• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 13 شهریور 1399
کد مطلب : 109149
+
-

ترس دمکرات‌ها از فردای انتخابات

ترس دمکرات‌ها از فردای انتخابات

نتایج یک نظرسنجی انجام شده از سوی روزنامه گاردین نشان می‌دهد 75درصد از طرفداران جو بایدن نگرانند دونالد ترامپ درصورت شکست در انتخابات، نتیجه را نپذیرد.
شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که نگرانند ترامپ بعد از اعلام نتایج با عدم‌پذیرش آن یک بحران تازه قانون اساسی در آمریکا به‌راه بیندازد. نظرسنجی گاردین نتیجه جالب دیگری هم دارد: حدود نیمی از کل رای‌دهندگان آمریکایی (47درصد) معتقدند این احتمال وجود دارد که اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، نتیجه را نپذیرد. 2002 نفر با سن 21 تا 25سال در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند.
آنچه رای‌دهندگان آمریکایی در این نظرسنجی گفته‌اند، بازتابی از رفتارها و سخنان دونالد ترامپ طی ماه‌های اخیر است. او طی این مدت بارها سلامت انتخابات ریاست‌جمهوری را زیر سؤال برده و دمکرات‌ها را به تلاش برای تقلب در انتخابات متهم کرده است. همین ماه قبل، او در یکی از سخنرانی‌ها، خطاب به هوادارانش گفت: «تنها راه برای شکست ما در انتخابات این است که تقلب شود.» به‌نظر می‌رسد او براساس یک برنامه‌ریزی مشخص، تلاش دارد هوادارانش را نسبت به انتخابات بی‌اعتماد کند تا درصورت لزوم، در موقع مناسب از آن بهره‌ سیاسی لازم را ببرد. همین سخنان او بود که باعث شد هفته گذشته 2نفر از اعضای دمکرات کنگره طی نامه‌ای به پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از مقام‌های این وزارتخانه بخواهند درصورت شکست ترامپ، برای انتقال قدرت به رئیس‌جمهور جدید آمادگی لازم را داشته باشند.
دونالد ترامپ تا حد زیادی در بی‌اعتماد کردن مردم و به‌خصوص طرفداران حزب جمهوریخواه نسبت به انتخابات، موفق هم بوده است. 60درصد افرادی که به ترامپ رأی می‌دهند، گفته‌اند که درمورد تقلب در انتخابات نگران هستند. همزمان نیمی از افرادی که رأی خود را به نفع بایدن به صندوق‌ها می‌‌ریزند نیز گفته‌اند که نگران تقلب در انتخابات پیش‌رو هستند.
رای‌گیری پستی محور انتقادهای دونالد ترامپ علیه سازوکار انتخابات ریاست‌جمهوری امسال است. اغلب ایالت‌های آمریکا امسال رای‌گیری پستی را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنند و مردم هم به‌دلیل شیوع کرونا ترجیح می‌دهند به جای ایستادن در صف‌، رأی خود را از طریق پست ارسال کنند. در 5ایالت رای‌گیری کاملا به‌صورت پستی انجام می‌شود. همزمان حدود 40درصد رای‌دهندگان آمریکایی اعلام کرده‌اند قصد دارند رأی خود را به‌صورت پستی ارسال کنند. این میزان در انتخابات گذشته حدود 20درصد بوده است.
با این حال، ترامپ در به هم‌زدن این سیستم رای‌دهی هم موفق عمل کرده است. او در گفت‌وگو با خبرنگاران، در سخنرانی‌هایش و در پست‌های متعدد توییتری، رای‌گیری پستی را مورد حمله قرار داده و حتی تلاش کرده مسیر تخصیص بودجه لازم برای اجرای این سازوکار را هم سد کند. نتیجه این بوده که درنظرسنجی گاردین، 73درصد از هواداران او اکنون مخالف رای‌گیری پستی هستند. آنها این نوع رای‌گیری را مسیری برای تقلب در انتخابات می‌دانند.
با این همه در این نظرسنجی هم مثل دیگر نظرسنجی‌های انجام شده در هفته‌های اخیر، جو بایدن با اختلاف قابل‌توجه جلوتر از دونالد ترامپ قرار دارد. در این نظرسنجی، بایدن 56درصد و ترامپ 41درصد از آرا را به‌دست آورده اند؛ بنابراین نامزد دمکرات‌ها 15درصد از ترامپ جلوتر است. فاصله این دو با هم در اغلب نظرسنجی‌ها 2رقمی است و بین 10 تا 20درصد است.

حمایت دانشمندان از بایدن
وضعیت بایدن روبه‌روز بهتر می‌شود. البته این تنها به‌دلیل محبوبیت خود او نیست بلکه اقدامات ترامپ در این شرایط کاملا مؤثر بوده است. دیروز ۸۱برنده جایزه نوبل در بیانیه‌ای اعلام کردند از بایدن حمایت می‌کنند. به نوشته وب‌سایت شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، دانشمندان برنده جایزه نوبل، بایدن را به‌خاطر «اشتیاق در شنیدن نظرات کارشناسان» مورد حمایت قرار داده‌اند. دونالد ترامپ از ابتدای شیوع ویروس کرونا، نسبت به‌نظرات کارشناسی بی‌توجهی کرده و حتی درخصوص استفاده از ماسک نیز تشکیک ایجاد کرده است. او برخلاف توصیه کارشناسان بهداشتی، بارها ویروس کرونا را چیزی شبیه آنفلوآنزا دانسته و گفته است این بیماری خودبه‌خود از بین خواهد رفت.
نامه برندگان جایزه نوبل در حمایت از بایدن در حالی منتشر شده که کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا در طرح بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت برای توسعه، ساخت و توزیع واکسن کرونا مشارکت نخواهد کرد. این در حالی است که تقریبا تمام کشور‌های جهان در مذاکرات اولیه در مورد پروژه موسوم به «کوواکس» (COVAX) که به‌منظور تهیه واکسن کرونا شکل گرفته مشارکت کرده‌اند. در نامه برندگان جایزه نوبل آمده است: «بایدن درک خوبی از ارزش همکاری بین‌المللی در تحقیقات دارد و به سهمی که مهاجران در حیات فکری کشور ما دارند احترام می‌گذارد.» پیش از این، ترامپ با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به ناکارآمدی در مبارزه علیه ویروس کرونا و پیروی از چین، رسما عضویت کشورش در این سازمان را لغو کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید