• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 1 شهریور 1399
کد مطلب : 108282
+
-

تابستانه‌ 19میلیاردی

آمارها درباره تابستانه کتاب 99چه می‌گویند؟

کتاب
تابستانه‌ 19میلیاردی


مرتضی کاردر ـ روزنامه نگار

تابستانه کتاب 1399که با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از 18مرداد آغاز شده بود، پنجشنبه 30مرداد به پایان رسید. در روزهای آخر، آمار فروش کتاب افزایشی چشمگیر پیدا کرد و به مرز 20میلیارد تومان نزدیک شد. اگر طرح تنها چند ساعت دیگر تمدید می‌شد، مرز 20میلیارد تومان را رد می‌کرد. فروش طرح تابستانه تقریباً دوبرابر طرح بهارانه کتاب 99است. چنین طرح‌هایی راهکاری است برای خروج از رکودی که کتابفروشی‌ها از آغاز کرونا تا الان به آن دچار شده‌اند.
آمارهای خانه کتاب نشان می‌دهد مثل دوره‌های گذشته کتابفروشی‌های شهرستان‌ها در طرح تابستانه پیشتاز بوده‌اند. در میان 10کتابفروشی برتر طرح تنها یک کتابفروشی تهرانی به چشم می‌خورد. کتابفروشی‌های شهرستان‌ها هنوز ارتباط بیشتری با مخاطبان و دوستداران کتاب دارند.
اما هیچ‌کدام از طرح‌های فصلی جایگزینی برای نمایشگاه کتاب تهران که هنوز برگزار نشده و بعید است امسال برگزار شود، نخواهند بود و خانه کتاب یا مؤسسه جدید «خانه کتاب و ادبیات ایران» و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد باید فکر جدی‌تر برای بازار کتاب و نشر بکنند. شاید طرحی گسترده‌تر در بازه زمانی طولانی‌تر بتواند جایگزینی برای نمایشگاه کتاب باشد. پاییزه کتاب که همیشه از استقبال بیشتری برخوردار بوده و روز کتابگردی در آبان‌ماه فرصت مناسبی برای برگزاری چنین طرحی است.







این خبر را به اشتراک بگذارید