• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 1 مهر 1399
کد مطلب : 110895
+
-

کوچگر، همچنان جایزه می‌گیرد

فیلم کلویی ژائو بعد از ونیز در تورنتو نیز موفق شد

جشنواره
کوچگر، همچنان جایزه می‌گیرد

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

فیلم « کوچگر» به کارگردانی کلویی ژائو و بازی فرانسیس دورماند، برنده جایزه «به انتخاب مردم»، جشنواره فیلم تورنتو، معتبر‌ترین جایزه سینمایی کشور کانادا شد. این فیلم، اخیرا، جایزه شیرطلایی در هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز را نیز به‌خود اختصاص داده بود. رقیب اصلی فیلم «کوچگر» در این دوره از جشنواره فیلم تورنتو برای کسب جایزه به انتخاب مردم، فیلم «یک شب در میامی» به کارگردانی رجینا کینگ بود که از دریافت جایزه بازماند.
فیلم کوچ‌گر یک فیلم جاده‌ای است که در آن داستان یک زن روایت می‌شود که به تنهایی در حال سفر در غرب آمریکاست.
فیلم یک شب در میامی که منتقدان در جشنواره ونیز نیز از آن با نقدهای مثبت خود استقبال کرده بودند، نخستین فیلم رجینا کینگ، کارگردان سیاهپوست آمریکایی است که احتمال می‌رود نامزد کسب جایزه بهترین فیلم اسکار 2021شود. در این فیلم داستان ۴ شخصیت تاریخی سیاهپوست آمریکایی روایت می‌شود. محمدعلی کلی، جیم براون، سم کوک و مالکوم ایکس، در شب پیروزی محمدعلی کلی برابر سانی لیستون، یک‌بار گرد هم می‌آیند و به بحث و گفت‌وگو درباره جنبش حقوق مدنی، می‌پردازند.

تورنتو، سکوی پرتاب
فیلم‌های برنده جایزه تورنتو در سال‌های اخیر توانسته‌اند 2جایزه اسکار را از آن خود کنند. جشنواره تورنتو نیز مانند جشنواره فیلم ونیز از جمله جشنواره‌هایی محسوب می‌شود که فیلم‌های مطرح نمایش داده شده در آنها می‌توانند نامزد دریافت جایزه اسکار شوند. از جمله فیلم‌های برنده جایزه به انتخاب مردم جشنواره تورنتو که توانسته‌اند، جایزه اسکار را نیز به‌خود اختصاص دهند، می‌توان به فیلم‌های «کتاب سبز» به کارگردانی پیتر فارلی (2018)، «12سال بردگی» به کارگردانی استیو مک کوئین(2013) و «سخنرانی پادشاه» به کارگردانی تام هوپر(2010)، اشاره کرد. فیلم «جوجو ربیت» نیز آخرین فیلم برنده جایزه فیلم تورنتو بود که توانست متعاقبا در 6رشته برای کسب جایزه اسکار نامزد شود.
جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره تورنتو نیز به فیلم «سرخپوست دردساز»(Inconvenient Indian) به کارگردانی میشله لاتیمر اختصاص یافت. جایزه بهترین فیلم رشته «دیوانگی نیمه شب» نیز به فیلم «سایه در ابر» به کارگردانی روزان لیانگ رسید.

کرونا فیلم‌های تورنتو را کاهش داد
امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد فیلم‌های نامزد دریافت این جایزه به‌طور محسوسی نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته بود. درحالی‌که در گذشته این جشنواره سالانه میزبان بیش از 300فیلم بوده ، در سال‌جاری تنها از 50فیلم میزبانی کرد.
در سال‌جاری همچنین به‌دلیل شیوع ویروس کووید - 19این جشنواره در حجم و اندازه کوچک‌تری برگزار شد و رویدادهای این جشنواره نیز مانند گذشته، با حضور سینماگران و مردم برگزار نشد و چهل و پنجمین دوره این جشنواره شامل برپایی ترکیبی از رویدادهای فیزیکی و مجازی بود.

فیلم‌های مهم
مهم‌ترین فیلم‌هایی که در جشنواره تورنتوی 2020نمایش داده شدند، فیلم‌های «کوچگر» ساخته کلویی ژائو، «یک پسر مناسب» به کارگردانی میرا نایر(این فیلم که به‌صورت مینی‌سریال ساخته شده بود، در شب اختتامیه جشنواره تورنتو نمایش داده شد)، «سایه در ابر» به کارگردانی رزان لیانگ، «دشمنان ملت» به کارگردانی سونیا کنبک، «یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ، «سقوط» به کارگردانی ویگو مورتنسن، «بازدیدکنندگانی از دنیاهای تاریک‌تر» ساخته ورنر هرتسوگ، «شب» به کارگردانی جان‌فرانکو رزی، «تابستان ۸۵» ساخته فرانسوا اوزون، «مادران واقعی» ساخته نائومی کاواسه و «نظم جدید» به کارگردانی میشل فرانکو، بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید