• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111657
+
-

شهردار تهران و مدیرعامل شرکت راه‌آهن تفاهمنامه تحویل زمین برای بزرگ‌ترین فرصت بازآفرینی شهری را امضا کردند

قطار شارباغ راه افتاد

سرانه فرهنگی رفاهی منطقه‌های ۱۷ و ۱۸ پایتخت با اجرای این طرح افزایش می‌یابد

قطار شارباغ راه افتاد


 مجید جباری ـ روزنامه‌نگار



با امضای تفاهمنامه‌ای میان شهردار تهران و مدیرعامل شرکت راه‌آهن، بزرگ‌مقیاس‌ترین فرصت بازآفرینی پایتخت موسوم به محور شارباغ در فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران -  تبریز سرانجام وارد مرحله نهایی شد. با امضای این تفاهمنامه که زمین مورد نیاز شهرداری را برای اجرای طرح تامین می‌کند، همین روزها قرار است فاز نخست محور شارباغ عملیاتی شود.
50هکتار زمین یکپارچه در محروم‌ترین و فرسوده‌ترین مناطق پایتخت فرصت مناسبی را پیش روی مدیریت شهری تهران قرار می‌دهد که علاوه بر کاهش شکاف اجتماعی و بالابردن سرانه فرهنگی - رفاهی منطقه‌های ۱۷ و ۱۸ دیگر شهروندان تهرانی را هم از این پروژه بهره‌مند کند.
 پیروز حناچی، شهردار پایتخت که پیش‌تر در قامت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به‌دنبال اجرای طرحی جامع برای محدوده راه‌آهن تهران- تبریز بود، در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از نمایشگاه «طراحی فضای فوقانی تونل راه‌آهن تهران-تبریز» گفته بود که یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی که ما در حوزه بازآفرینی شهری تعقیب می‌کنیم محور راه‌آهن تهران- تبریز است. او حالا در قامت کلیددار ابرشهر تهران یک گام بزرگ در این راستا برداشته است. قبل‌تر فراخوان مسابقه‌‌ای برای انتخاب بهترین طرح با دعوت از جامعه طراحی شهری کشور برگزار شد و حالا با تعیین تکلیف زمین مورد نیاز، این پروژه فاخر بیش از هرزمان دیگری به اجرای قطعی نزدیک شده و فاز نخست آن در روزهای آینده روی ریل اجرا قرار می‌گیرد.

رونق گردشگری در مناطق کمتر برخوردار شهر 
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در همین زمینه از اجرای مرحله نخست واگذاری اراضی روی تونل راه‌آهن تهران- تبریز به پیمانکار پروژه احداث محور شارباغ خبر داد.
صفا صبوری‌دیلمی که متعاقب برگزاری نشست مشترک با علی کاظمی‌منش، مدیرکل راه‌آهن تهران، حسین محمدزاده عضو هیأت مدیره این شرکت و کاوه حاجی علی‌اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران سخن می‌گفت، از امضای صورتجلسه مرحله نخست واگذاری زمین خبر داد و اضافه کرد:« پیرو تفاهمنامه‌ای که در تیرماه سال‌جاری بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری تهران منعقد شد، بخشی از اراضی روی تونل راه‌آهن تهران- تبریز واقع در مناطق 17و 18در قالب مرحله نخست واگذاری، تحویل پیمانکار پروژه شد.»   
به گفته معاون شهردار تهران، بهره‌برداری از پروژه احداث محور شارباغ علاوه بر تأثیرات مثبت فرهنگی بر مناطق کمتر برخوردار شهر تهران، زمینه‌ساز جذب سفر و رونق گردشگری شهری خواهد بود.
شارباغ پروژه‌ای است که پس از انتقال خط راه‌آهن تهران- تبریز به زیرزمین، روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی 9کیلومتر و کشیدگی شرقی- غربی و عرض متوسط 30متر تعریف شده است.




اجرای چند مرحله‌ای پروژه 
 کاوه حاجی علی اکبری/ مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران  

 بعد از تفاهمنامه‌ای که شهردار تهران با مدیرعامل شرکت راه‌آهن منعقد کرد، از طریق معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران پیگیری‌ها برای تحویل زمین انجام شد و حالا در فاز اول، 50میلیارد تومان از 180میلیارد تومانی که شهرداری تعهد کرده بود، به مجری پروژه تونل پرداخت شد و در مقابل آن، از حدود 27هکتار زمینی که وجود داشت 9هکتار در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت و قرار است در همین هفته زمین مورد نظر به‌طور رسمی به شهرداری تحویل داده شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران هم پیمانکار طرح را انتخاب کرده، این آمادگی وجود دارد که بلافاصله عملیات اجرایی آن شروع شود. با توجه به اینکه طرح شارباغ یا همان فضای فوقانی راه‌آهن تهران- تبریز در عرصه‌ای با وسعت 50هکتار اجرا می‌شود، این پروژه باید در چند مرحله به اجرا درآید. در فاز نخست 4نقطه شامل 2 نقطه در منطقه 17و 2 نقطه در منطقه 18شهرداری به‌عنوان نقاط اولویت اول انتخاب شده‌اند که هر یک از آنها حدود 250متر طول دارند و در مجموع این 4 نقطه یک کیلومتر از 9کیلومتر طول مسیر را شامل می‌شود. این 4 نقطه در واقع مفاصل اصلی پروژه هستند و به‌عنوان فاز نخست اجرا درنظر گرفته شده‌اند و عملیات اجرایی ساخت طرح قرار است از همین نقاط کلید بخورد. در گام دوم مسیرهایی که 4نقطه را به هم وصل می‌کنند به مساحت حدود 6هکتار به‌عنوان فاز دوم در برنامه قرارمی‌گیرند و به‌تدریج بقیه فازها اجرایی خواهند شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید