی برای رفع کمبود پارکینگ ذخیره شده بود. هنوز از این بودجه استفاده نشده و به همین دلیل باید اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.»
رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از سخنان رابط شورایاری پیشنهاد کرد: «با توجه به شرایط منطقه10 از منظر وجود بافت فرسوده، ساختمان‌های اداری و عبور خط7 مترو، با تأکید بر ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی، طرح‌های تحول اقتصادی در این منطقه قابلیت اجرا خواهند داشت.»
سیدمحمود میرلوحی افزود: «من بلافاصله پس از این گزارش کتاب بودجه تهران در سال99 را تورق کردم، تقریبا منطقه10 در اغلب عناوین بودجه‌ای در مرز میانه حرکت کرده است. با وجود این چون منطقه پرتراکمی است و امروز به سبب گستردگی تهران یک منطقه مرکزی محسوب می‌شود، نیازمند توجهی خاص است.»
احمد مسجدجامعی نیز گفت: «گزارش‌های سال1388 که از طرف شورایاری آن زمان در صحن قرائت می‌کردند هم حاوی همین مشکلات و مطالبی است که در گزارش امروز دیده می‌شود. یعنی این نکات آن زمان هم توسط نماینده شورایاری‌ها مطرح شد. ظاهرا طی این 10سال اتفاقی نیفتاده است.» او همچنین اضافه کرد: «سامانه137 شهرداری تهران نیاز به بازنگری و اصلاح به‌ویژه از لحاظ شیوه‌های کار دارد. زمانی که این سامانه پایه‌گذاری شد مرسوم‌ترین شیوه، پاسخگویی تلفنی بود اما امروز روش‌های بسیار نوین‌تر و متفاوت‌تری مثل تلفن همراه، اپلیکیشن‌ها و مانند آن آمده است.»  شورای شهر تهران پس از استماع گزارش شورایاران وارد دستور کار خود با عنوان «طرح الزام شهرداری تهران با توجه به ظرفیت‎های گردشگری در فرایند بازنگری طرح تفصیلی شهر تهران و ایجاد لایه گردشگری در نقشه‌های این طرح» شد. این طرح در جلسه پیشین شورا در صحن مطرح شده بود و فرصت اظهارنظر و کار کارشناسی روی آن وجود نداشت اما مجددا با رأی ۱۲نفر از اعضا، برای کارشناسی بیشتر به کمیسیون‌های شورا برگشت. در ادامه جلسه، خزانه‌دار شورای شهر تهران، با اشاره به کاهش ۲۰درصدی درآمدهای ۶ماهه امسال نسبت به سال۹۸ تأکید کرد: «شهرداری تهران موظف بود برای تامین منابع در سقف ۱۵هزار و ۲۸۷میلیارد تومان اقدام کند اما طی این دوره 6ماهه مبلغ ۹هزار و ۴۷۷میلیارد تومان معادل ۶۲درصد درآمد کسب کرده که حدود ۵هزار میلیارد تومان کمتر است.»
در جلسه دیروز شورای شهر تهران، سیدحسن رسولی با تشکر از تلاش‌های معاونت شهرسازی و معماری و معاونت مالی و اقتصاد شهری در زمینه کسب درآمد‌ها، گفت: «از کل درآمد 6ماهه مبلغ ۲هزار و ۹۲۸میلیارد تومان معادل ۳۱درصد آن درآمد پایدار و ۶۹درصد آن درآمد ناپایدار است.» او درباره هزینه‌ها نیز گفت: «در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۱۳هزار و ۶۳۳میلیارد تومان هزینه کند که مبلغ ۹هزار و ۶۱۳میلیارد تومان معادل ۷۰درصد آن هزینه در دفاتر ثبت شده و از این مبلغ ۹۷درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی و ۳درصد آن غیرنقدی بوده است.» نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه شهریور‌ماه هم گفت: «شهرداری موظف بوده در شهریور‌ماه، 1547میلیارد تومان منابع تامین کند که 71درصد آن تامین شده است. همچنین شهرداری در شهریور‌ماه تا سقف 2هزار و ۲۷۲میلیارد تومان اجازه هزینه‌کرد داشته که با اعلام مبلغ 1667میلیارد تومان در شهریورماه تقریبا معادل ۷۳درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است.»
در بخش دیگری از جلسه رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به ارجاع تخلفات مجتمع تجاری بام‌لند به کمیسیون ماده100، گفت: «یکی از رویه‌های غیرقانونی شهرداری در دهه‌های گذشته این بوده که برای احداث ساختمان‌هایی که تمام یا بخشی از آنها متعلق به شهرداری است، پروانه ساختمانی دریافت نمی‌کرده‌اند. براساس یک قرارداد باید 17هزار مترمربع بنا ساخته می‌شد اما در عمل، بنایی به مساحت حدود 31هزار مترمربع ساخته شد.»

افزایش قیمت بلیت رد شد
در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به لایحه شهردار تهران در خصوص افزایش نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی رأی ندادند.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در دفاع از گزارش مذکور گفت: «شهرداری تهران لایحه‎ای را برای بار دوم و با توجه به کاهش درآمد شدید خود از ردیف درآمدی کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی ارائه کرده که طبق آن 25درصد به قیمت بلیت‌های مترو و اتوبوس اضافه شود. این رقم شامل 200تومان افزایش است. اگر این لایحه تصویب هم شود، مشخص نیست که هیأت تطبیق با آن موافقت کند.»
او ادامه داد: «میزان درآمد 5ماه آخر سال برای شهرداری چندان مؤثر نخواهد بود و فقط در بیشترین حالت 50میلیارد تومان خواهد شد؛ چراکه میزان مسافرت با حمل‌ونقل عمومی هم کاهش پیدا کرده و این در حالی است که به‌ علت آسیب‎های وارده به شرکت‎های حمل‌ونقل هزینه شهرداری بیشتر خواهد شد. لذا کمیسیون مشترک این لایحه را رد کرده و پیشنهادهایی برای شهرداری ارائه کرده است.»
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در تشریح پیشنهاد‌های ارائه‌شده گفت: «ازجمله این پیشنهادها پیگیری شهرداری تهران برای اخذ یک‌سوم سهم دولت در قیمت تمام‌شده بلیت مترو و پیگیری اخذ خسارت‎های ناشی از بحران کرونا بر سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر تهران است که ماهانه 100میلیون تومان می‌شود.»
علیخانی خاطرنشان کرد: «اصلاح تبصره38 مصوبه بودجه سال1399 برای تسریع واریز درآمدهای حاصل از تبلیغات محیطی مترو و نیز اصلاح مصوبه بودجه سال1399 برای واریز عوارض خودروها و همچنین اصلاح مصوبه شورای شهر با عنوان مجوز اخذ عوارض توسعه حمل‌ونقل ریلی به هنگام صدور پروانه ساختمانی، از دیگر پیشنهادهای ارائه‌شده است.»
محسن هاشمی درباره این لایحه گفت: «هنگامی که این افزایش نرخ مطرح شد متوجه شدیم بازتاب خوبی در بیرون شورا نداشت و در کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که نباید افزایش نرخی داشته باشیم، چراکه ما یک‌بار در زمستان سال۱۳۹۸ و یک‌بار هم برای سال۱۳۹۹ افزایش نرخ داشتیم و این در حالی است که در بهترین حالت ۳۰میلیارد تومان برای شهرداری آورده داشت.»
این لایحه با 12رأی رد شد. اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش تخفیف 20درصدی به 25درصدی مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران موافقت نکردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید