• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112066
+
-

کدام پروازهای خارجی شروع به‌کار کرده‌اند؟

پرواز روی خطوط ناپایدار

ایرلاین‌های قطری، امارات و ترکیش ایرلاینز شروع به فعالیت کرده‌اند ولی هنوز نظم پیشین در پروازها برقرار نشده است

پرواز روی خطوط ناپایدار


خدیجه نوروزی ـ روزنامه‌نگار

بحران کرونا از اسفند سال گذشته موجب محدودیت در پروازهای خارجی توسط برخی از کشورها و ایرلاین‌ها شده بود و در این میان ‌مدتی بود که به‌دلیل فعالیت تنها یک ایرلاین خارجی در ایران، انحصار در بازار پروازهای خارجی موجب افزایش سرسام‌آور نرخ بلیت سفرهای خارجی شده بود و از 40تا 80میلیون تومان برای سفر به ترکیه و اروپا قیمت خورده بود. اما اخیرا با فعال‌شدن 3ایرلاین خارجی در خطوط پروازهای خارجی ایران نرخ بلیت‌های پروازهای خارجی برای مسافران و گردشگران ایرانی کاهش یافته است. ایرلاین‌های خارجی ترکیش ایرلاینز، هواپیمایی قطری و هواپیمایی امارات(Emirates Airlines) این روزها خطوط پروازی خود را راه‌اندازی کرده‌اند؛ اگرچه وضعیت پروازهای خارجی توسط ایرلاین‌های داخلی و خارجی در این روزها بسیار ناپایدار و unstable است چون تقریبا غیربرنامه‌ای انجام می‌شود و ایرلاین‌ها هر لحظه تصمیم خود را عوض می‌کنند. به‌عنوان مثال برخی ایرلاین‌های داخلی مانند تابان چند روز یک‌بار به ایروان پرواز دارد چون تقریبا غیربرنامه‌ای انجام می‌شود یا ایرلاین ارمنستان هفته‌ای 2 بار به ایران پرواز انجام می‌دهد. همینطور ایرلاین قشم ایر یک پرواز انجام داده که نشان می‌دهد وضعیت این روزها خیلی ناپایدار است و نمی‌توان به‌خاطر غیربرنامه‌ای‌بودن روی آن حساب باز کرد.

ترکیش ایرلاین
شرکت هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرلاینز) از 31شهریور(25سپتامبر) پروازهای خود را به ایران (پرواز 22و 50دقیقه از استانبول به تهران) برقرار کرده است. با کلیدخوردن خط پروازی ترکیش ایرلاین در بازار ایران، کمترین نرخ پرواز به استانبول از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به مقصد فرودگاه استانبول به حدود 5میلیون و 700هزار تومان رسیده است. این شرکت از 25سپتامبر 2پرواز به ایران انجام داد اما تا لحظه انتشار این گزارش 3روز است که مجددا پروازهایش را متوقف کرده است. شرکت هواپیمایی ترکیش ایر بارها اعلام کرده که پرواز‌های خود را آغاز می‌کند اما هر بار به دلایل مختلفی پروازهایش را به تعویق می‌اندازد که همین امر موجب مشکلات بسیار زیادی برای مسافران می‌شود. مبهم‌بودن پروازهای ایران و ترکیه موجب شده تا برخی مسئولان سازمان هواپیمایی به مردم توصیه کنند که فعلا بلیت خریداری نکنند.

شرکت هواپیمایی قطر 
می‌توان گفت شرکت‌های هواپیمایی قطر (قطر ایرویز) در این مدت برنامه مرتب‌تری داشته و روزی 3بار دوحه -تهران-دوحه به شکل مرتب پرواز انجام می‌دهد و افرادی که قصد سفر به آمریکا، آلمان و کادانا دارند بهترین راه این است که از تهران به دوحه بروند و از آنجا عازم کشورهای مقصد شوند. البته این ایرلاین‌ها با قیمت‌های بالایی این پروازها را انجام می‌دهند.

شرکت هواپیمایی امارات
شرکت هواپیمایی امارات (Emirates Airlines) هم روزانه یک پرواز دبی-تهران-دبی با هواپیمای بویینگ 777 انجام می‌دهد. با شیوع گسترده و جهانی ویروس کرونا انجام اکثر پروازهای ایرلاین امارات نیز متوقف شده بود. اما از 20آگوست (30مرداد) برخی از پرواز‌های این ایرلاین از ایران دوباره از سرگرفته شد. در این میان هواپیمایی امارات پروازهایی به‌صورت ترانزیت از مبدا تهران به ۱۴۱ مقصد بین‌المللی واروپایی نیز انجام می‌دهد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پروازهای تهران- میلان، تهران- آمستردام، تهران- فرانکفورت، تهران- پاریس، تهران- مونیخ، تهران- بوداپست، تهران- مسکو، تهران- مادرید، تهران- تورنتو، تهران- لس‌آنجلس و بسیاری پروازهای دیگر اشاره کرد.

شرکت‌هایی که قطع همکاری کرده‌اند 
شرکت‌های آلمانی (لوفت‌هانزا) و اتریشی(آسترین ایرلاینز) در پی حادثه هواپیمای اوکراینی پروازهای خود را به‌دلیل وضعیت ایمنی نامشخص در اطراف فرودگاه تهران و حریم هوایی ایران در فروردین‌ماه به تعلیق در آوردند و هنوز تصمیم به راه‌اندازی مجدد خطوط پروازی خود نکرده‌اند. البته شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا خرداد‌ماه اعلام کرده بود قصد دارد 70درصد از پروازهای طولانی خود را تا 3‌ماه آینده یعنی سپتامبر 2020به حالت عادی بازگرداند اما هنوز این خطوط پروازی راه‌اندازی نشده است. برخی از شرکت‌های خارجی مانند بریتیش ایرویز و ک. ال.‌ام
 (K. L. M) ایرلاین ملی هلند که پرواز آمستردام انجام می‌داد نیز مدت‌هاست که به‌خاطر تحریم‌ها و برنگشتن پول هایشان پروازهایشان را به کشورمان لغو کرده‌اند. آلیتالیا (Alitalia)بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی ایتالیا نیز مدت‌هاست با ما قطع همکاری کرده است. تقریبا از ایرلاین‌های اروپایی کسی با ما همکاری نمی‌کند و فقط ترکیش را داریم که تا لحظه انتشار این گزارش دو شب پرواز به ایران (پرواز 22و 50دقیقه از استانبول به تهران) را انجام داده و باید دید آیا دوباره این پروازها از سر‌گیری می‌شود یا خیر.

ایرلاین‌های داخلی
طبیعتاً وقتی پروازهای ایرلاین خارجی دایر شود پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به کشورهای خارجی هم برقرار خواهد شد. ایرلاین‌های ایرانی برای برقراری پروازهای مجدد به ترکیه اعلام آمادگی کرده‌اند و هر کدام بر حسب سرویس‌هایی که می‌دهند، نرخ بلیت پروازهای خود را تعیین می‌کنند. ایران ایر هم‌اکنون به مقصد فرانکفورت هفته‌ای 2پرواز، لندن هفته‌ای 3پرواز، مادرید هفته‌ای یک پرواز، پاریس هفته‌ای 2پرواز، میلان هفته‌ای یک پرواز، وین هفته‌ای یک پرواز، منچستر هفته‌ای یک پرواز، استانبول هفته‌ای 3پرواز و بمبئی هفته‌ای یک پرواز انجام می‌دهد. ایران ایر هم‌اکنون پروازهای اروپایی را خوب ساپورت می‌کند البته در این پروازها مسافرانی را جابه جا می‌کنند که ویزای آنها به‌صورت توریستی نباشد. مسافرانی که اقامت داشته باشند یا connection باشند یعنی به کشور مقصد بروند و در آنجا به مقصد نهایی ترانزیت شوند. فعلا مسافران توریستی جابه‌جا نمی‌کند. فقط درخصوص استانبول است که 3یا 4بار پرواز عادی انجام داده است. شرکت هواپیمایی ماهان نیز به دبی روزانه یک پرواز و به پکن، گوانگژو و کوآلالامپور به‌صورت غیربرنامه‌ای و به دهلی هفته‌ای 2پرواز انجام می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید