• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108659
+
-

کدام مرگ؟ کدام زندگی؟

برخلاف آنچه گفته می‌شود، داربی امشب برای فرهاد و یحیی بازی مرگ و زندگی نیست

کدام مرگ؟ کدام زندگی؟

داربی مرگ و زندگی برای فرهاد و یحیی. از روزی که 2تیم بزرگ تهران در نیمه‌نهایی جام‌حذفی به یکدیگر برخورد کردند یکی از گزاره‌هایی که زیاد می‌شنویم این است که این داربی برای سرمربیان جوان 2تیم حکم مرگ و زندگی را دارد و شکست هرکدام از آنها می‌تواند به‌معنای از دست دادن شغل و نیمکت‌شان در این تیم‌ها باشد. اما این گزاره تا چه حد منطقی است؟ آیا مجیدی و گل‌محمدی درصورت باختن در داربی چهارشنبه شغل خود را از دست می‌دهند؟ بیایید بررسی
 کنیم.

  میز آبی؛ هنوز فرصت هست
فرهاد مجیدی یک مربی جوان و تازه‌کار است که کم‌تجربگی او را می‌توان از اظهارنظرهای گاه و بیگاهش متوجه شد. مجیدی 3قول به هواداران استقلال داده است؛ از لیگ برای آنها سهمیه آسیا بگیرد، از جام‌حذفی با قهرمانی بیرون بیاید، و در لیگ قهرمانان آسیا هم با کسب نتایج خوب به مرحله بعدی برسد. معمولا مربیان باتجربه -به‌خصوص در شرایطی که فرهاد و تیمش در آن قرار گرفته‌اند- از این قول‌ها به کسی نمی‌دهند. خود فرهاد هم بعد از سروصداها و مصاحبه‌های ابتدایی‌اش به این نتیجه رسید که دیگر در نشست‌های مطبوعاتی حاضر نشود و کار را به دستیارش بسپارد که مسن‌تر و باتجربه‌تر است. اما با وجود این، قول‌های سه‌گانه فرهاد که تا امروز یکی از آنها محقق شده اگر به تمامی محقق نشوند باز هم مشکل آنچنانی برای ادامه کار او در استقلال ایجاد نخواهند کرد. در واقع آنقدر که خود مجیدی از خودش انتظار دارد مدیران استقلال از او انتظار ندارند. آبی‌ها آنقدر که برای نگه‌داشتن فرهاد دلیل دارند، برای برکناری او انگیزه ندارند و مهم‌تر از انگیزه، آنها هیچ گزینه‌ای برای جانشینی فرهاد مجیدی روی میز نمی‌بینند. امیر قلعه‌نویی که تا چندهفته قبل به شکل جدی درباره‌اش صحبت می‌شد، کلا از دور خارج شد و بازگشت استراماچونی هم با توجه به قانون جدید منع ورود خارجی‌ها منتفی است. برای استقلال فقط می‌ماند محمود فکری که هنوز مهر مربیگری‌اش در لیگ برتر خشک نشده و جواد نکونام که در دوراهی تهران و اصفهان به‌احتمال فراوان اصفهان را انتخاب خواهد کرد، چون هنوز شرایط را برای آمدن به استقلال آماده نمی‌بیند. یک فرهاد مجیدی بسیار محبوب که در نخستین تجربه سرمربیگری‌اش استقلال را نایب‌قهرمان لیگ کرده است، حتی اگر در جام‌حذفی ناکام بماند باز هم از نکونام و فکری و دیگران هنوز محبوب‌تر است و نشستن به‌جای او می‌تواند روزهای سختی را برای جانشینش بسازد.

   میز قرمز؛ خالی خالی است
اوضاع یحیی گل‌محمدی حتی از شرایط فرهاد مجیدی هم بهتر است. اگر مجیدی در استقلال آلترناتیوهایی دارد که احتمال آمدن آنها را فعلا رد می‌کنیم، یحیی در پرسپولیس اصلا آلترناتیوی ندارد که بتوان درباره او صحبت کرد. پرسپولیسی‌ها درصورت شکست در داربی چهارشنبه و حذف در مقابل استقلال، یحیی را برکنار کنند که کدام مربی را به جای او بگذارند؟ علی دایی؟ مهدی تارتار؟ یا حمید درخشان؟! درخشان یک روز در سالن کنفرانس ورزشگاه آزادی فریاد زد «من بروم همه مشکلات این تیم حل می‌شود؟» و از فردای رفتنش در کمال شگفتی دید که همه مشکلات حل شد و پرسپولیس هر 8ساعت یک‌بار جام گرفت! مهدی تارتار که در نیم‌فصل چندبار نامش به گوش خورد اوج موفقیتش نگه‌داشتن تیم‌های متوسط در میانه جدول بوده و هنوز حتی یک سهمیه آسیا هم نگرفته است. علی دایی هم که مشکلاتی برای بازگشت به فوتبال دارد و اگر برگردد با توجه به کارنامه قبلی‌اش در پرسپولیس، احتمالا تبریزی‌ها خیلی بیشتر از تهرانی‌ها خواهان او هستند. پس مربی دیگری باقی نمی‌ماند. به اینها اضافه کنید کارنامه یحیی در پرسپولیس را که با قاطع‌ترین قهرمانی تاریخ، اختلاف 14امتیازی با تیم دوم و شکستن 7رکورد در تاریخ لیگ برتر همراه بوده است. اگرچه نیمی از کارنامه این فصل متعلق به کالدرون بوده اما اتفاقا نیمه یحیی پرقدرت‌تر و امتیازآورتر بوده است. کالدرون از 16بازی 34امتیاز گرفت و یحیی از 14بازی 33امتیاز. پرسپولیسِ کالدرون قهرمانی نیم‌فصل اول را با اختلاف 2امتیاز از تیم دوم به‌دست آورد و پرسپولیس یحیی در نیم‌فصل دوم 8امتیاز بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبش گرفت. با این کارنامه، چه‌کسی می‌تواند به‌خاطر یک شکست در داربی از نام یحیی عبور کند؟ سال گذشته پرسپولیس بعد از قهرمانی لیگ در همین مرحله از جام‌حذفی به سپاهان رسید و در اصفهان پیروز شد. اگر برانکو آن بازی را نمی‌برد احتمال برکناری‌اش چقدر بود؟ احتمال برکناری یحیی هم در همان حد است.

  فقط بارسا نباشید
داربی فردا داربی مرگ و زندگی است. همه داربی‌های تهران داربی مرگ و زندگی‌اند. برای مدیران، مربیان، بازیکنان و هواداران هر دو تیم که در صورت شکست مجبورند روزهایی تلخ و غمبار را -گاهی در حبس خانگی- بگذرانند، داربی همیشه بازی مرگ و زندگی است. اما به این معنا که مربیان 2 تیم درصورت شکست باید ساک خود را بردارند و بروند، این گزاره لااقل در این بازی گزاره درستی نیست. هم یحیی و هم فرهاد درصورت باختن بازی امشب باز هم روی نیمکت‌های خود می‌مانند. مگر اینکه بازی را با نتیجه عجیب‌وغریبی ببازند. مثلا با همان نتیجه‌ای که بارسا به بایرن‌مونیخ باخت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید